Wat heb ik me nu weer op mijn hals gehaald!


Nou, ik ben dus aangenomen. Ik weet nog niet wat ik ga verdienen en het kan me niet schelen ook. Ik heb een hele papierwinkel meegekregen, ook een heel leerplan. Zoals ik al dacht is het leerplan heel open. Er staat alleen wat je ze bij moet brengen op de verschillende gebieden (taal, grammatica, uitspraak, eigen cultuur en vergelijking met Zweden), geen kant en klare lessen, geen opbouw. Er staat b.v. mondelinge uitdrukkingsvaardigheden moeten geoefend worden. De leerlingen moeten zich kunnen uitdrukken en hun mening over zaken kunnen geven over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Wat die uiteenlopende onderwerpen zijn, mag je zelf verzinnen. Ik hou wel van zulke leerplannen hoor, want dat geeft me de vrijheid het zelf in te vullen, maar het is natuurlijk wel een heleboel werk. Wat wel heel precies omschreven is overigens, is hoe je een cijfer moet geven. Er staat oor ieder cijfer voor ieder leerjaar precies wat je moet kunnen en hoe de kwaliteit daarvan is om dat cijfer te krijgen. Ik heb de vorige leerkracht opgebeld en zij haalde alles van Internet. Met de jongere kinderen werkte ze met thema’s. Nou, dat heb ik nu ALTIJD al eens willen doen. Ik krijg 8 kinderen tussen 7 en 12, eentje op het gymnasium en drie kleuters die op twee verschillende scholen zitten. Er zijn ook nog een paar jongere kinderen, maar de modersmål (onderwijs in de moedertaal>) wordt pas vanaf vier jaar vergoed. Nu kan niemand mij tegenhouden natuurlijk. als ik toch op een dagverblijf ben, om met die kleintjes ook even een spelletje te doen. Ik ga een brief naar alle ouders schrijven en dan wil ik de lagere school kinderen in drie groepen verdelen, de gymnasiast komt alleen en ik ga naar de kleuters toe op twee lokaties. Voor 1 kleuter krijg je maar een half uur per week en dus is het handiger om dat kind dan 1x per 14 dagen een uur te nemen. Het is dus 5 kale uren werk en daar komt bovenop nog voorbereidings- en administratietijd. Ik heb geen idee hoeveel dat is. Je krijgt een vergoeding voor het reizen tussen de scholen en van de scholen naar het centrale kantoor, maar niet van huis naar de eerste school en van de laatste school naar huis. De komende dagen gaat er dus gelezen worden en formulieren ingevuld worden en georganiseerd worden. In de brief aan de ouders waarin ik me voorstel, doe ik tevens een verzoek voor een huisbezoek om elkaar te leren kennen en een beetje de verwachtingen af te stemmen die iedereen heeft van het modersmål-onderwijs. Dat is natuurlijk heel onzweeds, maar ik geef ook geen Zweeds maar Nederlands. Ik vind het zo’n raar idee om met hun kind aan de slag te gaan en dan niet eens te weten hoe die ouders eruit zien en wat ze verwachten! Want je geeft les op de scholen en buiten schooltijd, behalve aan de kleuters… Sommige kinderen kunnen even van de ene naar de andere school lopen, anderen moeten met de bus of worden door ouders gebracht.
Ik heb gevraagd of ik materiaal mag bestellen en ik heb een budget van -omgerekend- 8 Euro per kind, niks dus. Gelukkig heb ik hier nog het een en ander aan boekjes en boeken liggen en een memory heb ik ook nog, maar ik wil b.v. Twister kopen, daar kan je op een heel onopvallende manier lange woorden of verschillende zinsconstructies mee oefenen, terwijl je zo op het oog een spelletje doet…..
Ik zit er helemaal vol mee. Ik heb even wat anders om aan te denken zeg! Ik ga gewoon allerlei informatie over mijn nieuwe baan lezen, terwijl ik op mijn onderzoek wacht…. Tussendoor zwemmen en trainen en wandelen met mijn stokken en dan maar denken, denken hoe ik het ga doen. Ik heb al bedacht dat ik misschien toch niet voor de kerstvakantie wil beginnen, dan kan ik het allemaal goed organiseren…..
Ik mag van nu af aan wel altijd een bloknootje meenemen, dan kan ik ieder idee opschrijven voor het vervaagt….. Als het eenmaal loopt, loopt het, dat weet ik ook wel, maar eerst moet ik het nog laten lopen….. Ik ben alweer moe, ik ga alweer slapen, ik heb alweer de foto’s niet op de computer gezet. Morgen heb ik niks, behalve trainen en zwemmen, dan gaat het zeker lukken, WELTERUSTEN ALLEMAAL!!!

16 Reacties op “Wat heb ik me nu weer op mijn hals gehaald!

  1. hé, heb je dan ook een computer en internet tot je beschikking?
    Er zijn voldoende sites waar je mee kunt werken.
    De coach van de kinderen werkt met het een en ander…ik kan haar wel vragen…..Lydia

    • Ja, ik krijg ook een eigen emailadres. Ik zelfs een plek op kantoor met een computer en een printer en zo…. Ik zal ook eens aan >Lieke vragen die heeft ook allerlei interessante sites. Dat wordt nog LEUK!!

  2. wel een leuke uitdaging, hoor! Echt wat voor jou.
    Ik mail wel als ik wat dingen weet.
    liefs, Lydia

  3. Geweldig toch en met zo’n beperkt budget kan zo’n creatieveling als jij vast uit de voeten. Gefeliciteerd met de baan!

  4. Gefeliciteerd met je werk!!

    Corina

  5. Gefeliciteerd! Wat leuk en interessant!

  6. Gefeliciteerd! Echt iets voor jou, mooi! Ik vind het ook altijd leuk om met oude tijdschriften en kranten te werken. BV uit Zweedse kranten Nederlandse zinnen knippen en plakken. Maar ook uit oude NL tijdschriften … is het daar ook zo dat het niet alleen om te NL taal gaat maar ook om NL geschiedenis, aardrijkskunde en zo?

  7. Wat ontzettend leuk om je hiermee bezig te mogen houden. Echt een uitdaging, helemaal omdat je zoveel zelf in mag vullen. Super!

  8. wat fijn janneke!
    een beetje anders maar in dezelfde lijn heb ik als logopediste jaren met kinderen gewerkt met een taalontwikkelingsstoornis, hetzij door ontwikkelingsproblematiek, hetzij door meertalige opvoeding, hetzij… (vul maar aan).
    mijn ervaring leert me dat – zeker voor kleuters – een half uur per keer intensief met taal bezig zijn echt wel genoeg is. ze lijken het daarna niet meer op te nemen. je vindt inderdaad massa’s oefeningen online, en ook uit de logopediepraktijk kan je heel veel materiaal recupereren en een beetje aanpassen.
    zie je dan alleen kinderen van nederlandse origine? of ook vlaamse kinderen? want het is inderdaad eenzelfde taalgebied, maar qua cultuur vind ik toch ook best wel een groot verschil… (mijn baas is een nederlander, en dat zorgt op de werkvloer toch wel al eens voor “verwarring” hihi).
    succes ermee!

    • Nou Eva: ik heb zeker vier Vlaamse kinderen erbij. Ik wil ook aan de ouders vragen of het geen bezwaar is dat ik >Nederlandse ben. Natuurlijk kan ik ook vlaamse boekjes lezen en ik kan me verdiepen in de Vlaamse cultuur, maar het is toch niet hetzelfde…… Misschien kom ik jou nog weleens om raad vragen.

      • gewoon ervoor gààn janneke! en ik wil graag fungeren als “hulplijn” hoor 😉 mail/skype/… maar!

  9. Volgens mij heb je er al wel zin in, veel werk of niet. Uitdaging hoor. Leuk. Ben ook benieuwd naar je verhalen als je eenmaal bezig bent.

  10. Afgelopen maandag zat er een speciale taalbijlage bij De Standaard ( krant in Belgie) , in samenwerking met het NRC ( ik vermoed dat die dan ook een bijlage had). Hierin lijstjes met verschillen tussen nederlands en vlaams, interviews met gemengde stellen etc. Een aanrader vind ik. Misschien staat hij ook op de internetpagina van 1 van die kranten.
    Henriette

  11. Ik wil hem best opsturen maar dan na 1 dec. Mijn schoonvader en zwager komen dat weekend bij ons sinterklaas vieren en die wil ik het ook laten zien ( + de andere 4 bijlagen van deze week, allemaal over taal en hoe taal zich ontwikkelt door de jaren heen)

    • Even gekeken op de website van de Standaard. Er staan wel een paar stukjes tekest en een aantal testjes maar dus niet de volledige bijlage. Bestellen kan wel maar dan moet je er meteen 10 bestellen en dat is weer nonsens.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s