“Groots en meeslepend wil ik leven, hoort ge dat vader, moeder, wereld, knekelhuis?”


Dat zijn de eerste regels van het gedicht van Marsman, De grijsaard en de jongeling. Wie het leuk vindt: HIER staat het hele gedicht. Toen ik op de opleiding voor Logopedie zat, moest ik dat uit mijn hoofd leren en voordragen. Het zijn nl. twee verschillende technieken. Het eerste is Groot Mechanisme, dat hoort met flink stemgeluid en ademsteun gezegd te worden. Het tweede deel hoort uitgesproken te worden met Fijn Geluid: zacht, gevoelig en nadenkend. Het begint met: “Ga dan niet ver van huis….” Toen ik vanmorgen aan het sneeuwruimen was, dacht ik aan dat gedicht. “Groots en meeslepend wil ik leven!” en ik hoef er helemaal niet ver voor van huis. Ik heb eten in huis, ik heb een jaarvoorraad zelfs, mijn vent is lekker thuis aan het werken en ik heb two cats in the yard, wherever they may be. Het sneeuwt nog steeds….

14 Reacties op ““Groots en meeslepend wil ik leven, hoort ge dat vader, moeder, wereld, knekelhuis?”

  1. Hahaha, ik zit hier met een klein laagje sneew maar wel verkeer ontwricht bij Utrecht en Amsterdam en ik moest naar Rotterdam met de auto uit Kraggenburg. Dus, lekker thuis met chocolademelk, geen vent! Die zit op terschelling. Ik ga nu snel naar buiten , de zon schijnt en het is zoooo mooi!

  2. Je hebt alvast een beetje gestuurd…….ik moest er wel doorheen….appeltje eitje……er komt nog meer…..hoorde net dat de bussen van de school van Jesse dan morgen ws niet rijden……afijn ik merk het wel……..
    Wat anders….elke winkel sluit om 4 of 5 uur met sinterklaas (oke de supermarkt dan niet) en Arjan moest tot 6 uur brillen verkopen, waar natuurlijk geen hond voor kwam net voor pakjes avond……gelukkig hadden we het al gevierd en was het dus een hele normale dag en was sinterklaas zondagavond al terug naar Spanje, in mijn beleving dan……..
    By the way, met al die sneeuw hoef je dus echt niet gaan zwemmen voor je conditie en de lijn……doe Leo de groetjes, liefs Lydia

  3. Ja mooi. Geniet er van!

  4. Hier het voorzichtige begin van sneeuw. Morgen breekt de hel los, als ik de vooruitzichten mag geloven…
    Fijn dat jij alles in huis hebt in ieder geval, inclusief je man!

  5. Zo ik moest even een aantal logs doornemen, ik liep gruwelijk achter, tja Snieklaas, werk en nog wat anders zaken en voor je het weet ben je weer een stuk verder dan gedacht.
    Ik vind sneeuw prachtig, tenminste zolang ik er niet door moet. Voor alle zekerheid heb ik dus vandaag de wekelijkse boodschappen maar in huis gehaald.
    Gelukkig dat je iedereen in huis hebt, voor het geval je toch insneeuwt. Die Zweedse katten zijn vast meer gewend dan die twee van mij, die rennen gelijk terug naar binnen als ze nog maar wat hagel op hun kop krijgen. Maar ja ze beginnen ook al aardig bejaard te worden, eentje van twaalf en eentje van veertien jaar. De laatstgenoemde verdenk ik trouwens van een lichte dementie, hij loopt regelmatig doelbewust richting keuken en staat dan opeens stil met een gezicht van : “Wat kwam ik hier nu eigenlijk doen?” Na een tijdje op zijn zwarte billen gezeten te hebben (misschien ook wat te hebben nagedacht)
    Maakt hij dan weer rechtsomkeer en gaat weer ergens liggen slapen.

  6. Ik vind het verschrikkelijk. Als het hier sneeuwt dan is alles ontregeld. Morgen een date met Gwennie, Wendy en Yvonn, maar of die door kan gaan? Duim je voor ons?

  7. Ik heb expres de tuinlichten nog aangelaten in afwachting van de sneeuw……

    Corina

  8. Groots en Meeslepend???? Ik heb mijn vriendin in een Sinterklaasgedicht ten huwelijk gevraagd! Als dat niet groots een meeslepend is, weet ik het niet meer! Ze zei hartstikke en volmondig JAAH

  9. Ik ben niet zo van groots en meeslepend. Houd van simpel en klein. Ben zo’n makkelijk mensch 😉

  10. ik ken het gedicht, heb het ook nog ooit vanbuiten geleerd, voor de voordrachtles… goh, zweden in de sneeuw, ik weet niet of ik het wil meemaken… moet toch een beetje een eng gevoel geven daar waar jullie wonen, zo afgelegen?! of ben je er al aan gewoon intussen?!

  11. Hoi Janneke,het is hier ook aardig wit.Heeft Marsman,ook gedicht over de brug bij Bommel,ook zo mooi !
    Lieve groet.

Geef een reactie

