Op verzoek van Marijn en Wondelgijn (rijmt!): risotto met bospaddestoelen!


Naar aanleiding van mijn logje gisteren, kreeg ik twee verzoeken om mijn risottorecept met jullie te delen

Je hebt nodig :
300 gr. risottorijst

300 gr. bospaddestoelen(kastanjechampignons,oesterzwammen, cantharellen, porcini, portobello enz. enz.) Ik weet niet hoeveel soorten bospaddestoelen er in Nederland verkrijgbaar zijn vers en wat ze kosten!. Je kunt ook gedroogde paddestoelen gebruiken, maar ik heb daar geen ervaring mee.

1 liter bouillon van een blokje paddestoelenbouillon (ik weet niet of je dat in Nederland kan krijgen), of anders tuinkruidenbouillon. Je kunt ook een zakje pbospaddestoelensoep kopen en daar bouillon mee maken. Kippenbouillon gaat natuurlijk ook, maar dan is het niet meer vegetarisch. Ik vind zelf bouillon van een blokje bospaddenstoelenbouillon het lekkerste.

– (1 glas witte wijn)

1 teentje knoflook (2 is ook lekker)

1 grote ui

een flinke hand met peterselie en/of kleingesneden basilicum

60 gram boter (en dan bedoel ik BOTER, geen margarine) en nog een klontje

een flinke scheut olijfolie

100 gram parmezaanse kaas

Eerst snijd je de ui klein en bakt hem glazig in de boter. Daarna doe je de paddestoelen erbij, die je eerst met vochtig keukenpapier hebt afgedaan en in stukken hebt gesneden. Je bakt de uien met de paddestoelen lichtbruin en als het bijna klaar is doe je er de knoflook bij. Knoflook verbrandt snel en dan wordt het bitter.
In een andere pan doe je de olijfolie en als het warm is, doe je er de rijst bij, vuur een beetje lager zetten, roeren zodat alle rijstkorreltjes door olie worden omgeven en een beetje poffen(je kan dan zien dat ze een beetje wit worden in plaats van glazig), daarna doe je er (het glas wijn) een scheutje bouillon bij (deze moet gloeiend heet zijn) en roert tot het vocht is opgenomen, dan (weer) een scheutje bouillon en weer wachten tot het is opgenomen. Zo ga je door tot alle bouillon is opgenomen en de rijst gaar begint te worden (15 minuten) Er moet echt achterlijk veel vocht in risotto, maar het moet echt, anders wordt het te droog. Dan doe je er het paddenstoelen-uien mengsel bij en nog een klontje boter. Dan laat je het met de deksel op de pan een minuut of vijf staan en als het daarna te droog is, doe je er nog een beetje bouillon bij. Als het goed is, zijn de korrels nu zacht, maar toch stevig en is het mengsel een beetje romig. Dan roer je er 60 gram Parmezaanse kaas door en de rest zet je op tafel voor de liefhebbers. Op het laatst van het vuur af, roer je er nog even de peterselie en/of basilicum door.
Omdat het erg moeilijk is om 300 gram gevarieerde paddestoelen te krijgen, kun je beter 2x de hoeveelheid maken en de rest invriezen, gaat prima!
Ik maak er een grote bak gevarieerde sla bij……

Eet smakelijk!

4 Reacties op “Op verzoek van Marijn en Wondelgijn (rijmt!): risotto met bospaddestoelen!

  1. Dit klinkt erg lekker Janneke! paddestoelenbouillontablet is hier ook verkrijgbaar en bospaddestoelen zijn meestal bij AH wel te koop.

  2. Mmmmmmm, dat klinkt wel heel erg lekker, ik ga op zoek naar de paddestoelebouillontablet! Ik ga dit recept zeker uitproberen en ik denk dat manlief het ook lekker zal vinden (wat de boer niet kent he).

    Marja aka Borduurmuppet

  3. Lijkt me heerlijk! Ik ga ervoor dit weekend!

  4. ohhh klinkt idd heerlijk en zo leuk hoe je het recept beschrijft, zo kook ik vaak zelf ook een beetje van ongeveer kwa hoeveelheden 🙂

Geef een reactie

