Lieve muis, brave muis………


nu nog hopen dat die muis mss merkt dat ie met die tanden eigenlijk toch niet zo veel kan aanvangen en ze de volgende nacht weer terug komt leggen of zo…

Dit schreef Tricky in haar commentaar op mijn logje van vrijdagavond over de muis die mijn plaatje met drie voortanden had gepikt. Ik neem aan dat het een grapje van haar was, maar toch is dat precies wat er gebeurde! Nadat ik ook nog de hele zaterdag overal gezocht heb, onder en achter en bij alle plekken waar we ooit iets gehoord hadden, ging ik zaterdagavond mistroostig slapen. Het vooruitzicht vanmorgen naar de Kerk te moeten als een oud vrouwtje maakte me minder blij. Midden in de nacht word ik wakker van de muis die MET MIJN PLAATJE AAN HET SPELEN IS!! Ik meteen het licht aan en onmiddellijk een grote ruk gegeven aan het nachtkastje naast mijn bed waar het geluid vandaan kwam (waar ik al 100x achter had gekeken natuurlijk) en JA JA JA daar lag hij!!!! Onmiddelijk in de Steradent gelegd en overjoyeus kon ik natuurlijk niet meteen slapen. Aan de voorkant is mijn nachtkastje dicht, maar nu blijkt dat er aan de achterkant een ruimte is voor een muis en een plaatje. Hij heeft natuurlijk al die tijd daar gelegen, maar toch. Als die muis er niet opnieuw mee was gaan spelen, had ik hem pas weer gevonden als we gingen verhuizen vanhier….. Nu was ik eindelijk zo ver dat ik de bestrijdingsdienst wilde bellen, nu twijfel ik weer. Je moet rekenen: we hebben een gebit gedeeld, dat schept een band tenslotte. Lieve muis, brave muis……..
“Spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?” vroeg Leo slaperig. “Dat ik nooit meer mijn plaatje op het nachtkastje moet leggen” zei ik en ik voegde eraan toe “En dat vasten helpt” “Hou het maar bij het eerste” bromde hij “Ik wil slapen”…….

19 Reacties op “Lieve muis, brave muis………

  1. O!Janneke,dat is toch een wondertje!Lijkt wel een sprookje,daar kun je mooi verhaal van maken,schrijven.Voor de kinderen.lieve groet.

  2. Grote Kadee en ik zitten luidop te lachen! super!!!

  3. hahaha wat een leuk verhaaltje… ik zie het zo voor me…

  4. Joehoeeeeeee, hoera, de tanden van janneke zijn weer terecht! Wat moet dat een fijn gevoel zijn zeg! Nog een fijne avond.

    Griete marja aka borduurmuppet

  5. Hoera, nu is alleen de muis zijn speeltje kwijt….
    Maar het is een prachtig verhaal, een kindersprookje van maken?
    Ik betwijfel of het zinvol is de verdelgingsdienst te laten komen. Als je buiten woont komen in deze tijd van het jaar altijd muizen naar binnen. Als je ze wegvangt komt er plaats vrij voor nieuwe avonturiers. Met valletjes vangen en daar mee doorgaan tot alle muizen in de omgeving een lekker warm plekje hebben voor de winter of om zeep geholpen zijn, is het meest effectief. De verdelgingsdienst moet anders elke keer terugkomen,. Dat zal toch wel prijzig zijn. Ik vang altijd met “levend blijvende”valletjes en breng de indringer dan 1 km verder naar het bos. Maar je kunt natuurlijk met klapvalletjes heel efficient muizen vangen (niet die enge zweedse vallen waarin de muis onthoofd wordt nemen hoor die zijn zo luguber). Als “levend”valletjes wilt moet je me even mailen dan stuur ik ze op.

  6. Fijn voor je!!! Idee om een ander speeltje voor lieve brave muis neer te leggen?

    Corina

  7. Hahaha!! Het is TE leuk!
    Maar vind je het niet akelig dat er muizen onder je bed aan het “spelen” zijn???
    Ik zou geen oog meer dicht doen.
    Ik zou toch echt een val neerzetten. Wel zo een waarin de muis blijft leven. dat dan weer wel!
    Nou, sterkte er mee.
    Groet, Tineke

    • Die levende muizenvallen zijn hier gewoon niet te krijgen! Als je het probeert uit te leggen aan die Zweden, kijken ze je zo’n beetje glazig aan . “Waarvoor zou je een muis in leven willen laten?” vragen ze zich dan af…. Het is echt een heel verschil met Nederland hoor! Ze leven hier veel dichter bij de natuur, maar ze gaan ook heel anders met dieren om. Mensen vertellen hier ook trots en zonder enige schaamte hoeveel elanden ze hebben geschoten… Die PRACHTIGE dieren! Ik weet ook wel dat ik er iets aan moet doen, maar ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om ze te doen. Je moet rekenen: we hebben een gebit gedeeld. Dat schept een band hoor!

  8. eind goed al goed….en weer met een gerust hart de deur uit……

  9. Hoera, opgelost. En muis gewoon lekker laten leven hoor. En jij beter op je hulpmiddelen letten. 😉

  10. Hallo Janneke, mijn dag is in ieder geval vrolijk begonnen, ik zit hier te grinniken voor mijn schermpje. Ja tanden delen kan zeker een band scheppen, zulke diertjes maak je niet zomaar dood.
    Ik was een paar dagen druk, dus ik moest even logjes bijlezen.
    En over dierenliefde, mens ik zou die muizen ook niet verdelgen, maar met twee katten in huis, komen er hier geen muizen binnen. Zo”n levend vangen val moet je dan de volgende maal maar meenemen uit Nederland.
    Ik betrapte me er op dat ik wat beessies betreft, steeds weekhartiger word.
    Spinnen en wespen worden door mij altijd al gevangen en buiten gezet, maar laatst zag ik een slak, die zich binnen in een plastic zak gewumd had.
    Zelfs dat dier heb ik eruit gehaald en in mijn tuin laten gaan. Ach het is toch een rommeltje en zo heeft hij nog een kans, misschien wordt hij door onze egel of door de vogels opgegeten, maar daar heb ik dan weer minder moeite mee.
    Fijne dinsdag gewenst ☼

  11. Haha, ik zit hier heel hard te lachen. Dank je wel daarvoor! Liefs

  12. Arme muis.Mss had ie ook geen voortanden meer.Nahja,too bad.
    ALs je van de muis afwil,kun je wat aluminiumfolie neerleggen.Krijgen ze tussen hun tanden en ze kunnen niet meer eten en gaan dood.
    Slecht nieuws voor je,deze muis heeft wss geen voortanden,maar het helpt mss voor z’n heule familie.
    Groet,
    Wilma

  13. er zijn ook zenders voor het stopcontact die een voor ons niet te horen geluid geven maar voor de muizen een vreselijk iets. Volgens een collega werkt het echt. Ik moet toegeven dat wij gewoon een valletje hebben staan met… af en toe een muis.

Geef een reactie

