Lekker geregeld…..


Onze boer heeft deze winter geen hout voor ons. Dat werd bestellen bij een houthakker. We hebben er eentje gevonden en meteen maar vijf cub besteld. Nu is vijf cub hout niet zomaar weggewerkt en Leo kan niet meer helpen. Ik had dus voor morgenochtend twee jongens van onze kerk gevraagd om me te helpen. Dat was prima. Ik kook dan een heerlijke lunch als tegenprestatie, dat is de deal. Vanavond was ik vrij laat thuis, want ik moest om vier uur nog bij mijn werk langs, waarover later misschien meer, en daarna heb ik nog van alles lekkers in huis gehaald voor de harde werkers morgen. Toen ik thuiskwam, was Leo al thuis en hij had een telefoontje van de houthakker gekregen Hij komt het hout morgen brengen, maar pas om zeven uur ’s avonds! Hij zet het netjes neer in twee containers en of wij dan een zeil hebben, want het gaat woensdag sneeuwen. Woensdagochtend vroeg moeten wij de ene auto wegbrengen voor een beurt en donderdag de andere. Hij moet die containers dan wel zo neerzetten dat die auto’s alletwee uit de garage kunnen. Terwijl ik dit typ, zit ik ineens iets briljants te denken. Ik haal gewoon mijn auto uit de garage dinsdagavond en laat het hout in de garage zetten! Dan heb ik alleen een STEENkoude auto woensdagochtend, maar dat heb ik er wel voor over. Aan hout onder een laag van 5 centimeter sneeuw heb je ook niks tenslotte. Het was vanmorgen -16 graden en het is ‘opgewarmd’ tot -10 in de middag, maar vanavond was het nog kouder dan vanmorgen en de nacht moet er nog aankomen. Ik denk dat we morgenochtend onder de -20 uitkomen. Woensdag wordt het nog maar -3, maar dan gaat het dus weer sneeuwen.
Die jongens moeten helaas woensdag en donderdag naar Stockholm, dus die kunnen niet helpen. Nou, we zullen wel zien hoe het loopt; het is niet anders. Ze komen gewoon morgen en dan laat ik ze de serre opnieuw vastplakken en de dahlia’s die in bolletjesplastic zitten, binnen of in de garage zetten (waar het ook vriest). Ik vrees dat ik mijn dahlia’s moet opgeven. Misschien koop ik wel een kerstboompje, kunnen ze dat op zijn plaats zetten. Het komt vast allemaal in orde, ik weet alleen niet wanneer. Gelukkig heb ik nog even de tijd, maar ik wil het met Kerstmis wel heel leuk in orde hebben, want twee van mijn kinderen komen met hun gezin, de een voor Kerstmis tot 26 december en de andere vanaf 27 december tot de 31e.
En willen jullie nu weten wat ik morgen ga koken? Ik heb gekozen voor een echte wintermaaltijd. Ik maak gegrild lamsvlees met aardappels uit de oven (in hetzelfde vocht gebraden als het lamsvlees). Daarbij maak ik spruitjes met kastanjes en stoofpeertjes. Als toetje heb ik risgrynsgrött met zelfgemaakte zwarte bessen sap/siroop. Risgrynsgrött (rijstebrij) is HET kersteten bij uitstek in Zweden. De traditie leert dat je een bordje rijstebrij buiten zet voor de Tomtenisse (tomt betekent een stuk land en een Nisse is een kabouter) voor en dan zegent hij voor een heel jaar je land. Als je dat niet doet, heb je misoogst en ongedierte in het jaar dat volgt.
tomtenisse
Jullie horen wel wanneer de klap valt. Ik kan in ieder geval flink trainen om het hout binnen te krijgen. Ik word zo sterk als een paard man!

17 Reacties op “Lekker geregeld…..

  1. En dan heb ik natuurlijk ook nog heerlijke chocolademelk met slagroom en peperkoekenhartjes, die horen er ook nog bij.

  2. Ja… Het us niet makkelijk dat Zweeds. Een tomt is een stuk grond en jultomten is de kerstman. Nissarna zijn de hulpjes van de kerstman, volgens mij. Een tomte is ook een kabouter. En een manusje van alles wordt ook wel een nisse genoemd (spreektaal). “Han är en sån där Nisse, du vet, som fixar allt”…

  3. Tjeetje, wat een kou! Hier vandaag net dooi, maar er komt meer sneeuw.
    Rijstebrij is ook hier kersteten.Op kerstavond gaat er slagroom door de koude rijstebrij om het feestelijke (en vetter) te maken. Ook wat gehakte amandelen en dan krijgt het een franse naam “ris a l’amande”. En de rijstebrij voor de nisse wordt in de stal of op zolder gezet 🙂

    • O, wat leuk! Je kan zien dat jullie dichter bij Scandinavië wonen. In het westen is die gewoonte er echt helemaal niet. Ik had er tenminste nog nooit van gehoord. Hetwas vanmorgen overigens maar -10, maar het sneeuwt wel weer….

  4. Oef, dan weet ik opeens weer waarom ik niet in Scandinavie woon. Die temperaturen! (-;

  5. Iets wat ik me steeds afvraag, zijn de wegen in Zweden goed berijdbaar met die extreme weersomstandigheden? Hier gebeurden gisteren en eergisteren de vreselijkste ongelukken,bij een klein beetje ( natte) sneeuwval…….
    Ik hoop voor je dat je het hout droog binnenkrijgt, succes!
    Groet, Tineke.

    • Hier gaat alles gewoon door, wat voor weer ook. Er wordt hier geveegd en dan met steentjes gestrooid in plaats van met zout. Zout helpt so wie so niet in de sneeuw, maar ook niet meer bij -10 . Iedereen heeft natuurlijk winterbanden en past zijn snelheid aan. Remmen doe je niet met de remmen, want dan ga je spinnen. Je remt op je motor, dus je moet altijd hoog in de versnelling rijden, dan rem je ook echt als je je gas loslaat. Het is in de winter beter rijden op op de grüsvägen (dirt road) dan op de geasfalteerde, want die zijn gladder. Die gladheid ontstaat vooral als het overdag dooit en ’s nachts vriest. Dat hadden we vorig jaar. Op sommige plekken liep de weg in een bocht een beetje schuin en dan moest je wel oppassen dat je niet zo de berm in schoof bij het nemen van de bocht. Ja, ik moet altijd wel een beetje lachen als ik dan hoor dat in Nederland alles platligt bij een laagje sneeuw van 3 centimeter en met een temperatuur van -2.Ik was zelfs een keer in Nederland. toen de sneeuw al weggedooid was en het +3 graden was. De juffrouw van het station roep toen om dat er vele treinen vertraging hadden en sommigeook niet gingen VANWEGE HET WINTERWEER!!! Toen brak mijn klomp……

  6. Klinkt wel erg lekker, die wintermaaltijd, hoewel ik niet zo van de spruitjes ben. Maar kastanjes zijn wel erg lekker!
    Hoop dat het allemaal lukt met het hout!

  7. Briljant idee, maar start die auto dan nog wel de volgende ochtend? Of rij je in een Zweeds merk? die zijn er vast wel op ingesteld.
    Ik ben dol op Zweden. We gaan er elke zomervakantie naartoe. Misschien zijn we elkaar wel eens tegen gekomen in een Ica of Konsum 🙂

    • Nee, ik rij in een Japanner, maar ik leg wel een deken over de motorkap. Heen en weer met hout door de sneeuw is een veel minder aanlokkelijk idee…

      • Trouwens: ik ga altijd naar de COOP-Extra, de ghuu-sjutwå, zoals hij hier genoemd wordt omdat er met grote letters 7-22 op ataat……

  8. Lekker he die kou. Hier is het -15,met een chill van -23 nu. Zonnetje schijnt lekker.Hier op Canadese grond worden de auto’s ingeplugd. Stekker in de auto en in huis/garage en morgenochtend is de motor nog warm.
    vergat het gisteren en de auro starte nog net.

    Veel houthakplezier.Wil je best helpen,maar iets te ver.\
    Groet, WIlma

  9. Ik krijg het spontaan koud als ik die temperaturen lees.

  10. Lieve Janneke,wat erg koud bij jullie,is dat normaal? Voor deze tijd van het jaar? Gaat het goed met je? Groet

    • Of het normaal is dat het zo koud is, daar krijg je bij de Zweden geen hoogte van. Met mij gaat alles goed, bedankt. Het hout is ondertussen gearriveerd in twee aanhangwagens. Er staat er eentje in de garage en de andere staat buiten met bolletjesplastic eroverheen. Het sneeuwt gestadig. Morgenochtend gaan we eerst een van de auto’s wegbrengen en dan zet ik Leo af bij de Uni. Daarna ga ik een vriendin ophalen en dan gaan we samen de eerste aanhangwagen legen. Als de wagens leeg zijn, moet ik even bellen en dan komen ze ze weer ophalen.Morgenochtend zal ik foto’s nemen en een logje maken.

  11. Fijn dat je je hout toch hebt!! Ik zou ook niet zonder kunnen..

    Mail volgt.

    Corina

Geef een reactie

