Ik durfde er niet over te schrijven….


Woensdagochtend had ik die ene kat voor het laatst gezien. Toen was het al flink aan het sneeuwen. Woensdagavond konden zelfs de Zweden niet meer door het weer, de bussen reden niet. Donderdag zijn wij de hele dag thuisgebleven, net als de schoolkinderen en iedereen die maar enigszins kon. Die ene kat (snöbåll heet hij =sneeuwbal) kwam niet thuis. Donderdagavond was hij er nog niet. Ik kwam donderdagavond terug van een vergadering en ik ontmoette twee grote dikke zwijnen op de weg en een eindje verder een paar herten. Vannacht heb ik de hele nacht geluisterd of ik die kat toevallig hoorde ( die andere was binnen) en vanmorgen was hij er nog steeds niet. Als je het bij ons ZIET! De sneeuw ligt 60 centimeter hoog, het is -8, overal liggen sneeuwduinen van het sneeuwruimen, maar ook natuurlijke van de wind en er valt nog steeds sneeuw, zij het lichte.
009
019
017
Maar, geloof het of niet, om een uur of tien kwam hij aankakken alsof hij even een ommetje gemaakt Hij at en at en at en vervolgens ging hij ons allemaal kopjes geven Ik had twee jongens op bezoek die me hielpen met het laatste hout en iedereen kreeg kopjes. Vervolgens rolde hij zich op en ging slapen. O, wat was ik blij.
021
Ik had me er al helemaal op voorbereid om Jezz te moeten vertellen dat een van haar katten deze keer het loodje had gelegd, was doodgevroren onder de sneeuw……. Ik durfde het ook niet te schrijven, want ze doet eindexamen voor haar zangopleiding in Kopenhagen en ik wil dat ze zich daar op concentreert. Ik moest weg om te trainen om elf uur en ik heb hem maar gewoon binnen gelaten. Leo was vanavond eerder thuis dan ik en heeft hem naar buiten gelaten. Ik zag dat hij in de plantenbak heeft gescheten en ik heb het hem meteen vergeven misschien mijn ficus Benjamina niet. Er staat keurig een bak in de bijkeuken, maar daar wilde hij niet op denk ik.. Ben benieuwd wanneer hij nu weer komt.
Hij heeft de smaak te pakken, want om een uur of elf vanavond kwam hij weer. Hij is zo blij, hij rolt over de grond van pure vreugde! Vannacht gaat hij toch echt in de bijkeuken en als hij dat niet wil, naar buiten. Ik ben heel laat op, want ik ben een Abraham aan het bakken. Dat is een pop van gevulde speculaas waar je met wit glazuur een baard en oogjes en zo op tekent. Ik had van haar ooit een een zakje met oud-Hollandse speculaasmix gekregen, maar dat was te weinig voor twee poppen. Op Internet vond ik hoe je zelf speculaaskruiden kunt maken. Ik had alle kruiden in huis, maar naar de cardemom moest ik zoeken. Terwijl ik aan het zoeken was, vond ik nota bene een potje met kant en klare speculaaskruiden! Ik wist niet dat ik dat nog had. Wie wat bewaart….. In de garage had ik nog een speculaasplank liggen en daar heb ik twee poppen mee gemaakt met amandelspijs ertussen. De eerste kwam er veel beter uit, dus toen heb ik van de tweede een soort ondergrond gemaakt die ik bovenop de amandelspijs plakte en het hele zaakje omgedraaid op een andere bakplaat. Daar weer amandelen en geklopt ei overheen en hoppekee. Ik weet niet of hij gaat lukken. Ik zal even de foto laten zien van de pop in de oven……
003
Morgenochtend ga ik met glazuur knoeien…. Ik zal een foto nemen als hij af is. Er komt een briefje bij over Abraham met een citaat uit Joh. 8: 57 waarin de Joden tegen Jezus zeggen: “Gij zijt nog geen vijftig jaren en Gij hebt Abraham gezien?” en zo is de traditie in Nederland gekomen dat je als je vijftig wordt, je Abraham hebt gezien en dat je dus ook weet waar hij de mosterd haalt. In Zweden kennen ze de hele traditie niet, dus zo’n briefje is geen overbodige luxe.
Zo, het is nu kwart voor twee en de pop lijkt goed gelukt. Ik laat hem afkoelen in de oven met de deur een stukje open. Welterusten allemaal!

13 Reacties op “Ik durfde er niet over te schrijven….

  1. Wat Mooi Janneke ! Al die sneeuw en een heerlijke gevulde speculaaspop . Dan hoef je toch helemaal niets meer en ben je volmaakt gelukkig . Toch ? 🙂

  2. Anoniem ben ik .

  3. Gelukkig dat die kat terug is, ik snap toch al niet wat ze met die kou buiten willen zijn…

  4. O jee als de kat nu maar niet van de speculaaspop gaat snoepen…..

  5. Gelukkig dat de kat terug is want, zeker als het je eigen dieren niet zijn, je bent er extra voorzichtig mee in deze koude tijd.
    En zo’n bericht aan een eigenaar moeten geven is ook niet fijn (zacht uitgedrukt)

    Mooie Abraham zal dat worden, nu kun je misschien in Zweden een nieuwe traditie in gang zetten. 😉

  6. Al wakker? Ik had speculaaskruiden voor je meegenomen op jouw verzoek…. Vandaar dat je dat vond!
    Liefs

    • Ja, helemaal vergeten Lon. Nu heb ik dubbel, want ik had alles al gemaakt behalve de cardemon. Nu heb ik die speculaaskruiden uit het potje erbij gedaan en alles goed geroerd. Daarna heb ik een gedeelte gebruikt voor door de speculaas. De rest heb ik met een trechter weer terug in het potje gedaan.
      Ik heb weer een lijstje voor je, vooral omdat je met de auto gaat.Neem ook zwemkleren mee, want we gaan ook zwemmen. Maandag zal ik een paar langlaufskietjes kopen, dan kunnen de kinderen skiën.

  7. Tja, die katten …. bij mij komt de een nauwelijks meer buiten.. en de andere steeds meer binnen..:).. het blijven eigenwijze hummels..
    Lekker zelf gebakken gevulde speculaas. Daar doe je mensen een groot plezier mee.
    Geniet ervan.. ze zien er goed uit

  8. Wat ontzettend leuk dat je de Zweden een stukje van Nederland meegeeft. Oef. Ben zei al dat er heel veel sneeuw lag bij ons huisje, maar als ik jouw foto’s zie, dan is het wel een waanzinnig mooi gezicht!

  9. poeh, 30 cm sneeuw! en dan te bedenken dat ik 6 maand geleden in jouw tuin stond in een schitterende zon (hoewel het die dag niet de mooiste was van mijn vakantie)… wat een extremen daar in zweden!
    kan geloven dat je blij bent dat de kat terug is, dat die nog buiten willen in dit weer?!?

    • zestig cm. Tricky, dat is het dubbele….. en die bloemen komen heus weer. Het zaad heb ik al. Alles slaapt nu onder de sneeuw. Het was vanmorgen -14 trouwens

  10. Zo zijn we onze Muck ooit een dag of 10 kwijt geweest, ook in de winter. Was ie per ongeluk ergens opgesloten in een schuurtje. Wat was ik blij toen hij terug was!

Geef een reactie

