Tegen de drempel in of met de drempel mee.


Nu ik zo iedere dag in het zwembad lig en in de Sportschool rondhang, heb ik heel wat tijd om mensen te bestuderen. Mijn hele leven heb ik kinderen mensen bestudeerd met en zonder goedgekeurde testen. Toen ik in 1990 ongeveer de Sensorische Integratie (tegenwoordig heet het Sensorische Informatieverwerking) ontdekte, ging er een wereld voor me open.
In die tijd was er een test waarmee je de sensorische informatieverwerking van je kind in kaart kon brengen (SCSIT=Southern Californian Sensory Integration Test). De test duurde zo’n drie uur met de motorische observatie meegeteld en de uitwerking van de test kostte mij zo’n 5-6 uur. Later werd hij verouderd genoemd en kwam er een andere test voor in de plaats die nog veel langer en ingewikkelder was en die je zelfs niet zelf uit mocht rekenen! Je moest de testresultaten opsturen en dan vier weken later als ze vlug waren
, kreeg je de uitslag. Dat werkt dus niet natuurlijk. De motorische observatie heb ik nog een hele tijd gedaan, maar daarna had ik een soort vragenlijst en mijn eigen observaties tijdens het afnemen van taal- en articulatietesten. Daar deed ik het dan maar mee.
Ongeveer een jaar voor ik naar Zweden ging, kwam er een nieuwe test op de markt. De test was ontworpen door Winny Dunn, een beroemd persoon op dit gebied en voor Nederland genormeerd door André Rietman. Het is eigenlijk niet eens een test, het is een oudervragenlijst. Het kost de ouders ongeveer 30 minuten om in te vullen en het kost de therapeut ongeveer 15 minuten om de scores uit te rekenen en hem te interpreteren.Je moet er wel een cursus van een dag voor volgen… Je krijgt een beeld van de zintuigen of ze de informatie goed verwerken. Het heeft niets te maken met of je een bril nodig hebt of zo, maar b.v. of je niet tegen fel licht kan of drukke patroontjes, of dat je aan de andere kant helemaal opknapt van zo’n discobal en dat je uit je dak gaat van aan- en uitflitsend blacklight b.v., Daarnaast geeft de test een beeld van de samenwerking tussen al die zintuigen. .Als je trui kriebelt, kun je je niet meer concentreren en geen andere informatie tot je nemen. Er is een uitslag over of je in het algemeen te weinig informatie krijgt, of te veel. Bij alle uitslagen wordt gezegd of het gedrag binnen de norm is, of het evt. afwijkend van leeftijdgenoten is, of dat het duidelijk afwijkt bij leeftijdgenoten. En nu komt het tatarataaaaaa!!: Wat dus helemaal nieuw was om naar te kijken en om mee te nemen in je therapieplan, maar wat wel uiterst belangrijk is , is dat er ook een uitslag wordt gegeven over de strategie die je hanteert om je probleem te hanteren. Hier komt de term met de drempel mee of tegen de drempel in. Ik zal vier voorbeelden geven: Een kind krijgt te weinig informatie binnen. Als hij stilzit, weet hij niet goed waar zijn armen of benen blijven, hij voelt ze te weinig. Nu kan het kind twee dingen doen: Met de drempel mee betekent dat hij eraan toegeeft. Hij gaat een beetje zitten suffen en dagdromen en kan zelfs in slaap vallen( zo u wilt: ADD). Tegen de drempel in betekent dat het kind op zoek gaat naar prikkels, hij gaat bewegen, draaien, geluiden maken, met de vingers trommelen, het kind naast zich een beetje op stang jagen enz. (zo u wilt ADHD).
Nu hebben we het kind dat snel te veel informatie binnenkrijgt, dat snel overprikkeld raakt. Onverwacht geluid, iemand die ineens naast je opduikt, je wordt ineens aangeraakt terwijl je het niet verwacht had enz. enz. Met de drempel mee betekent dat je bang wordt, situaties met veel prikkels gaat vermijden(met geen stok naar een verjaardag te krijgen b.v.), je gaat huilen of bibberen of je raakt zo overprikkeld dat je helemaal niet meer adequaat kan reageren (b.v. autistiform gedrag). Tegen de drempel in betekent dat je jezelf dwingt de situatie de baas te worden. Ik ken b.v. het voorbeeld van een kind dat heel bang voor lawaai was, al van baby af aan. Toen ze een jaar of zeven was, kondigde ze aan dat ze wilde leren vuurwerk af te steken. Ze was echt heel bang, maar ieder jaar durfde ze iets meer tot ze het overwonnen had. Het andere voorbeeld is een kind dat heel veel problemen met eten had. Het lag niet zozeer aan de smaak als wel aan de substantie. Het was iets taais, ik geloof kaas. Het kind dwong zichzelf (werd beslist niet gedwongen van buitenaf) om een stukje kaas naast de boterham te leggen en op enig moment at ze dat tussendoor op. Daarna wilde ze kaas op brood, maar haalde het meestal eraf en at het dan apart op. De combinatie brood/kaas was nog te veel verschillende informatie. Ze is net zo lang doorgegaan tot ze brood met kaas kon eten.
Nu sta ik op het standpunt dat ieder mens een van deze strategiën gebruikt, ook als je geen afweer of onderregistraite hebt.
Als iemand je zo’n verschrikkelijk slap handje geeft, zal de een vermijden om weer een hand te geven of zelfs een hekel aan die persoon te krijgen, terwijl de ander zich voorneemt eens stevig in die hand te drukken de volgende keer……
Nou, DAT observeer ik dus in het zwembad. We hebben daar een wildwaterbaan in en ik ga dan op mijn rug liggend door die wildwaterbaan, heerlijk met de drempel mee. Tot mijn verbazing zag ik ook mensen die proberen tegen de stroom op te zwemmen of zich stevig vastpakkend moeizaam een weg door de stroom banen, tegen de drempel in. Ksounooitopputideekomen! Ik ga heus wel eens tegen de drempel in, maar niet nadat ik me net een uur in het zweet gewerkt heb op de sportschool, kom nou!

12 Reacties op “Tegen de drempel in of met de drempel mee.

  1. haha, het is hier vakantie. Er zit er een op de bank voor de tv….geheel met de drempel mee…..voor de tv en achter de laptop zit de volgende, die gaat een beetje heen en weer denk ik, de ene keer mee (tv), de andere keer tegen (spel op laptop)….de andere twee zijn naar het dorp en hebben hopelijk de wind mee want ze moeten toch wel bijna thuiskomen……heerlijk hoe je het weer omschrijf…….
    liefs, Lydia

  2. Leuk beschreven die drempeltoestanden. Ik heb ook even een inhaalslag gemaakt met je vorige logjes, die vlammende bomen, prachtig zo’n uitbundige herfst.
    En dat muizenverhaal, ach die arme tandenfeemuis, ik zat bijna met tranen in mijn ogen, dat niet gered willen worden, die pleinvrees van dat beessie en dan verpletterd worden door je schuilplaats, dieptragisch zo’n einde. †

    • Ik denk dat zijn staart eronder zat Haba…. Hij was voor de rest nog helemaal gaaf, maar er zat bloed net aan zijn onderlijfje…… Ik heb al drie dagen niks gevangen of gehoord aan muizen. Zou het? zou het?

  3. Mooi verhaal! En dat slot, haha.

  4. Hahaha, volgens mij ga jij inderdaad wel met vrij grote regelmaat de barricaden op. Maar het zou gekkenwerk zijn om dat te doen als je net een enorme fysieke inspanning geleverd hebt.
    Enne verder … mensen kijken is sowieso heel leuk!

  5. Wat een duidelijke uitleg en mooie voorbeelden!

  6. Heel interessant Janneke, er gaat een wereld voor me open.
    Heb je ook een beetje plezier in het sporten of is het echt afzien voor een goed doel?

    groetjes,

    Dorothé

    • Nou, ik moet zeggen dat ik het wel leuk vind! Ik kijk desperet Housewives tijdens het lopen op de band. Daar zou ik thuis echt NOOIT voor gaan zitten. Er staat ondertussen muziek aan, dus ik kan mijn Zweedsop de ondertiteling oefenen Ik hou bij hoe lang en hoe snel en hoeveel keer ik bewegingen maak en mijn conditie en mijn buikspieren (trouwens ook mijn beenspieren) VLIEGEN vooruit. Met zwemmen kan ik ook steeds meer baantjes in dezelfde tijd zwemmen zonder veel extra inspanning. Het is gewoon heerlijk om in de Sauna te gaan en uit te rusten na die inspanning, dus nee, ik vind het echt leuk. Ik raak eerlijk gezegd wel een beetje verslaafd aan. Ik raak overal verslaafd aan, dus nu hier aan. En wat is schreef: ik vind het heerlijk om mensen te observeren, dus dat doe ik volop.

  7. Wat goed te lezen dat je plezier hebt in het sporten! Dat maakt het allemaal wat eenvoudiger. Ik heb respect voor je hoor. Ben zelf ook dol op mensen observeren, het liefst luister ik daarbij hun gesprekken ook nog af. Afgelopen week oefende ik dat in het Spaans:-)

  8. Heerlijk om te lezen, respect ook!

  9. PS. Nieuw schrijfstekkie dus….

Geef een reactie

