Een leuk klein overwinninkje op de zweedse bureaucratische houding.


In ons zwembad is een grote douche met wel 12 douches. Iedereen staat naakt onder de douche, dat moet. Je gaat onder de douche als je gaat zwemmen en je gaat onder de douche als je klaar bent met zwemmen. Vanmiddag stond ik onder de douche en er stond ook een Oma met kleinkind in de doucheruimte. Oma stond onder de douche en probeerde haar kleindochtertje (een jaar of drie) ook eronder te praten, maar het kind weigerde pertinent. Eerst zei Oma dat Opa stond te wachten als ze niet opschoot, daarna dat ze toch niet vies wilde blijven en daarna zei ze: “Hoe lang moeten we nog wachten tot jij ook komt?” Het meisje bleef stokstijf staan. Ik stond dat zo eens aan te horen en dacht: “Over drie jaar is ze nog niet onder de douche geweest” Ik zou hebben gezegd: “Nou, dan gaan we thuis wel onder de douche”, maar dat is hier in Zweden geen optie: je gehoorzaamt altijd. Ik besloot even in te grijpen. Ik stapte op het meisje af met mijn fles douchegel en zei: “Wil je wat van mijn zeep, dat is eigenlijk voor grote mensen. Het ruikt heel lekker, moet je ruiken…” Oma reageerde een beetje traag, want het kind had al geroken en vervolgens haar hand uitgestoken om er gel op te krijgen toen ze nogal agressief vroeg: ” Wat geef je mijn kleinkind voor spul?” Ik zei dat het gewoon zeep was en dat ik dat had aangeboden om haar een beetje te helpen. Tegen de tijd dat ze mijn antwoord had verwerkt en zich weer omdraaide naar haar kleindochter, stond die al onder de douche met haar ‘zeep’! Ik moet eerlijk zeggen dat ze toen als een blad aan de boom omdraaide,verschrikkelijk vriendelijk werd en me uitbundig bedankte.
Van zulke dingen kan ik echt vreselijk genieten……..

16 Reacties op “Een leuk klein overwinninkje op de zweedse bureaucratische houding.

  1. heerlijk toch?

  2. Hahahaha! Geweldig! Goed gedaan.

  3. en dat in vloeiend zweeds, pfffff! Briljante oplossing

  4. Nathalie van grondelle

    Zo… Toen wij vroeger in zweden kwamen, was het zo dat de kinderen de dienst uit maakten. Kinderen konden te pas en te onpas de kinderbescherming bellen. Als ze een tik kregen, dan dreigden ze met een telefoontje naar de kinderbescherming en ja, dan werden de kinderen uit huis gehaald. Was echt erg. En brutaal dat die kinderen waren toen we daar waren…..

    • Ja, ze zijn hier niet mals met de Kinderbescherming… maar allemaal vanuit het standpunt Zo hoort het….. Die Oma raakte ook dat kind met geen vinger aan. Ze praatte alleen maar tegen haar aan.

  5. Hihi, ja zoiets werkt. Toch goed van haar dat die oma bijdraaide en vriendelijk deed tegen haar “redder”…

  6. Overigens, als niets meer werk “dreig” ik peuter dat ik hem ga dragen. Een vreselijk vooruitzicht, al sinds hij zelf zijn eerste stapjes kon zetten. Tegenwoordig wordt hij een beetje zwaar om het echt uit te voeren, maar dat hoeft ook nooit. DAT WIL HIJ NIET! Dan maar gewoon zelf meelopen met mama. Hihi. Kan hij daar ook mee naar de kinderbescherming?

  7. Nooit geweten dat de zweden zo gehoorzaam zijn ! 🙂
    Mooi dat de nederlandse vindingrijkheid de oplossing bracht ! Maar wat ik me afvraag ; is het not done ook om je te bemoeien met iets dergelijks ? Of dacht oma dat je afbijtmiddel in je fles had ?

    • Nee, het is absoluut ‘not done’ om je met anderen te bemoeien. Daarom was ze ook zo achterdochtig!. Maar ja, ik kan dat dan natuurlijk niet laten……

  8. Dat heb je prima opgelost!

  9. Ach heerlijk! Een blij en gedoucht kind en een blije oma!

  10. julia van lievenoogen

    allemaal blij

Geef een reactie

