Botsing


Ben weer eens lekker stom geweest, maar ik had weer geluk….. Het zwembad ligt aan de ene kant van de weg en ik kom van de andere kant. Ik moet dan altijd doorrijden tot het stoplicht en daar maak ik een U-turn. Dan moet je natuurlijk goed uitkijken dat er ook geen auto’s komen die rechtsaf slaan jouw weghelft op. Dat doe ik ook altijd, maar vrijdag had ik toch niet goed opgelet want er was ineens een auto. Ik weet nog niet waar hij vandaan kwam, maar ik gaf hem een tik tegen zijn linkerachterkant met mijn rechtervoorkant. Doordat het zo glad was, werd hij eenvoudig opzij geschoven in plaats van dat het een harde botsing was. We stopten allebei en we kwamen uit onze auto. Ik verontschuldigde me uitgebreid en zei dat ik hem helemaal niet gezien had. Een andere auto was ondertussen ook gestopt en er kwam een vrouw uit. Ze hoorde me praten (met accent) en meteen negeerde ze me volkomen en zei tegen die man: “Nou, je hebt een getuige hoor! Ik heb gezien wat ze deed en dat mag absoluut niet. Dus je weet het; Ik ben je getuige!” Ik zei dat ik heel goed wist dat ik fout was en dat ik alle schade zou betalen. Nog steeds negeerde ze me. ” Heb je een pen en een papiertje, dan schrijf ik mijn telefoonnummer neer. Ik ben bereid om te getuigen in een rechtszaak” Ik zei nog een keer dat ik wist dat ik helemaal fout was en dat ik bereid was de schade te betalen. De schade bleek trouwens verschrikkelijk mee te vallen, want ik had hem gewoon weggeduwd over de gladde straat. Hij had schade op het plastic van zijn bumper, maar er was niks ingedeukt.
Gelukkig was het een hele vriendelijke man. Hij zei dat hij thuis wel even zou kijken wat de schade was en mij dan zou bellen. Die mevrouw was nog helemaal hyper en begon mij op de toon van een leerkracht tegen een stout jongetje te vertellen dat ik iets had gedaan wat absoluut niet mocht en dat dat heel gevaarlijk was. Compleet met vingertje voer ze tegen me uit. Ik heb het maar gelaten en die man ook. Ze heeft haar telefoonnummer opgeschreven en ik heb het mijne eronder geschreven. Ik heb er niks meer van gehoord. Ik denk dat hij zoiets had van: “ach het is alleen maar wat rubber en plastic, laat maar zitten”…
Het is wel een heel vreemd gevoel om genegeerd te worden waar je bij staat en dat er al vanuit gegaan wordt dat je jezelf schoon wilt praten alleen omdat je een accent hebt…. Het schijnt dat mensen met een donkere huidskleur en moslims dit soort dingen regelmatig meemaken, zelfs als ze professor zijn. Kijk, ik raak daar niet zo van ondersteboven, ik weet wat ik waard ben en kan mezelf heel goed verdedigen als het moet. Maar als je van jezelf al onzeker bent en misschien zelf ook al vindt dat je niet veel waard bent, kunnen zulke ervaringen heel traumatisch zijn.

13 Reacties op “Botsing

  1. Lieve Janneke,ook dat nog,lieve adventskus.

    • Ja, nooit saai hier. Het kwam ook wel omdat ik zo gehaast was. Ik had de hele week niet kunnen trainen met dat hout wat weggeborgen moest worden en die enorme sneeuwval. Nu deed de gelegenheid zich voor o nog even te trainen voor ik de stad in moest om spullen te kopen voor een activiteit zeterdag (waar ik overigens zelf niet bij kon zijn omdat ik die Abrahamverjaardag had) en dan heb je haast, dan word je slordig.

  2. Gelukkig alleen blik/plastic schade Janneke … en jij loopt hier geen geestelijke schade van op denk ik. Toi toi met de drukte in de sneeuw.

    groetjes,

    Dorothé

    • Nee inderdaad, ik niet. Maar ik denk wel aan anderen die weerloos zijn tegen zulke behandeling. Ik heb ook een keer een getuigenis gehoord van iemand uit voormalig Joegoslavië. Ze gingen gewoon normaal met hun Servische buren om, de kinderen soeelden met elkaar en toen verkilde dat een beetje en vervolgens waren ze de vijand en was je je leven niet zeker. Zij vertelde dat ze nog niet begreep wat er gebeurde. Ze gingen gewoon goed om met elkaar en ineens kon je niets meer doen of zeggen zonder dat het het vijandbeeld versterkte.

  3. Het is nog steeds een eigenaardige gewaarwording om bij ‘de buitenlanders’ te horen. Mijn begrip voor immigranten (inclusief de niet-westerse) is ervan toegenomen.
    Ik ben geen volslagen doetje, maar incidentjes zoals met de juf van mijn dochter brengen me toch wel even van mijn stuk. Kan me voorstellen dat mensen een beetje een hekel krijgen aan de oorspronkelijke bevolking als het erg vaak gebeurt.

  4. afschuwelijk zo’n behandeling. een keer kan je hebben, maar je zal maar regelmatig zo tegemoet getreden worden inderdaad, daar wordt je vanzelf onzeker en defensief van.

  5. Wat erg dat je zo genegeerd wordt, dat mensen het dus in hun hoofd halen dat ze denken dat ze meer zijn dan de niet oorspronkelijke bewoners van een land.
    Wat missen mensen met deze instelling eigenlijk veel mooie dingen om zich heen hè, vind je niet?

  6. Hoezo ‘zelfs als ze professor zijn’? Maakt toch niet uit of je putjesschepper, huismoeder, kind of hotemetoot bent? Ik snap je verhaal prima hoor en toch klinkt er in deze zin een ondertoon door die mij triggert.
    Overigens erg vervelend zo’n gebeurtenis! Gelukkig ben je een stevige persoonlijkheid (leid ik af uit de logje) die het kan handelen.
    Ik geniet altijd zeer van je logjes en ben zeer benieuwd naar het fysieke resultaat van je training. Zet mij (moeder van 2, 35 jaar) ook aan om wat meer aan de fysiek te doen

    • Je hebt helemaal gelijk Dieuwke. Ik schreef dat om duidelijk te maken dat de meeste mensen iemand die professor is met meer respect behandelen, niet eerlijk, maar toch….
      In Hendrik Ido Ambacht woont een vrouw, volgens mij uit Iran. Zij was chirurg daar en haar man was fysicus. Toen ze hier kwamen werden hun papieren niet erkend. Hij werkt nu in een fabriek als arbeider en zij heeft de opleiding tot verloskundige gedaan. Ze heeft de praktijk overgenomen van iemand anders, maar is de helft van de patiënten kwijtgeraakt omdat die het niet vertrouwen….. Kijk, ze zijn liever hier vrij en arm, dan rijk en corrupt in hun thuisland, maar zuur is het wel….

  7. Gossie, apart zeg zo’n mevrouw.

  8. Gelukkig dat het met wat blik.plastic schade is afgelopen. Maar ik kan me voorstellen dat je eigenlijk stomverbaasd was door dé reactie van die ‘dame’
    Ik hoop dat zij niet het prototype van een Zweedse is, dat die man meer de algemene Zweed vertegenwoordigd.

Geef een reactie

