De verborgen taal van bloemen, een PRACHTIG boek!


We hebben een hele rustige dag achter de rug. Ik ben vandaag heen en weer naar het dorp gelopen (ik heb niet zo’n mooie Niketeller, maar het zal een km. Of drie geweest zijn heen en weer in 35 minuten) en ik ben naar het dorp geweest met Leo voor boodschappen. Hij bleef in de auto, terwijl ik eten voor mezelf kocht. Ik ben nl. zo stom geweest om mijn rijbewijs te vergeten, dus ik kan niet rijden hier en ook straks niet in Nederland. Verder heb ik vanmiddag in zee gezwommen! Het water was warmer dan in het zwembad, maar het zwemmen ging moeilijker. Ik was nl. vergeten hoe licht zeewater is en dat je hele onderkant daardoor naar boven wordt geduwd. Het is dan erg moeilijk om je beenslagen onder water te maken. Je moet steeds met je handen je lijf onder water zien te houden. Daardoor moet je extra slaagjes met je handen maken. Dat gaat ten koste van de snelheid en het ritme. Maar goed, ik klaag absoluut niet. Het is prachtig om zo’n hele blauwe zee voor je te zien….
Verder heb ik een PRACHTIG, PRACHTIG boek gelezen. Het is een hele tijd geleden dat een boek me zo ontroerd heeft. Het verhaal gaat over een diep beschadigd meisje dat na drie weken door haar moeder is verlaten en van pleeggezin naar pleeggezin is getrokken, later van opvanghuis naar opvanghuis en overal onbegrip en wantrouwen ontmoette. Daar gaat ze zich dan helemaal naar gedragen (dat herken ik wel van mezelf als kind en jongere) Als er iemand werkelijk van haar houdt, kan ze het eigenlijk niet geloven en niet hanteren. Dank zij een ongelofelijk talent, weet ze tenslotte iets van herstel bij zichzelf te bewerkstelligen. Het is diep tragisch en hartverwarmend boek tegelijk. Ik heb me helemaal met het meisje geïdentificeerd (zonder dat ik haar jeugd gehad heb overigens hoor!) en er zijn momenten geweest dat ik zomaar dat boek had willen binnenstappen om haar te helpen haar eigenwaarde te leren vinden en haar eenzaamheid te willen verlichten. Het is een echte aanrader voor iedereen. Het is sinds ‘Haar naam was Sarah’ het eerste boek wat me zo diep ontroerde dat ik ervan moest huilen. Dat iemand zo laag over zichzelf kan denken dat ze de mensen die van haar houden niet het verdriet wil aandoen om met haar te moeten leven dat ze van ze wegvlucht, trof me diep, diep in mijn hart. Ik weet dat er zulke mensen zijn, slachtoffer van liefdeloosheid, kwaardaardigheid en onverschilligheid en ik zou ze stuk voor stuk willen helpen, willen genezen. Het maakt me triest te weten dat dat niet kan. Lees het zelf en oordeel zelf zou ik zeggen….
Waarschijnlijk wacht ons morgen weer een rustig lees-, zon- en zwemdagje. Het gaat wel beter met Leo, maar nog niet voldoende om morgen bij elkaar zes uur in de auto te zitten en twee uur door een oud stadje te slenteren, laatstaan daar ook nog te eten.
Kijk, maar dan heb ik wel veel tijd om logjes te schrijven en Facebook na te kijken! Fijne avond allemaal!

6 Reacties op “De verborgen taal van bloemen, een PRACHTIG boek!

  1. Hoe heet het boek Janneke, want je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.

    groetjes,

    Dorothé

  2. Het boek heet : De verborgen taal van bloemen en het is geschreven door Vanessa Diffenbaugh. Het boek speelt zich af in en rond San Fransisco. Ik ben daar geweest en de vele daklozen heb ik er ook gezien…..

  3. Hallo Janneke,heb het direct gereserveerd,ben benieuwd.Lijkt me goede lectuur,als je,zoals ik binen ggz werkt.Kan je je rijbewijs niet laten scannen,door iemand in je huis in Zweden,en utprinten.groet

  4. Klinkt inderdaad als een mooi boek.

  5. Volgens mij heb ik het ook ooit zoiets gelezen… maar ik kan er als luisterboek aankomen.. dus ik heb hem ook maar meteen besteld.
    Dankjewel voor de tip.. enne beterschap voor Leo

Geef een reactie

