Mijn nier = jouw nier


23 oktober 2012
In de week van de orgaandonatie heb ik dit logje geschreven, maar ik wacht nog even met publiceren. Voor ik naar Nederland ging in september zei ik op een gegeven moment tegen Leo: “Volgend jaar mei ga jij met pensioen en dan blijven we in ieder geval nog die zomer in Zweden hè? Dan zien we wel of we nog een winter blijven….” Leo aarzelde even en zei toen: “Nou misschien moeten we nog wel langer blijven, want ik sta op de lijst voor een niertransplantatie en de wachttijd in Zweden is ruim twee jaar, maar in Nederland is de wachttijd 4 jaar en na je zeventigste word je niet meer geopereerd, dan moet je het met alleen dialyse doen.” “Nou” zei ik “dat wordt dan nog krap”, want in mei wordt hij 67. Weer aarzelde hij even en toen zei hij: “Alleen als je een familielid hebt die een nier wil afstaan, kan het sneller” Ik zei daarop dat het jammer was dat ik geen familie ben van hem, want ik zou zo een nier geven. “Maar dat kan wel hoor!” zei hij. “Tegenwoordig hebben ze hele goede medicijnen om de afstoting tegen te gaan”. “Nou” zei ik, “dan wil ik een nier geven”. “Moet je daar dan niet over nadenken eerst?” riep Leo uit. “Nee” zei ik “Ik heb al over zulke dingen nagedacht, daar hoef ik nu niet meer over na te denken”. Hij heeft toen gezegd dat ik mijn besluit moest uitstellen tot ik terugkwam uit Nederland en dat ik dan na de vakantie kon vertellen of ik het deed. Dat heb ik beloofd en dus ben ik de dag na mijn thuiskomst bij zuster Lisa van de nierafdeling gekomen en ik kreeg een folder mee die ik eerst maar eens op mijn gemak moest doorlezen. Nou is het inderdaad niet niks, een nier afstaan. Je krijgt minimaal tien onderzoeken en puncties. Er wordt aangeraden om je ziek te melden gedurende de onderzoekstijd. Nu werk ik niet, dus dat hoeft niet, maar toch. Ik heb voorlopig een oproep voor 7 november, dat is over ruim twee weken. Er is wel al gezegd dat ik zeker tien kilo moet afvallen, anders opereren ze niet…
Dat is dus de achtergrond voor mijn fanatieke gelijn en gesport. Voor mezelf zou ik het niet doen, maar nu doe ik het voor Leo….
Leo’s nieren werken nog voor 20%. Bij 15% gaan ze dialyseren. Dat willen we voor zijn, want je gezondheid gaat rap achteruit als je eenmaal gaat dialyseren……
Ik wil in topconditie zijn met de operatie, mede omdat we dan allebei gelijktijdig geopereerd worden. Ik weet nu al dat ik van kerngezond naar herstellende zal gaan, dus hoe beter mijn conditie nu is, hoe sneller ik straks opknap.

7 november
Zojuist teruggekomen van het onderzoek. Het was inderdaad een algemeen gezondheidsonderzoek en ik ben inderdaad kerngezond, bloeddruk goed, hartslag goed, bloed geprikt, ook op nierfunctie. Ik kon trots zeggen dat ik 5 kg. ben afgevallen in vijf weken (toch nog gelukt!) en dat ik er op reken voor 1 januari 10 kilo te zijn afgevallen. Dat moet te redden zijn De arts die ik had, zei dat mensen die een nier doneren over het algemeen langer leven dan de gemiddelde bevolking. “Dat komt niet”, haastte ze zich er achteraan te zeggen, “omdat het geven van een nier je leven verlengt, maar omdat de mensen die een nier kunnen doneren, tot de gezondsten van de samenleving horen” . Nu gaan we dus eerst met vakantie. Het zal de laatste zijn voorlopig, want als we terug komen ga ik, maar ook Leo, uitgebreid de molen in. Begin december heb ik de volgende onderzoeken. Het eerste is een onderzoek met contrastvloeistof waarvoor ik nuchter moet zijn van 10 uur ’s avonds tot twaalf uur in de middag. Voor mij geen moeite, hoef ik me niet druk te maken om ontbijt….. en zo volgen er nog een aantal. Ook moeten Leo en ik gelijktijdig een weefselonderzoek hebben, waar ze kunnen zien of mijn weefsel niet verkeerd is voor Leo…Dan moet er ook nog een curator aan te pas komen die moet constateren of ik het besluit echt ZELF heb genomen en dat mijn man me niet onder druk heeft gezet of een van de kinderen (integendeel). Dat is nog een beetje een probleem, want de curator is ziek en ze weten niet of hij nog wel terugkomt.We hopen dan in februari/maart geopereerd te worden. De operatie vindt plaats in Gothenburg, dat is hier 300 km. vandaan. Dan zijn we dus allebei in de lappenmand en ik hoop dat ik dan een dermate conditie heb opgebouwd dat ik heel snel herstel. Het schijnt dat degene die de nier ontvangt, sneller opknapt dan degene die de nier heeft gegeven. Dat is ook logisch, want Leo gaat van 15-20% naar 50% en ik ga van 100% naar 50%. Na een aantal maanden heb ik dat dan waarschijnlijk opgekrikt tot 75% en Leo ook. Meer dan 75% wordt het (bijna) nooit. Maar nu eerst VAKANTIE!!!!

32 Reacties op “Mijn nier = jouw nier

  1. Geweldig Janneke! Fantastisch dat je dat kan doen voor je man. Heel veel succes met je gezondheidsregime en het allerbeste voor jullie beiden. Ik volg jullie verhaal met spanning!

  2. O jan… Fijn dat het onderzoek goed ging
    Ik kom jullie opikken gotenborg in feb ok?

  3. Stoer! Lief! Spannend! Hulde! Zet m op, ik hoop dat alles goed uitpakt voor jullie!

  4. Jeeeeetje. Wat goed van je! En zeker een goede reden om af te vallen en te sporten. Ik hoop dat het met jullie allebei snel na de operatie ook weer goed zal gaan. Houd ons op de hoogte. En er is vast wel iemand die voor jullie allebei kan zorgen, toch, tegen die tijd?

    (Gek he, op de een of andere manier zat ik laatst aan je te denken, dat je zo aan het sporten en het afvallen was met een reden die je later nog bekend zou maken, en toen schoot orgaandonatie door mijn hoofd. Niet wetende dat Leo behoefte aan een nieuwe nier zou hebben…. en het idee gelijk weer verworpen. Maar nu voel ik me een beetje helderziend – met een korreltje zout (-; )

  5. Tjee, wat bijzonder zeg! Ik hoop dat je helemaal door de molen komt, en dat je nier geschikt is voor donatie!
    Wat zou het heerlijk voor Leo zijn zeg..!

  6. Door naar de volgende ronde, gaaf!

  7. De ultieme LIEFDE !!!
    Respect hoor Janneke .

  8. ohhhhhhhhhh wat fantastisch dat je dat wilt gaan doen…wauwieee….en het idd voor de gever ook niet niks hoor…maar wat GOED dat je het doet!
    Je bent een WERELDWIJF… zo wauw echt….

  9. Goh Janneke….. dat is niet niks allemaal. Ik bewonder je nu nog meer!
    Alle goeds gewenst en een fijne vakantie,

    groetjes,

    Dorothé

  10. LIEFDE IS….nou dit dus…!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    .
    Zou een prachtige film zijn jullie verhaal…
    Echt Janneke..Kippevel…
    Kanjer ben je….Kussssssssssssssssss

  11. Ik wens jou en Leo heel veel succes!

  12. Woo[ woo[p en de reactie hier boven

  13. Wow, wat mooi! Natuurlijk geef je hem jouw nier, maar tegelijkertijd: pfoeee!

    Ik voel me ook een beetje persoonlijk geraakt door je verhaal. Mijn nierfilters waren vier jaar geleden enorm beschadigd, ze werkten voor minder dan 50%, maar nog wel meer dan 30%. Ik was MOE!!! Maar 50% kan prima, bij mij was/is er natuurlijk nog veel meer aan de hand.

    Succes met afvallen verder en met de hele procedure! Ik volg je!

  14. Oh Janneke, wat ontzettend groots dat je dat wil doen.
    Dat is liefde.

  15. Wat een bijzonder verhaal, en wat een bijzonder geschenk dat je je man geeft. Voor altijd verbonden.
    Sterkte, ook aan Leo natuurlijk.

  16. WAUW wat ben jij een schat! Een kennis van mij heeft dat vorig jaar voor haar zus gedaan en het gaat met beiden goed.

  17. Geweldig Janneke, dat je dat kunt doen, ik hoop dat het goed zal gaan en dat Leo geen afstotingsverschijnselen zal krijgen.
    Als je van elkaar houdt, heb je dat wel voor je geliefde over, maar ik blijf het een geweldig initiatief van je vinden. Ik wens jullie een heerlijke vakantie toe en jou een heel goede conditie , zodat Leo je nier zonder bezwaar kan aannemen.

    Ik sta zelf nog wel steeds in het donorregister ingeschreven, maar ik vergeet elke keer aan de oncoloog te vragen of mijn onderdelen wel gebruikt kunnen worden, of dat ik me uit zou moeten laten schrijven.

  18. Wat een geweldige en liefdevolle donatie, Janneke!
    Ik vind dit echt super van je! Het is echte liefde, om zo iets voor je man over te hebben.
    Maar nu eerst dus met vakantie, genieten jullie ervan!
    Groet, Tineke.

  19. Ik vind het zo ontzettend prachtig van je, dat je dit doet! Ware liefde it is! We leven helemaal met je mee. Succes met afvallen.

  20. Wow. Heftig. Wel goed zeg.

  21. alle goeds gewenst!

  22. Zoals ik je ook al persoonlijk mailde: diep respect voor je Janneke! Vind het super dat ik jullie in jullie zweedse huis heb mogen bezoeken… Ben trots op jou!!! Ik duim keihard dat alles goed gaat lopen… Lieve groet, ook aan Leo!
    (en ik weet als geen ander wat dit voor hem betekent!!!)

  23. Slik, janneke, je hebt iets gedaan wat weinigen voor elkaar krijgen, ik ben helemaal stil. Diep respect!
    Marja aka borduurmuppet

  24. Jeetje Janneke, je hebt mij even stil gekregen. Wat ben jij een dappere vrouw! Geweldig!!! Ik heb altijd gezegd dat ik geen donor wil zijn, vind ik gewoon erg eng, maar na dit bericht ga ik er toch eens dieper op in. Wat een besluit en ik duim heel hard dat jouw nier matcht met Leo. Heel veel sterkte en voor nu een hele mooie vakantie!!!!
    Lycka till!

  25. Ik vind het een heel bijzondere onderneming … petje af!

  26. wat een geweldig bericht, ik hoop dat het gaat lukken.

    mijn man heeft 4 jaar geleden een nier ontvangen van zijn moeder. Zij heeft daar inderdaad het meeste last van gehad, vooral door de narcose. Mijn man was al in de uitslaapkamer beter dan hij in tijden was geweest, bij haar duurde het wel een aantal maanden. Toch is het niet alleen een offer van jou denk ik, los van de liefde waaruit je het zal willen doen. Als het lukt is het leven echt een stuk makkelijker en leuker, dan naast een uitgeputte dialyse patient die om de haverklap aan een apparaat hangt en nooit echt top fit is.

    Wij zitten nog in de kleine kinderen zodat donatie door mij niet echt aan de orde was, maar als er een moment komt dat het nodig is zal ik er staan, hoe spannend ook.

    Heel, heel veel sterkte!

  27. Wauw, Janneke, wat ben je toch een ontzettend stoer mens ! Diep respect. Groet, Greetje54

  28. Goed zeg Janneke!! Res[ect!!

    Corina

  29. bewonderenswaardig maar voor jou denk ik niet meer dan normaal , kunnen jullie samen nog van heel veel dingen gaan genieten. Sterkte met alles wat komen gaat. Karin

  30. Hallo Janneke,

    Na het lezen van alle blogs (waar ik ontzettend van genoten heb) ,wil ik graag reageren. Ik heb diep respect voor jullie beiden!Voor jou omdat je dit voor je man doet en respect voor je man omdat hij zoveel om je geeft dat hij blijkbaar niet eens eraan dacht om je dit te vragen 😉
    ik wens jullie een fijne vacantie! groetjes Mehlika

  31. Sterkte!
    Mooi, dat jullie zo dicht bij elkaar zijn.
    Vriendelijke groet

Geef een reactie

