Mijn dieet is er ook nog.



Aan de reacties te zien, vinden jullie het allemaal leuk om over mijn lijn te horen. In mijn vorige logje beschreef ik mijn bewegingsprogramma en in dit logje gaat het dus over wat ik wel en niet eet en wanneer….
Er zijn honderden verschillende diëten om af te vallen, misschien wel duizenden. Ik heb er in mijn leven zeker 10 verschillende gehad.
De ellende met diëten is dat ze je na verloop van tijd gaan tegenstaan. Je mag iets niet eten en dat vreet aan je.
Het beste voel ik me nog thuis in Een Leven Lang Fit (Fit for life) en dat is omdat je ALLES mag eten, alleen niet tegelijkertijd en niet op bepaalde momenten. Ook dat dieet volg ik niet helemaal precies, maar op zijn Jannekes dus.
Het dieet gaat uit van de manier van het lichaam om eten te verteren, zodat alle voedsel dat je eet gebruikt wordt en er geen ‘leftovers’ zijn die je lichaam omzet in vet. Nogmaals je kan ALLES eten, maar sommige zaken zijn heel belastend voor je verteringssysteem en die kan je dus beter alleen eten (zonder ander voedsel erbij) als je er trek in hebt.
Ten eerste is het belangrijk dat je eerst vocht binnenkrijgt, zodat je lichaam kan ontgiften en hij raadt vocht aan in de vorm van sap, vers sap onverwarmd. Dat wordt dus sinaasappeltjes uitpersen en appels in de sapcentrifuge gooien. Verder is het het beste als je voor 12 uur alleen maar fruit eet, alle fruit is goed. Ik zal je vertellen wat ik doe. Al mijn hele leven heb ik last met ontbijten Zoals ik al schreef: mijn maag ontwaakt niet voor elven. Nu ik lijn, moet ik echt eten, anders val je echt geen gram af, hoe hard je ook traint. Ik begin ’s morgens dus met een grote pot kruidenthee waarbij ik steeds het wekkertje vijf minuten later zet, omdat ik anders vergeet mijn thee op te drinken. Dan maak ik mijn tas klaar om te gaan trainen. Ik doe mijn trainingskleding thuis aan, dus onderin mijn tas komen de kleren die ik na het zwemmen aantrek, daarbovenop mijn tweede handdoek en daarbovenop mijn badpak en mijn badlaken. Daarbovenop doe ik een flesje vitaminewater, een banaan, een lunchbox met boterhammetjes met radijs en een bak met druiven, of een bakje frambozen, of een bakje bosbessen, of appel met bleekselderij en walnoten Het gaat als volgt: op weg naar de Sportschool eet ik in de auto het fruit. Ik heb dan al thee op. Soms heb ik thuis al een glas tomaten-groentesap op en eet ik dus minder/geen fruit. Soms ben ik de thee vergeten en drink in de auto een flesje vitaminewater met fruit Dan ga ik trainen. Na het trainen drink ik in de kleedkamer een flesje vitaminewater.
Na het zwemmen eet ik een banaan of appel met selderij en noten. In de auto op de terugweg drink ik nog een flesje vitaminewater en eet ik de boterhammetjes op. Ik doe op de terugweg ook altijd boodschappen voor het eten ’s avonds en de volgende dag. Als ik thuiskom is het ondertussen een uur of twee. Omdat ik al in de auto heb gegeten, begin ik pas om een uur of half drie aan het eten. Het dieet geeft aan datje spijsvertering niet goed eiwitten en koolhydraten tegelijk kan verwerken. Het resultaat zou dan zijn dat de koolhydraten dan in vet worden omgezet, omdat de vertering van het vlees zoveel energie kost. Je kan dus òf brood, pannekoeken, rijst, pasta, (bonen tellen als koolhydraten) eten, maar dan mag je daar geen vlees, geen vis, geen ei bij, maar wel groenten natuurlijk en ook gebakken ui bijvoorbeeld;
òf je kiest voor eiwitten, dus vlees, vis, ei, maar dan mag je zo min mogelijk vet hebben en verder alleen groenten. Vet vlees is dus niet goed gecombineerd zoals dat heet. Hetzelfde geldt voor gehakt (vlees met paneermeel=granen), gebakken ei (eiwit en vet) en kaas(eiwit en vet).
Pizza met kaas is dus niet goed gecombineerd, als je geen kaas op de pizza doet, is het prima. Brood met vleeswaren of kaas of ei er op, is dus niet goed gecombineerd. Je kunt wel brood met tomaat (met mayonaise!), radijs, sterrekers, pindakaas, appel of banaan eten. Je kunt asperges met ham en ei eten, maar dan zonder boter. Als je nu trek in kaas hebt, kan dat wel, maar dan moet je enkel kaas eten en dat eerst een uur of twee laten verteren, hetzelfde geldt voor gehaktballetjes. Ik eet twee keer koolhydraten en een keer eiwitten in de praktijk. Ik eet dus twee keer in de week vlees of vis of ei of allemaal en de andere keren eet ik vegetarisch.
Zal ik eens een paar voorbeelden geven van wat ik eet?
– Spaghetti met olio en aglio (olijfolie en knoflook) Ik doe daar trouwens ook pijnboompitten, gebakken uien, soms courgette, soms paddestoelen en verse basilicum door en ik eet er sla bij.
– een portie patat met mayonaise.
– Een grote salade met avocado, bleekselderij, sla, appel, komkommer, uitje, augurken, rucola met Belze mayoneis, met òf pijnboompitten en walnoten, òf garnalen en hardgekookt ei. Hier eet ik soms knäckebröd bij, ook bij de garnalen en hardgekookt ei.
– twee hardgekookte eieren met kaviaar en/of zalm. Hier eet ik soms knäckebröd bij wat eigenlijk niet bij het dieet hoort
– gado-gado met pindasaus òf hardgekookt ei
– twee geroosterde lamscarbonades met roosmarijn met daarbij sla of gekookte peultjes en wortel.
– aardappels met bloemkool en kerrysaus, of kip met doperwten en kerrysaus
– twee of drie kipcarbondes met sla of broccoli
– rijst met gebakken uien en bospaddestoelen (zijn hier in grote getale vers aanwezig)
– gekookte mosselen met soepgroenten(halfgaar gekookt en grof gesneden)
– asperges met ei en ham, of asperges met botersaus
– bruine bonen, kikkererwten of die black-eyed-beans met rauwe uitjes, sla, appelmoes en seroendeng. Ik maak er ook weleens een salade van met verse ananas.
– Nasi Goreng(foei Janneke!)
– Rijst met boter, klein beetje suiker en kaneel.
– geroosterde steak met sla
– gegrillde zalm met citroen en sugar snaps.
– Vers uit de tuin gehaalde spinazie á la crême met gekookte aardappels en nog een extra klontje boter…
– Vers uit de tuin gehaalde krootjes (bietjes) met azijn en suiker aangemaakt, rauwe uitjes en aardappels. Stiekem bak ik er een beetje spek bij…..
Jullie zien het: ik eet meer dan genoeg en behoorlijk gevarieerd. Als ik me keurig aan het dieet hou, val ik goed af (samen met het bewegen natuurlijk). Niet de afgelopen week, maar de week ervoor, hadden we gasten en ben ik twee keer uit eten geweest (waarvan 1x in mijn eigen keuken).Ik was die week geen grammetje afgevallen, toch te veel gehusseld met mijn dieet? Het kan ook zijn dat ik spieren opbouwde in die week….. Tot afgelopen woensdag viel ik niet af. Toen heb ik wat veranderingen in mijn dieet aangebracht:
– Ik eet nu òf een banaan òf brood na het trainen,
– ik drink nog maar 1 flesje vitaminewater en dat andere flesje vul ik met kraanwater.
– Ik smeer de boter op brood nog iets dunner.
Verder eet ik per dag nog een stukje pure chocola en ik eet een opgerolde dropveter.. Dat doe ik als mijn maag leeg is en ik een beetje lekkere trek heb, meestal aan het einde van de middag of om een uur of acht. Na acht uur drink ik alleen nog maar thee of water, geen calorieën meer.
Vanaf woensdag ben ik meer dan een kilo afgevallen. Misschien ga ik mijn deadline van 5 kilo aanstaande woensdag toch halen!

Kort samengevat:
’s morgens
– begin met vocht, thee of pure vruchtensap
– fruit en vruchtensap of tomaat-groentensap, soms banaan

lunch:
– brood met radijs, of tomaat, of pindakaas, of banaan, of appel of appel-bleeksellerij-walnoten

avondeten(bij mij is dat vier/vijf uur
– warm eten d.w.z. òf koolhydraten, vet en groenten, òf vlees, vis, ei met groenten en /of sla

’s avonds met Leo(hij eet dan brood met vleeswaren en kaas met melk er bij):
– twee plakjes vleeswaren of zalm of een hard gekookt ei met kaviaar, soms 1 of twee knäckebröd met sterrekers of radijs of tomaat.

snacks (als mijn maag een beetje leeg is, als ik nog even niet ga eten en het is voor acht uur ’s avonds):
– opgerolde dropvetter, blokje pure chocola, handje noten, stukje kaas

Verder slik ik per dag een vitamine D-pil, een totaal-vitaminepil en twee Echinaceapilletjes….

Ik heb geen honger. Ik merk ook, dat ik met steeds minder toch genoeg gegeten heb. Als het afvallen te hard gaat (meer dan een kilo per week>), stel ik het weer een beetje bij.
Verder heb ik, voor het eerst van mijn leven, antirimpel-crême gekocht om mijn gezicht een beetje glad te houden, nu het niet meer een volle maan is….
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, kritiek en/of suggesties….

14 Reacties op “Mijn dieet is er ook nog.

  1. Goed van je dat je zo lekker bezig bent en geen honger hebt ook nog eens!

    En dat wekkertje bij de thee, haha. Ik vergeet het water ook altijd als ik al eens besluit voor mezelf thee te gaan zetten…

    Als ik even over mijzelf en mijn pogingen tot minder eten nadenk… Ik denk altijd dat als je dingen niet mag combineren dat je vanzelf minder gaat eten? Groente en fruit ja, dat is natuurlijk de methode om gezond en minder-calorie-rijk te gaan eten. Maar om nou te zeggen dat dat iets is waar ik goed in ben… liever een boterham dan een stuk fruit als tussendoortje… met brie! (-;

  2. Hi Janneke,

    Mijnheer Montignac deed dat toch ook bepaalde dingen niet combineren? Ik zelf heb mijn twijfels over die combinatietheorieën. Ik ben van het type ‘gewoon gezond verstand eten’. Al die ingewikkelde dingen waar je op moet letten vond ik moeilijk op te brengen. Op den duur werkte dat tegen me. Ik let er wel op dat ik niet teveel vette en zoete dingen eet. Ook ’s avonds eet ik nog wel wat. Door het vele (duur)sporten ligt bij mij de verbranding hoog dus anders begin in de ochtend met een compleet lege tank zal ik maar zeggen. Een tip wil ik je niet onthouden: koffie is goed voor sporters, vooral voor hardlopers. Cafeïne verhoogt de prestatie en de vetverbranding. Tegen het einde van een duurtraining is de vetbranding 31% hoger dan zonder cafeïne.Dus ik drink voor het sporten altijd een kopje koffie. Veel dingen die ik toepas vond ik laatst terug bij deze site, waar ik ook veel hardloopinformatie uit haal. Verder baseer ik me op de gegevens van het voedingscentrum. Daar kun je een nieuwsbrief en tips van krijgen die je een beetje kunnen helpen/motiveren. Het zijn beide op Nederland geörienteerde informatieverstrekkers en dat spreekt mij qua voorbeelden dan meer aan dan Amerikaanse informatie.
    http://www.runinfo.nl/tipsvoeding.htm
    http://www.hetnieuweeten.nl/het-nieuwe-eten.aspx?questionID=28890aac-7b77-4c4a-9eb3-3b0b7c0d9cc8

    Doe vooral wat jij kunt en waar jij je goed bij voelt, dat is de weg naar jouw succes. Je bent supergoed bezig.

    groetjes,

    Dorothé

    • Ja leuk , je tips. Ik ga ze allemaal doorlezen. Dat van die koffie gaat helaas niet lukken, want ik drink helemaal geen koffie, maar misschien verplaats ik mijn stukje chocola wel naar het moment vlak voor ik ga ‘vlammen’….. Chocola schijnt namelijk hetzelfde te doen. Wat Montignac betreft: Zijn dieet bestaat voornamelijk uit vetten en eiwitten. Hij is de man van de gebakken eieren met spek, zoveel als je wilt, maar zonder een kruimeltje brood! Ik wil niet zonder koolhydraten! Verder HAAT ik calorieën tellen, dus dat is ook niks voor mij. Het fijne van dit dieet is echt dat je ALLES kan eten. Het is niet zo dat je een hele dag iets bepaalds moet eten of niet mag , je moet gewoon per maaltijd kiezen. Dat bevalt me. Met dit dieet kan ik pasta eten waar ik dol op ben en aardappels waar ik dol op ben. Af en toe heb ik vreselijk trek in vlees of vis of ei. Nou dan eet ik DAT. Het is ook heerlijk als je iemand bent die eigenlijk nooit ontbijt, om dan ’s morgens te kunnen beginnen met kruidenthee, met sinaasappelsap, met druiven en met stukjes appel. Crackers en boterhammen eten als ontbijt, dat hou ik toch niet vol, geen zin in, geen zin om klaar te maken. Ik ben met dit dieet al een keer 23 kilo afgevallen (zonder bewegen!) en ik ben ook een keer 30 kilo afgevallen met EDH (eet de helft), maar de laatste keer dat ik het probeerde, was ik in een jaar tijd 6 kilo afgevallen. Daar zitten teveel uitzonderingen in….. Daarom: ik doe precies waar ik me goed bij voel….. Het voelt geweldig goed, ik heb vandaag weer ‘gevlamd’ en ik voel me nog warm en rozig……

      • Hi Janneke,

        Even voor de duidelijkheid. Ik ben juist niet voor de Montignac! Je doet het goed juist zoals je het nu doet omdat dit voor jou haalbaar is. Als je nog meer tips wilt moet je ook eens hier kijken: http://www.hetgeheimvanslankemensen.nl/ Maar misschien had ik je dit al een keertje gemeld, want er is ook een boek van. Diverse uitspraken van haar triggeren mij om andere keuzes te maken. Misschien kun jij er wat mee op moeilijke momenten.

        Dat van chocolade wist ik niet. Waar staat dat? Ik weet wel dat er endorfines in zitten (of het opwekken) die je een beter gevoel geven. Ik eet iedere dag ’s avonds een stukje chocolade of een bonbon.

        Nu eerst lekker bijkomen na het vlammen.

        groetjes,

        Dorothé

      • Ja, dat begreep ik wel, maar dat combineren is hetzelfde. Alleen: Montignac zegt dan dat je vnl. eiwitten moet eten met vet, terwijl deze man (Diamond heet hij) eigenlijk nog liever heeft dat je alleen fruit, groenten en koolhydraten eet dan eiwit zonder koolhydraten. Maar ze hebben met elkaar gemeen dat bepaalde combinaties van voedingsstoffen afgeraden worden, omdat de maag bij het verteren van eiwitten alleen veel beter functioneert dan wanneer er koolhydraten en vet bij zit. Omdat de maag eigenlijk zijn buik vol heeft van eiwitten, worden die andere stoffen omgezet in lichaamsvet in plaats van verteerd,zeg maar.Hij zegt iets heel leuks, vind ik :”Kijk naar de dierenwerld, de leeuw wordt als het sterkste dier gezien, maar hij slaapt 17 van de 24 uur om zijn eten (vlees) te verteren en een Oerang Utan of een Gorilla, die alleen noten en vruchten eten, zijn veel sterker en veel meer in beweging dan een leeuw……
        Over die chocola heb ik een keer een stukje geschreven: https://baasbraal.wordpress.com/2012/04/03/chocola-chocolate-chocolat-choklad/ In dat berichtje staat ook de verwijzing naar het artikel.Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van chocola als aanjager van het metabolisme en dat blijkt zo te zijn. Ze hebben een heel groot onderzoek gedaan en in alle testen kwam naar voren dat de mensen die MATIG chocola gebruikten, een lager BMI hadden dan mensen die dat niet deden.

  3. Hi Janneke,

    Als ik het goed lees staan er toch heel veel suggestions in. Ik kan jouw conclusie daar niet uithalen.

    ‘Chocolate can be rich in antioxidants, which can protect against oxidative stress,” said Golomb. “That has the ability to ‘poison’ cell metabolism a little bit.” staat er. En verder dat het een ontstekingsremmende werking heeft en het risico op een hartaanval verminderd. Maar waarom en hoe daar vind ik niks over.

    Als je meer info hebt hoor ik het graag, maar ik geniet wel van mijn dagelijkse chocolaatje.

    groetjes,

    Dorothé

    • Grappig dat ik dat nu hier lees. Over Montignac zijn jullie in de war met dr. Frank denk ik. Montignac scheidt de koolhydraten en de vetten. Je mag beide eten in combinatie met eiwitten en dat levert een heleboel makkelijk te eten en in te passen maaltijden op. Brood met kaas mag niet, maar wel brood met jam (zonder snelle suikers). En je mag net zoveel eten als je wilt, als je na koolhydraten maar 3 uur wacht met het eten van vetten, en na vetten 4 uur.

  4. Poe wel een boel gedoe zeg lijkt me. Overal op letten: dat bij dat en dat niet bij dat. dat zou mij niet lukken. Maar super dat het zo’n goed resultaat geeft.

  5. Janneke op dieet = Janneke die-eet! 🙂
    Lekker bezig!

  6. Janneke ik eet ook grotendeels volgens de methode Fit-for-Life die erg lijkt mop Montignac. Gescheiden eten van koolhydraten en eiwit/vet wordt ook aangeraden bij rematischeaandoeningen/gewrichtsproblemen zoals artrose of fibromyalgie. Ik heb dit advies jaren geleden van iemand die een opleiding volgde gekregen en het helpt me echt. En in de praktijk valt het best mee om me er voor 80-90% van de tijd aan te houden, het is een keuze om het zo te doen en je leefstijl te veranderen. Zo sporten kan ik helaas niet meer door o.a. andere gezondheidsproblemen.

    Ik denk ook dat je in de war bent met Atkins als je schrijft over vooral vet en eiwitten en geen koolhydraten.

    • Ja, dat dacht ik later ook! Het komt omdat Monignac vergeleken werd met Atkins en toen heb ik me er al in het begin niet in verdiept….

Geef een reactie

