Uw razende reporter van VZG (Vreemde ZweedseGewoontes) meldt dit keer: LUCIAVIERING!


Nou, Leo is vanmiddag naar huis gekomen. Hij heeft er gewoon een navel bij…..
Hij dacht van te voren dat hij morgen gewoon weer aan het werk kon, maar dat zal niet gaan hoor. Hij heeft natuurlijk narcose gehad, daar vergis je je altijd in. Verder zijn zijn buikspieren uit hun verband en mag hij de eerste weken niet tillen en gewoon uit bed komen. Hij kon niet eens zijn sokken en schoenen aankrijgen vanmiddag, dus dat werken zal nog wel even duren. Maandag moeten we nog terug voor controle, dus dan is het gelukkig pas dinsdag voor het werken in the picture komt. Bij zijn afwezigheid heb ik het nog wat kerstiger gemaakt. Ik zie er voor het eerst dit jaar tegenop om een kerstboom te kopen en op een standaard te zetten, naar binnen te slepen en hem dan over een paar weken weer naar buiten te slepen. Het versieren van een kerstboom vind ik wel leuk om te doen, maar al dat gedoe eromheen, bah! Dit jaar kan Leo me ook niet helpen met het op zijn plaats brengen en weer opruimen van de kerstboom, dus nee: ik zie het niet zitten. Bij haar las ik dat ze de ficus Benjamina had opgetuigd en laat ik die nou ook hebben, een hele grote!
Dus ik heb hem versierd en het resultaat is niet slecht, alleen: de versierselen zijn veel minder goed te zien omdat er allemaal bladeren aan zitten in plaats van naalden. Maar de lampjes vind ik dan wel weer erg leuk staan.
011
Omdat ik de dennengeur zo essentieel vind voor Kerstmis, haal ik wat takken in huis en die zet ik in een vaas samen met bessen of zo. MIsschien koop ik nog wel twee van die kleine boompjes die op tafel kunnen. Die zet ik dan wel in het bos achter ons huis van het voorjaar……
Omdat ik mijn tas bij Leo had laten staan, kon ik gisteren geen foto bij mijn verhaal van 12.12.12.12 zetten, dus die komt hier dan, twee zelfs:
014

015

13 december wordt hier het Luciafeest gevierd. Het is een vreselijk Zweeds gebeuren, onnavolgbaar als je er niet mee opgegroeid bent, net zoiets als Sinterklaas voor een Amerikaan…. In de oude Juliaanse kalender was 13 december de kortste dag een bijgevolg de langste nacht. De meisjes doen een kaarsenkrans op hun hoofd en een lange witte jurk aan. Vroeger waren dat echte kaarsen en kregen ze kaarsvet in hun haar, maar tegenwoordig zijn dat, heel handig, van die elektrische kaarsen op een batterijtje. Op mijn school heb ik geleerd dat de Zweden die in de Napoleontische tijd in Italië waren geweest, de Luciaviering mee terug hebben genomen, maar bij Wikipedia kan ik daar niets over terugvinden. Daar staat dat het uit de heidense tijd stamt en te maken heeft met de zonnewende. In ieder geval: het is een heel gebeuren. We werden gewaarschuwd vanmorgen dat Lucia zou komen op de afdeling en er werd zo stralend bij gekeken dat zelfs Leo niet durfde te weigeren om te gaan kijken.
Daar kwamen ze aan, tussen de ziekenhuisspullen door. Ze zongen Sankta Lucia, prachtig:
016
017

Daarna stelden ze zich op voor de ‘huiskamer’ van de afdeling en zongen alemaal Zweedse liedjes over duister en het licht dat schijnt en dat het zo mooi is binnen met al die lichtjes en buiten met de sneeuw. Even for the record; het was vandaag -22 graden! Toch voelde het warmer aan dan gisteren toen het -9 was met een gemene Noordwestenwind. De zon scheen prachtig op de zwaar besneeuwde bomen, maar ik had geen camera bij mij op weg naar Leo. Maar goed, even terug naar de Luciaviering. Er waren drie soorten Luciagangers. Ten eerste Lucia zelf, dat is er altijd maar 1, zij heeft een rode sjerp om haar middel. Dan waren er de tärnur. Dat zijn er 12 (Lucia is de dertiende) De beste vertaling die ik kon vinden was bruidsmeisjes. Zij hebben glitter in hun haar en 1 kaars in de hand.
019
Daarachter waren de stjärngossar (sterrenkerels), dat zijn jongens, ook in lange witte jurken, maar met een puntmuts en een ster in hun hand.
020
Bij sommige bijeenkomsten zijn ook Tomten (dwergen/kabouters en/of peperkoekenmannetjes aanwezig. Daar was nog een rel om hier in Linköping. Op een school werd een allochtoon jongetje geweigerd mee te doen als peperkoekenmannetje, want, werd er gezegd, dan ben je een verbrand peperkoekenmanetje en dat kan niet. Bovendien is het een Zweedse traditie en daar heb jij niets mee te maken. Nou, je begrijpt dat daar heel wat reactie op gekomen is.
Deze Luciaviering wordt OFFICIEEL in de kerk gevierd en dan met echte kaarsen. Het is de enige vorm van heiligenverering in de Protestante kerk vertelt Wikipedia me.
Bij ons werd er in ieder geval prachtig gezongen, vierstemmig. Het waren leerlingen van de muziekklas van de middelbare school, zeg maar een Havo voor Dans en Muziek. Ik heb al eens eerder geschreven dat de Zweden prachtig kunnen zingen, maar dit was compleet professioneel! Het hele personeel stond ook te kijken, alle dokters en verpleegsters. Daar waren natuurlijk ook een paar allochtonen bij en die keken ook een beetje verbaasd.
Nu ga ik bij mijn mannetje TV kijken, spreek jullie later.

10 Reacties op “Uw razende reporter van VZG (Vreemde ZweedseGewoontes) meldt dit keer: LUCIAVIERING!

  1. Wat leuk! Volgens mij kun je bij IKEA hier ook Lucia vieren, maar dat hebben wij nooit gedaan. En het is maar goed dat Leo nog niet direct wil (kan) gaan werken, stel je voor zeg, en dat met dat weer bij jullie! Laat hem maar goed naar zijn lichaam luisteren, en anders doe jij dat vast wel voor hem.

  2. Mooi verhaal, oorsprong enhuidige viering. Moet wel een beetje om die mannetjes met die bumba mutsen lachen (-:
    Hoop dat leo snel herstelt ( en even de rust neemt en niet sirect wil werken….)

  3. Heerlijk dat Leo weer thuis is. Enne, hoe zit dat nu? Zijn jullie allebéi van die lekkers eigenwijze peren ;-)?? Werken maar liefst. Dat komt volgend jaar wel weer, hoor. Het werk loopt niet weg.
    Prachtig, zo´n traditie. Ik zou dat zweedse gezang wel willen horen. Ga eens googlen om te kijken of ik het ergens vinden kan.
    Die meisjes zien er idd als bruidsmeisjes uit. Maar die jongens…ehm, géén gezicht (vind ik dan) :-).

    Teunie

  4. Slim gedaan met die ficus ! Ziet er mooi uit !
    En fijn dat Leo weer thuis is .

  5. Heerlijk dat je Leo weer thuis kunt vertroetelen. Ik heb op school geleerd dat het Zweedse feest wel heel veel met die “Heilige Lucia” uit Italië gemeen heeft, maar dat men niet meer precies weet hoe dit ritueel naar Zweden kwam. Santa Lucia droeg inderdaad een kaarsenkrans op haar hoofd, om haar handen vrij te hebben voor het uitdelen van levensmiddelen aan arme mensen in de donkere tijd van het jaar. Feit is, dat de witte jurk in Italië voor maagdelijkheid staat en dat rode band voor martelaarschap.

    Hier vond ik nog iets http://skansen.finditcloud.com/search/search.do?cat=Om+Skansen&q=lucia

  6. Leuk die viering. Op nl 1 en/of 2 heb je hier dagelijks een Zweedse kinderserie: kerst met Linus ( ook leuk voor je kleinkinderen). Daar kwam de luciaviering ook voorbij. De kids zaten het te kijken en toen vroeg ik me al af wat het was. Nu weet ik het dus, dank.

  7. Fijn dat Leo in elk geval weer thuis is.. en ja… die ficus…. dat gaat prima hoor.. ik heb het al jaren zo…. gewoon wat grote kerstballen, en wat slingers en lampjes en klaar ben je…

    Het ziet er op je foto in elk geval heel feestelijk uit!!!

  8. Wat een mooie traditie. En prima boom hoor. 😉

  9. Gelukkig dat Leo weer thuis is en dat de operatie goed is verlopen.
    Tja die nierfunctie van jou, kan dat wisselend zijn? Ik heb daar geen verstand van moet ik zeggen.

    Wat je kerstficus betreft, mijn moeder deed dat ook toen zij en mijn vader ouder en ziek waren, ze had toeb geen puf meer in kerstbomen kopen, binnenslepen (vader kon niet helpen met zijn rolstoel en zij was hartpatient) Ze heeft dan ook een grote kamerplant versierd. Toch wat kerstsfeer en voor de geur had ze dan een kerststukje op de tafel.

    Die Lucia viering is een heel leuke traditie zo te zien leuk dat die jongelui daar nog aan mee willen doen.
    Zou trouwens het woord goser voor knul uit het Zweeds afkomstig zijn?

    • Dat zou best wel eens kunnen Haba! Hier had ik nog niet aan gedacht, maar er zijn een heleboel woorden die in het Zweeds anders gebruikt worden. Het grootste voorbeeld is natuurlijk kvinna (vrouw), dat in het Nederlands veranderd is in kenau en in het Engels in queen met de bijbehorende veranderingen in betekenis.

Geef een reactie

