Internet en vliegtuigen, je reinste zegeningen zijn het!


De rust is weergekeerd in Huize Batthem. Alle internationale gasten zijn weg, we hebben alle diners en feestjes gehad. Leo is 14 dagen lang om half acht weggegaan en kwam er dan om negen uur ’s avonds weer in, soms ook om elf uur. Ik moest er op de meest onmogelijke tijden uit het vliegtuig komt altijd om half vijf ’s middags aan om mensen van het vliegveld te halen en naar verschillende hotels te brengen. Het was een beetje krapjes met de hotels, dus ze werden verspreid ondergebracht Van de diners heb ik niet veel meegekregen, want in Zweden wordt de partner meestal niet uitgenodigd. Dat komt zo: man en vrouw hebben allebei een eigen carrière en als manlief of vrouwlief dus iets heeft van de zaak, moet de ander op de kinderen passen, ze van dagis (dagverblijf) en school halen en eten voor ze koken. De Zweden willen alles zelf doen, dus een oppas komt nicht im Frage.
Ik mocht alleen donderdagavond mee, want dat was een feestje van de Uni en het beloofde heel wat te worden. Leo had dus gevraagd of ik mee wilde, want dan kon hij drinken en ja, zo ben ik dan ook wel weer. Het feestje bleek een maaltijd te zijn in een Engelse pub en anderhalf uur later was iedereen weer naar huis. Zaterdag hadden we hier een feestje met een man of 10, mensen die ik bijna allemaal al jaren ken. Ik had een Italiaans buffet gemaakt met antipasti (gevulde eieren met kaviaar en zalm, asperges met ham, rauwe groenten met tomatendip, gesorteerde vleeswaren, gesorteerde kaas, gesorteerde ¨zalm en zweedse haring met crackers en wit zuurdesembrood)met als hoofdgerecht risotto met paddestoelen en pasta met zelfgemaakte pesto of Gorgonzolasaus en een grote bak gesorteerde sla. Daarbij had ik Halal-gehaktballetjes, want er was een Moslim bij (die toen hij dacht dat niemand keek lekker een asperge met rauwe ham opsmikkelde). Als toetje had ik een frambozentaart met amandelspijs gebakken, zelf verzonnen. Hij was heerlijk. Er waren mensen uit Nederland, Turkije, Egypte, Griekenland, Verenigde Staten en uit Zweden natuurlijk. Het was erg gezellig. Wij kregen utgebreid komplimenten over het huis en ik kreeg een groot boek (een ècht groot boek!) over August Strindberg, het enfant terrible van de Zweedse literatuur.Er staan veel foto’s in het boek, maar ook veel tekst in het Zweeds. Volgend jaar zien we al die mensen weer hopelijk (Leo is dan gepensioneerd)n ik heb beloofd dat ik het dan uit heb…..

Voor de verhoudingen heb ik er een appel en een banaan bijgelegd


zomaar op een willekeurige bladzijde opengeslagen….


ingrediënten voor de risotto met bospaddestoelen. Als je het recept wil , moet je maar een gil geven…..


Ze kwamen met de taxitoen het nog licht was (zomertijd)


Het hoofdgerecht. Ze zitten er een beetje matjes bij, maar het was heel gezellig hoor!


Er zijn ook een aantal groepsfoto’s genomen, maar daar rust een embargo op.
Het was erg gezellig dus zaterdagavond. Ik vond het heerlijk om weer eens uitgebreid voor een flink aantal mensen te koken en daar complimenten over te krijgen. Als je recepten wilt van de gerechten die ik heb geserveerd zaterdag, dan hoor ik het wel.
We hebben natuurlijk over van alles gesproken, maar 1 ding wil ik wel met jullie delen. Er was iemand in ons gezelschap, een vlotte, leuke, uiterst succesvolle vent van een jaar of 45, die niet met zijn foto op mijn blog wil en niet met zijn foto op Facebook. Hij heeft een ongelofelijke hekel aan Facebook en kon maar niet begrijpen dat er mensen soms wel vier uur per dag aanzaten. Ze hadden dan geen vrienden ‘real life’ meer en het was allemaal nep en zo het leek onze koningin wel!. Dat kon ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan. Ik schilderde de positie van bijvoorbeeld iemand die op het platteland van Zweden woont en die via Internet een heleboel vrienden heeft gekregen die ze ook ‘real life’ opzoekt. Ik beschreef iemand die dank zij het Internet regelmatig met haar kinderen en kleinkinderen kan praten. Ik vertelde het verhaal van de overgrootouders van mijn Oma die in Monnickendam woonden en in 1821 met hun jonge gezin de reis ondernamen naar de veenkoloniën in de kop van Overijssel om daar een nieuw leven te beginnen. Dat was een reis van minstens twee dagen en zij hebben NOOIT meer van hun leven hun familie teruggezien die daar gebleven was. Nee, dan leef ik liever in deze tijd met alle moderne communicatiemiddelen en met auto’s, treinen en vliegtuigen die je in een wip overal brengen. En jullie?

8 Reacties op “Internet en vliegtuigen, je reinste zegeningen zijn het!

  1. Ik krijg honger!! Leuk Janneke!!
    Enja doe mij ook maar die moderne communicatie middelen,anders had ik nu een postduif naar je toe moeten sturen.

    Corina

  2. Janneke,
    Lijkt me heel gezellig al die mensen over de vloer. Zonder internet had ik van jullie bestaan, el en wee niet afgeweten, dus ja ik ben blij met internet. Ik heb al zoveel geleerd op allerlei gebied via internet. Dan had ik mijn eindexamen Engels niet ovr Leo en de solarbulb kunen doen.
    Vliegtuigen zijn ook wonderbaarlijke gevallen, maar ik heb nog maar een retour in zo’n vliegende sigaar mogen meemaken, dus daar kan ik voor de rest nog niet zoveel mee. Het is wel heel god xat ze er zijn anders zouden veel mensen elkaar niet meer zien, eentonige voedselvoorziening enz. Dus ik ven blij met dee moderne middelen.
    Hoe gaat het oo het gebied van naaien? Heb je foto’s van je projecten 🙂
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

    • De foto’s komen eraan. Op dit moment ben ik de zijkussens(zijleuningen, heet zijn losse kussens) van de bank aan het doen. Als die klaar zijn, krijgen jullie een prachtige foto, ook nog van het rode quiltje van mijn nichtje…

  3. Gezellig zeg. Je eten klinkt heerlijk. En ja, dan leef ik ook liever in deze tijd.

  4. Ben het helemaal met je eens. Mijn ouders zijn in de 80 en kunnen mbv internet chatten met hun achterkleinkinderen in het buitenland. Mijn vader heeft een emailcursus gevolgd, dat is toch helemaal super!

    Graag zou ik het recept willen. Is het vegetarisch? Ik ben dol op paddestoelen…

  5. Ik leef ook liever in deze, moderne tijd met al zijn mogelijkheden!
    Wat goed van je dat je zulke mooie gerechten hebt klaargemaakt voor je gasten!
    Maar, nu de rust is teruggekeerd, is dat ook wel lekker, toch?
    Groet, Tineke.

  6. Lijkt me een mooi boek van August Strindberg.

  7. ik wild dat risotto recept wel Igno is dol op risotto en krijg nog al eens het verwijt dat ik het nooit maak.

Geef een reactie

