Het onvermijdelijke lijn- en trainlogje.


Mijn vaste lezers en vrienden zal het niet ontgaan zijn dat ik stevig aan het gewichtverliezen ben. De manier waarop ik dat doe, is vooral erg des Jannekes en ik heb mijn dieet als ook mijn trainingsschema zelf samengesteld na veel ervaring en veel lezen. Voor diegenen die ook proberen gewicht te verliezen of hun conditie op te schroeven of gewoon geïnteresseerd zijn, deel ik hier mijn schema’s. Voor degenen die helemaal niet geïntereseerd zijn heb ik een mededeling: ik schrijf ook over heel veel andere dingen, dus sla dit logje gewoon over en lees de volgende keer weer over van alles en nog wat.
Al een flinke tijd wilde ik gewicht verliezen. In maart ben ik een halfslachtige poging begonnen en daar ben ik in een half jaar tijd zo’n 6 kilo mee afgevallen. Ik moet 30 kilo afvallen, dus dat is een mijl op zeven natuurlijk. Dan zou ik in vijf jaar op mijn streefgewicht zitten. Begin october had ik er genoeg van. Er is een goede reden, waarover over een tijdje meer, waarom ik voor 1 januari 10 kilo afgevallen wil zijn en begin maart wil ik 15 kilo afgevallen zijn en in TOPCONDITIE!! Het verbranden van vet gebeurt als je minder caloriën tot je neemt dan je gebruikt, heel simpel. Zo simpel is het niet. De kunst is om je metabolisme aan te jagen en je spieren vet te laten verbranden. Daar komen we al bij het eerste punt. Als je geen spieren hebt, kunnen die ook geen vet verbranden. Dan is er nog het verbranden zelf. Ik ben gewend b.v. om ’s morgens niet te ontbijten. Mijn maag ontwaakt niet voor een uur of elf half twaalf. Daardoor komt mijn metabolisme niet op gang en ik verbrand dus geen vet. Zodra je dan wel begint te eten, overdrijf je het en komt je hongergevoel op gang. Dat blijft dan de hele dag verder bij je met als gevolg dat je ’s avonds te veel eet. Dat eten verbrand je niet meer en je krijgt de onbedwingbare neiging om te gaan snoepen (een kroket om 10 uur ’s avonds is ook snoepen>). Net als dat je te laat bent met drinken als je dorst hebt, ben je te laat met eten als je honger krijgt.
Er zijn dus twee punten waar ik aan te werken had toen ik begon.
Ten eerste moest ik spieren opbouwen en daar vet mee gaan verbranden
ten tweede moest ik zorgen dat mijn eetpatroon zo samengesteld werd dat ik mijn metabolisme aangejaagd werd.
Het trainingsschema dat ik heb opgebouwd ziet er als volgt uit: Ik loop op de band en ondertussen ook af en toe in de natuur met Nordic Walksticks waarbij ik het bewegingstempo zodanig opjaag dat ik het er warm van krijg en ga zweten. Daarbij is het ‘trekken van sprintjes’ een belangrijk onderdeel. Het lopen op de band heeft het voordeel dat je helemaal kan controleren hoe hard je gaat, hoe lang en hoe het met je hartslag gesteld is. De tijd waarin ik dit doe is tussen de 15 en 20 minuten. Waar ik eerst met een hartslag van 110 al buiten adem raakte, heb ik afgelopen week een basishartslag van 120 kunnen instellen met uitschieters naar 140 tijdens de sprintjes. Waar ik eerst met 5.0 km. per uur flink moe raakte, loop ik nu standaard 5,5 km. met drie keer een sprintje van 7.2, een minuut lang. Als ik heb gelopen op de band, ga ik mijn oefeningen doen op de machines. Ik heb er voor gekozen om meer bewegingen te maken en de weerstand niet te hoog. Ik train de ene dag mijn buik- been- en onderrugspieren en de andere dag mijn buik- onderrug- , bovenrug- en borstspieren (voor een diepere ademhaling). Ik laat me niet verleiden om de weerstand te veel op te schroeven, ik laat alleen het aantal bewegingen per keer oplopen. Pas als ik met gemak 50x een beweging kan uitvoeren, voer ik de weerstand op. Daarna loop ik weer 15-20 minuten op dezelfde manier als voorheen met dien verstande dat het hele tempo iets lager ligt en er maar één sprintje wordt getrokken. Daarna ga ik naar boven en kleed me om voor het zwemgedeelte. Ik ben natuurlijk moe van het trainen, dus ik ga, nahet douchen, eerst uitgebreid in de Sauna, heerlijk op mijn dooie gemak een kwartier zweten, een beetje suffen en daarna onder de koude douche. Daarna ga ik zwemmen. Het is een superluxe zwembad, maar eerst ga ik baantjes zwemmen. Toen ik begon kon ik 8-10 baantjes zwemmen in tien minuten of een kwartier en dan was ik uitgeput of ik verveelde me ondertussen zo, dat ik ermee ophield. Nu zwem ik 20 baantjes in 22 minuten! Ik wil niet meer dan 20 baantjes gaan zwemmen, maar ik wil de tijd steeds iets omlaaghalen. Daarna ga ik ‘spelen’ In de wildwaterbaan of in zo’n ‘borrelgeval gaan staan. Er zijn ook bubbelbaden, maar ik bedoel nu dat er op bepaalde pllaatsen in het zwembad zelf luchtbellen omhoog komen. Soms ga ik in de golven als die er toevallig zijn. Daarna ga ik naar boven en daar is een fantastisch bubbelbad dat precies op de plekken waar het vet af moet, mijn heupen masseert. Na het bubbelbad ga ik in het Turkse stoombad, weer lekker zweten en dan onder de douche . Daar is ook een Sauna, maar die gebruik ik meestal alleen om mijn handdoek te drogen terwijl ik zwem…. Daarna ga ik aankleden en naar huis.
Op de dagen dat ik buiten loop met de Nordic Sticks doe ik ergens op die dag nog 20 Jumping Jacks. Dan zwem ik niet (ga helemaal niet naar de Sportschool). In de zomer zou ik dan naar het meertje kunnen Walking Sticken en dan zwemmen, waarna ik weer terug Walking Stick…..
Na 5 weken dit oefenschema doen, is mijn spiermassa dramatisch toegenomen. Mijn buikspieren en vooral mijn schuine buikspieren kun je al helemaal voelen. Als ik voor de spiegel sta en mijn buik intrek, verschenen er na twee weken oefenen twee kuiltjes halverwege tussen mijn navel en mijn heupen; ondertussen zijn dat ferme strepen geworden. Hoewel ik nog maar vier kilo kwijt ben, is er op allerlei plekken al heel wat vet verdwenen. Ik had TWEE lovehandles boven elkaar op mijn rug zitten. Eentje daarvan is al helemaal verdwenen. Ook mijn buik is een stuk minder dik geworden. Spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel, dus waarschijnlijk ben ik meer afgevallen dan die vier kilo. Daarnaast zijn mijn conditie en mijn uithoudingsvermogen veel beter geworden. Ik ben de hele dag door of wat daar van over is na zoveel oefenen veel energieker dan vroeger, ik beweeg me sneller en kan langer doorgaan met de klusjes die ik doe. EN IK HEB WAT LEUKS ONTDEKT! Die lange wandelpassen van 5.5 km. per uur, kan ik ook gebruiken in huis. Gisteren heb ik de naaikamer helemaal opgeruimd en schoongemaakt. Ik heb nogal de neiging om iets ‘even’ ergens neer te leggen en het dan te vergeten. In de naaikamer (die ook televisiekamer is) lag van alles door elkaar heen, verschillende naaiprojecten, spelden op de grond, lapjes, sliertenen restjes stof, dvd’s met en zonder hoes, schone was die nog opgevouwen moest worden, strijk enz. Je kan je wel voorstellen wat voor pestbende het was.
Ik raak altijd een beetje in paniek van zoveel rommel. Mijn ervaring is dat als je alles uitspreidt en op verschillende stapeltjes legt, je langzaam het overzicht krijgt. Ik besloot alles op de keukentafel neer te leggen, precies aan de andere kant van het huis dan het naaikamertje. Iedere keer als ik een paar dingen had, liep ik met die dingen door het huis IN STAPPEN VAN 5.5 KM. PER UUR en legde dat dan op het stapeltje waar het hoorde. De spelden niet hoor! Die heb ik gewoon van de grond en van de naaitafel opgeraapt en in een doosje gedaan. Ik merkte dat het ook op zo’n heel kort stukje werkt dat je gaat zweten en dus vet verbrandt. Gisteravond las ik iets van een of andere afvalgoeroe en hij zei dat kort vlammen beter werkt dan langdurig dezelfde beweging te maken met maar een spiergroep. Dat ga ik dus doen, kort, vlammend, maar wel vaak en wel die spieren op blijven bouwen, want die zorgen ervoor dat ik vet blijf verbranden.
Zullen we mijn dieet maar voor een volgend logje bewaren? Het zijn nu al 1375 woorden en dat zonder foto. Nou vooruit eentje dan… ZO wil ik niet worden!

18 Reacties op “Het onvermijdelijke lijn- en trainlogje.

  1. Heb je nog wel tijd voor andere dingen?
    Al die lapjes stof die je hebt gekocht? ?????????
    Knap hoor, vind ik het, super…….hou vol!!!
    Liefs, Lydia

    • Mijn bankbekleding is bijna, bijna af! Dan ga ik aan mijn quiltbee quiltjes beginnen en daarnawil ik verkleedkleren maken voor de kinderen. Ik heb al wat ideeën. Maar eerst……:vakantie!! Donderdag vertrekken we naar Griekenland voor ruim een week en daarna nog een weekend in Nederland. Het zal wel de laatste vakantie voor een hele tijd zijn….

  2. Wow, wat ben jij goed bezig! Ik ben diep onder de indruk. Volhouden nu hoor. En wee je gebeente als jij er zo uit gaat zien!

  3. Fijn janneke dat het zo voorspoedig gaat… Geeft moed als je vooruitgang merkt en ik vind dat je er echt trots op mag zijn! Dit doe je toch maar mooi even… Ben er ook wel blij mee, een goede conditie is heeeel waardevol, liefs

  4. Super Janneke.
    Wat een discipline maar ook kei leuk.
    Hou vol

  5. O, wow, je.. eh.. ziet er heel eh..apart uit, op die foto (-;

    Leuk om te horen wat je doet, dat je zo enthousiast ben én dat het zoveel effect heeft! Je inspireert! Ben ook benieuwd naar je dieet.

  6. Goeoeoeoed!!! Lekker bezig blijven en genieten van wat je doet, da’s fijn. Ik zou liever die loopband afschaffen en gewoon de hele tijd dat naaikamertje blijven opruimen!

  7. Wat goed zeg! En super ook dat je nu al zoveel resultaat ziet. Dat moet motiverend werken.
    Ben al wel wel benieuwd naar een voor- en nafoto.

  8. R.E.S.P.E.C.T.! Janneke! Als je eenmaal conditie hebt en in shape bent is het relatief makkelijk te onderhouden: het starten, dat is het moeilijk! Je moet echt het roer omgooien en dat heb je gedaan. Diep respect…..en het doel is zo mooi! *knuf*

  9. Goed bezig!! Respect hoor!

  10. Knap van je Janneke, ga door en je bent straks net als Repeltje een marathonloopster. Maar pas goed op dat je niet op de dame van de foto gaat lijken, dat zou je man ook geen goede ruil vinden denk ik.
    Zelf ben ik al blij dat ik in een uur veertig baantjes zwem maar meer ga ik ook niet halen, je moet ook af en toe gezellig kunnen kletsen , hangend aan de rand.
    Fijne zondag gewenst.

  11. Hartstikke goed bezig en nee, zoals die mevrouw moet je niet willen worden….

  12. Hi Janneke,

    Ik weet uit ervaring wat het is om zoveel te moeten afvallen. Ik ben nu al weer een jaar of 5 slank en dat is heerlijk, maar je moet wel blijven oppassen. Ik vind je weg heel interessant. Ik koos destijds voor ‘nooit meer lijnen’ en bereikte zo mijn doel. De laatste tijd haal ik ook tips uit het boek ‘wat je kunt leren van slanke mensen’. Niet de dieettips maar vooral de instelling van genieten van gewoon een kop koffie en niks wegeten en zo. Er wordt veel geschreven in blogland over afvallen en zo. Binnenkort zal ik ook eens een blogje aan mijn afvalverhalen wijden 😉

    Hou vol en als het even niet gaat, de volgende dag gewoon weer verder gaan.

    groetjes,

    Dorothé

  13. wat geweldig Janneke, ik zie je hier zo voor me… en dank je wel dat je dit met ons wilde delen

  14. Birgitte alis Bietje

    Wauw, je bent goed bezig hoor, petje af. Al lijkt het wel alsof je er een dagtaak aan hebt. Helaas weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is om af te vallen. En helaas heb ik die dagtijd niet om er zo veel aan te doen. Dus leef en eet ik gezond met wat kilootjes extra.
    Blijft er meer Bietje over om van de houden zegt mijn complimenteuze echtgenoot altijd. Succes verder.

  15. Wauw, ontzettend goed bezig voor een prachtig doel!
    Jasmijn

  16. Janneke echt super!!! Ik ben heel trots op je… zoals altijd doe je het voor 200%
    en wees gerust: de kansen dat je er zo uit gaat zien zijn erg klein! 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s