Voorbij


Wekenlang zeiden Leo en ik tegen elkaar: “Nu is de herfst op zijn mooist hè?” of “Ik denk dat we nu het mooiste wel hebben gehad hè?” en dan werd het toch weer mooier en mooier. Dit jaar overheerst het roodkoper over het goudgele bij de berken. Dat heeft volgens mij met de hoeveelheid regen te maken die in de zomer is gevallen. Ik heb niet altijd mijn camera bij me als ik ga trainen op stap ga. Afgelopen zondag ben ik er eindelijk toe gekomen om wat foto’s te maken, gewoon om me heen in ons eigen buurtschapje.


Dat was maar goed ook, want nu is echt het mooiste geweest. De rode kleuren worden langzaam gewoon bruin en de gele kleuren verdwijnen omdat de blaadjes op de grond vallen. De bomen zijn nu half kaal, sommige al helemaal. Het wordt om 8 uur licht en om halfzes is het donker. Vorige week hebben we nog een paar dagen gehad met de tropische temperatuur van 14 graden, maar nu is het 6-8 graden overdag. Ik heb mijn serre helemaal ingepakt met bolletjtesplastic en sommige planten (abutilon en bougainvillea) ook zelf nog ingepakt. In de serre hangt een terrasverwarming. Ik zet die af en toe een paar uurtjes aan en zo moeten we de winter vorstvrij doorkomen…. De geraniums, de abutilon en de bougainvillea staan nog vrolijk te bloeien en er kwam zelfs nog een bloem in de Aronskelk!

Dit schreef ik vanmorgen. Ondertussen is de eerste sneeuw gevallen vanmiddag en het is 0 graden.. Er ligt een piepklein laagje over de planten. De straat is nog te warm. Ik ga zometeen eerst de herfstasters plukken, anders bevriezen ze toch maar.
Een paar weken geleden kwamen de ganzen met heel veel herrie overvliegen. Ik zette de foto op Facebook en een van mijn lezers (Marijke die ook de levende muizenvalletjes stuurde) vertelde me daarop met veel enthousiasme dat dat geen ganzen zijn maar kraanvogels! Ik wist niet eens dat er kraanvogels waren in Zweden, maar ze zijn er echt en het geluid dat ze erbij stuurde was inderdaad het geluid wat we hoorden. Het schijnt een hele gebeurtenis te zijn is het ook en er zijn mensen die speciaal naar een bepaalde plek reizen om de kraanvogels te zien trekken En wij cultuurbarbaren vonden dat ze herrie maakten en hielden ze voor ganzen, terwijl ze nota bene gewoon over ons huis trekken….

OK, de winter is abrupt begonnen hier, zo meteen de mutsen en wanten tevoorschijn halen en de zware schoenen voor in de sneeuw.
Ondertussen dromen we, terwijl het haardvuur knappert, nog even door over de herfst die vanmiddag voorbij is gegaan….


12 Reacties op “Voorbij

  1. Tja, ik las net dat dit weekend bij het ingaan van de wintertijd de eerste nachtvorst verwacht wordt hier……van 22 graden een maandag….en het was heerlijk want wij waren met de kids en Floppy op het strand naar nachtvorst en maar 8 graden overdag…..brrrrrrrr…..de verwarming kan nu echt aan……..geniet er maar van en schrijf er maar over…..want met jou is ieder jaargetijde genieten….liefs Lydia

  2. By the way…leuk die ingepakte serre…….hoop dat het het gewenste resultaat bereikt.

  3. O, mooi zeg… en die herten ook.

  4. INderdaad mooie foto’s en van die herten is geweldig met die baal stro op de achtergrond.

  5. Een heleboel foto s doen het helaas niet. 😦

  6. Prachtig al die herfst kleuren !

  7. De kleuren van de herfst vind ik prachtig! Maar de warmte van zomer mis ik nu al… In het duin zie ik soms ook herten en zelfs als ik ’s ochtends naar m’n werk rijd (6.30u) kom ik af en toe wel eens een hert tegen; hoef ik dus niet voor naar Zweden 😉

  8. Wat een prachtige, wonderschone woonplek zeg!! Dank dat ik mee mag genieten!!

  9. Schitterende foto’s! Zelf heb ik bijna geen foto’s gemaakt deze herfst. Het is idd genieten en zo mooi om te zien hoe het landschap elke week verandert. Moet dan steeds aan jouw uitdrukking denken: de bomen vieren feest. Groetnis Anna

Geef een reactie

