Sommige muizen willen gewoon niet gered worden.


Van Marijke, een lezeres van mijn blog en een enthousiaste Zwedenreizigster, kreeg ik naar aanleiding van dit logje en van dit logje twee ‘levende’ muizenvallen (de muizevallen zelf waren behoorlijk dood hoor, maar de muizen blijven erin leven)toegestuurd. Als een kind zo blij ben ik ermee. Ongestraft kan ik nu lekkere hapjes voor de muizen klaarmaken en ze een nieuw leven in het natuurreservaat geven. Eerst maakte ik stukjes kaas met pindakaas klaar, toen had ik pijnboompitten die ik even door de gesmolten chocola had geroerd, maar het beste resultaat heb ik met stukjes kaakje (biscuitje)besmeerd met pindakaas en nog een beetje extra pindakaas aan het pinnetje zodat ze rechtop gaan staan om het er af te likken. Een van de twee valletjes namelijk had een stug pinnetje waardoor de muis er inging en met het kaakje er weer uit kwam zonder dat het valletje dichtklapte. Ik heb er ondertussen drie muizen in gevangen, dus dat gaat goed. Ik laat ze allemaal op dezelfde plek eruit, ver van huizen en zo en dan hoop ik dat ze elkaar terugvinden en samen wat nieuws opbouwen. Vanmorgen had ik eindelijk voor de eerste keer een muis in de keuken gevangen en niet in devoorraadkastmisschien wel de muis die met mijn tanden speelde.
Als je nu denkt dat alle muizen zo’n beetje hetzelfde zijn, vergis je je toch. Dat ze bang zijn als ik op die val afstap en ze kunnen niet weg, is duidelijk. Ik zou ook bang van mij zijn als ik een muis was. De eerste muis probeerde weg te kruipen en was erg ongerust toen hij naar buiten werd gebracht met kooi en al en toen we ook nog gingen rijden. Echter, voor we goed en wel een kilometertje onderweg waren, begon hij zich al te wassen alsof hij zijn hele leven al in een kooitje had gezeten. Toen ik het kooitje openmaakte, kon hij eerst zijn ogen niet geloven en daarna nam hij een enorme sprong op de grond waar hij zich omdraaide en mij verbaasd aankeek. Toen pas verdween hij.’
De tweede muis kon maar niet accepteren dat hij gevangen was en rende van de ene kant naar de andere kant, beetin detralies, klom in het kooitje om te proberen er van de bovenkant uit te kunnen en toen we in de auto stapten, begon hij verwoed het pinnetje aan te vallen, alsof hij had onthouden dat dat pinnetje had bewogen toen de val dichtklapte en dat het een soort schakelaar was. Toen ik het kooitje open deed, nam hij een enorme sprong en schoot weg, zo snel hij kon, alsof ik van plan was hem onmiddellijk weer te vangen.
Het duurde even voor ik vanmorgen doorhad dat er een muis in de val in de keuken zat. Hij hield zich namelijk muisstil. Daarom denk ik ook dat het de muis van mijn tanden was . Toen hij opgepakt werd, begon hij te piepen en draaide zijn staart buitenom om het kooitje heen alsof hij zich vast wilde houden. Deze COMMUNICEERDE met mij! Ik kon niet onmiddellijk weg vanmorgen, dus ik zette het kooitje even op het schoenenkastje voor de deur. Daar hoorde ik hem moeite doen om de uitgang te vinden en als ik kwam, begon hij weer te piepen en keek mij aan…… Ik zei tegen hem dat hij heerlijk de vrijheid zou krijgen en dat hij er vast van zou genieten, dat hij nog maar eventjes hoefde te wachten. Hij geloofde me niet nog nooit zo’n gelijk gehad
Wij in de auto, hij piepen en verlangend naar mij kijken, ik rustig tegen hem praten en hem de hemel beloven. Op het plekje aan gekomen, liep ik een pas of drie het bos in en daar opende ik het kooitje. Wat denk je dat die stomme muis doet? Eerst zet hij zich schrap zodat hij niet uit het kooitje hoeft en vervolgens springt hij eruit en …….. rent terug onder de auto!! Ik zag hem niet meer, die muizen kunnen in zo’n klein hoekje zitten. Ik heb nog even aan de andere kant gekeken of hij niet de weg overstak, maar ik zag hem nergens meer. Om nou op de vochtige bosgrond neer te knielen of op mijn rug onder de auto te schuiven, ging zelfs mij te ver, dus ik hoopte er maar het beste van. Heel voorzichtig ben ik weggereden zodat hij alle tijd had om weg te springen. In de achterspiegel leek het wel of ik iets zag liggen, maar in deze tijd van blaadjes leek het meer op een blaadje of een stukje modder. Toen ik vanmiddag terugkwam, ben ik even gaan kijken en ja, daar lag hij, dood, doodgereden door mijn auto……… die SUFFERD!!! Sommige muizen willen niet gered worden….. Maar gelukkig is het wel de enige muis waar ik een foto van heb:

9 Reacties op “Sommige muizen willen gewoon niet gered worden.

  1. Nieuwe studie,muizenpsychologie….
    Succes met de vangst!!

    Corina

  2. Ik woon hier al 10 jaar en nog nooit muizen gehad! En dit jaar pppffff ze aten zelfs gifbrokjes tussen de bank.

    Het waren doosjes van hg waar ze dus absoluut NIET dood van gingen.

    Gelukkigheeft de kat er al een aantal gevangen enhebben we echt gif neergelegd.

    Ik was er klaar mee!

    Suc6 met de vangst

  3. Wij krijgen, nu de blaadjes ook gaan vallen en het kouder wordt (ja echt wel), ook weer muizen binnen. Onze katten vinden dat geweldig, maar ik ben er minder happy mee. Zolang het in mijn praktijk is of bij de kippen – die er trouwens ook wel raad mee weten; de kannibalen – maakt het me niet veel uit…ze moeten alleen niet in mijn keuken en kamer komen.

  4. Ja ja, en nu weten die muizen waar de lekkerste hapjes te halen zijn, en komen straks met hun HELE FAMILIE muis, inclusief alle neven en nichten van drie generaties alle kanten op, om gezellig bij jou in huis pindakaas op kaakje te eten. Net zoiets als dat Face book feestje in Haren, voor je het weet komen er weet-ik-veel hoeveel mensen/muizen…..

    • Ja, en dan ga ik ze ALLEMAAL vangen en bestuderen voor ik ze vrijlaat in het natuurgebied. Wie weet wat voor interessante muizen ik nog ontmoet……

  5. Sorry hoor, maar ik moet hier stiekem erg om lachen. Dag muisje.

  6. Grappig he, hoe muizen vangen een prachtig avontuur kan worden. Maar het is weer een hilarisch verhaal!

  7. Ik houd maar even mijn mond.
    Mijn tuin, voor en achter zit vol met muizen.
    Binnenkomen mogen ze alleen niet!
    Natuurvriendelijke groet

Geef een reactie

