De bomen vieren feest!


Oh, het is zo mooi hier op het moment! Ik denk dat het nog ietsje mooier gaat worden. Ongeveer 5 km. ten noorden van ons is een natuurreservaat waar de noordelijkste eiken van Europa groeien. Zij zijn nog over van het oorspronkelijke oerbos wat eens heel Noordwest Europa heeft bedekt. Net als bij mensen zijn sommige al helemaal verkleurd, terwijl andere nog flink in het groen zitten.
Maar net als bij mensen staat die verkleuring prachtig. De hele week heb ik door het steeds mooiere landschap gereden en de hele week had ik mijn camera niet bij me. Vandaag wel. En mensen, zal ik jullie eens vertellen: ik woon in een vakantieland! Als ik uit de deur ga of als ik uit het raam kijk, zie ik vakantie en voel ik vakantie!!

En zeg nou zelf: ziet hij er niet mooier uit dan al die andere bomen die krampachtig groen proberen te blijven?


Schapen voor de voortuin. Er wonen hier meer schapen dan mensen… De foto is een paar weken geleden genomen toen het nog zomer was.


De zon staat echt al laag, om drie uur verdwijnt hij al schuin achter de bomen die gelukkig alweer wat meer licht doorlaten. Het is overdag zo’n twaalf graden en ’s nachts tien. Gisteren hadden we de hele dag regen, maar vandaag was het prachtig weer. Het klimaat is hier zo anders, dat je er bijna niet aan gewend raakt. Als het bij ons regent, gaat dat meestal gepaard met wind, hier niet. Als het regent of sneeuwt, waait het bijna nooit. Het waait hier wel eens (veel minder dan in Nederland), maar dan regent het niet. Dat maakt het klimaat buitengewoon aangenaam, zelfs bij behoorlijk lage temperaturen (behalve als het ’s winters hard vriest en de zon schijnt en het waait ijskoud in je gezicht).

Ik wil dit jaar mijn serre isoleren, zodat de kuipplanten er de hele winter kunnen blijven (blauwe platte hortensia, twee Aronskelken, Abutilon,een stuk of acht verschillende soorten geraniums en mijn Salt Lake plant). De dahlia’s heb ik ook binnengehaald, die kunnen nog even doorbloeien in de serre voor ze afsterven. Ik heb kunstgras over de planken gelegd en hier en daar een beetje dubbel, dat isoleert beter. Morgen ga ik bubbeltjes plastic kopen en daar de ramen en het plafond mee beplakken. Ze hebben me verzekerd dat ik het daar vorstvrij mee kan houden als het niet meer dan 15 graden gaat vriezen. Ik heb er ook nog een terrasverwarming in zitten. Die kan ik in geval van nood nog aanzetten een paar uurtjes. Het is erg leuk geworden moet ik zeggen. De laatste tomaten zijn aan het rijpen (ik had er 79 van één plant!) en er groeien nog twee pompoenen. We hebben de tafel helemaal naar de kamerkant geschoven en de stoelen en het bankje tegen de wanden naar de tuin toe. De bekleding van de tuinstoelen hebben we erachter tegen de buitenmuur geklemd, alweer voor isolatie. Ik heb planten op het bankje gezet en daar tussendoor een pompoen gelegd. Het kan zo in een woonblad, kijk maar:

Nu moet alleen Leo nog een beetje opgepimpt worden…..


Zo rommelen we wat aan. Ik kreeg ineens de geest en nu ben ik hard aan mijn conditie aan het werken, dat wil zeggen: stevig aan de lijn en drie keer per week zwemmen. Daar kan ik ook in de Sauna en in het Turkse stoombad. Bovendien ga ik ook nog een fittnessabonnement nemen bij ons zwembad. Als ik nu nog niet superslank en -gezond word, weet ik het niet meer……

12 Reacties op “De bomen vieren feest!

  1. prachtig!
    (en pimp Leo maar niet hoor)

  2. Prachtig die bomen. Hier zijn er nog weinig herfstkleuren. Ach, Leo ziet er toch prima uit. 😉

  3. Heel mooi, die herfstbomen!
    En de serre ziet er ook zo gezellig uit met al die late bloeiers.
    Lijkt me inderdaad een lekker plekje om een boek te lezen.
    Groet, Tineke

  4. Leo pimpen? Niet doen hoor, hij’s toch mooi zat zo?!
    Prachtig he, de bomen die verkleuren en nu nog vol blad zitten. In Naarden is er een weg/laan die ook zo mooi verkleurd dat ik er altijd langzamer rijd als de herfst z’n intrede doet… prachtig vind ik dat!

  5. Moet wel glimlachen om je hints over de verkleurende mensen… toch wonen wij ook in een vakantieland, je moet gewoon de plekjes weten uit te zoeken – ik neem aan dat dat ook geldt voor jouw mooie Zweden.

  6. Heel mooi!! Ik moet ook nog een oplossing bedenken voor de bijkeuken,want daar overwinteren mijn planten.

    Corina

  7. ziet er geweldig uit en ik ben dol op die prachtig warme kleuren.
    enne succes met de sportiviteiten enzo

  8. Dank dat je me een glimlach bezorgt op een verder wat grijze dag 🙂

  9. Wat een goeie beschrijving van het prettige zweedse weer, ik snapte niet waarom ik het hier zo vaak lekkerder vind terwijl de verschillen in lente zomer en herfst toch echt niet groot zijn. We genieten nu al 14 dagen van het heerlijke Gotland, en dus van de Zweedse herfst. In Oktober wil ik zo ooo graag hier zijn, gewoon heimwee gevoel.

  10. Bomen zijn zo mooi het geeft je het gevoel dat je leeft door de bomen omdat ze zuurstof maken dat wij in ademen

Geef een reactie

