Werk!!


Zo langzaamaan heb ik echt werk. Het is maar 1 dag in de week, maar het is uiterst ‘rewarding’ Mijn vriendin Jezz werkt op een school voor spraaktaal problematische kinderen. Al sinds vorig jaar, ga ik er regelmatig naartoe en bekijken we een kind. Dan gaat ze aan de slag met haar eigen vaardigheid en mijn adviezen. Als het tijd wordt om de behandeling bij te stellen, kijk ik weer een keer en dan gaat ze weer aan de slag. Woensdag viel ik midden in een behandeling toen ik kwam. Het jongetje dat een paar maanden geleden nog iets onnavolgbaars uitkraamde met alleen klinkers (ook onzuiver uitgesproken) en een vaag kliksgeluid, is nu gewoon te verstaan, zelfs door mij!!! Daar heeft dan ook nog de grote vakantie tussen gezeten hè? De logopedisten van de aanpalende school (voor oudere kinderen) hebben me nu ook ‘ingehuurd’ Voor de tweede keer heb ik een kind bekeken samen met hun en adviezen gegeven. Dat zijn echt hele andere dingen dan ze gewend zijn te doen als logopedist. Ik raad ze b.v. aan om een meisje dat heel vlug en ongecontroleerd spreekt en niet aangeraakt wil worden te ‘masseren’ door met een grote, voor driekwart opgeblazen bal, over hun lichaam te rollen, terwijl je op de maat een liedje zingt. Je hoeft ze dan helemaal niet zelf aan te raken – dat doet de bal – en toch kun je invloed uitoefenen en de snelheid(traagheid in dit geval) van spraak ook laten VOELEN in plaats van alleen maar te laten horen.Ze moeten nu eerst nog een bal en een matras aanschaffen, dus ik merk het wel…..
Het is een hele omschakeling voor de Zweden die als policy hebben dat je kinderen helemaal niet aanraakt en alleen maar tegen ze aanpraat.Ik zou zo hele dagen hiermee bezig kunnen zijn, maar dat wil ik niet. Ik ga nu mijn dahlia’s uit de grond halen en mijn serre isoleren met kunstgras. Voor zulke klussen wil ik ook tijd hebben. Nu Leo hele lange dagen werkt, komt hij doodmoe thuis ’s avonds en moet dan eerst een uurtje bijkomen voor we gaan eten. Hem wil ik niet inschakelen bij dat soort klussen dus. Gisteravond zijn we naar een soort rockconcert geweest in een café in Linköping en zaterdagmiddag en -avond is er een muziekfestival in Norrköping. Daar willen we ook naartoe. Zondag hebben we conferentie in de kerk. Iedereen maakt iets voor de lunch erna en ik maak roomsoesjes en gesneden groente voor de goegemeente (60 man). Dat moet ik dus vanmiddag en morgenochtend voorbereiden. Nu, ik ga maar eens snel dit logje publiceren en daarna de tuin in. De zon schijnt en het is 12 graden…….

7 Reacties op “Werk!!

  1. Wat bijzonder dat ze kinderen niet aanraken daar. Nog bijzonderder dat jij met jouw ideeën de mensen daar kan aanzetten om kinderen toch ‘aan te raken’. Ben benieuwd naar de vorderingen

  2. Ik blijf jouw blogjes over je werk waanzinnig interessant vinden. Bijzonder om te lezen dat jouw ideeën vernieuwend blijken voor de Zweden.

  3. Bijzonder om te lezen. Gebruik je nu een ballon i.pl.v. een borstel? Of is dit een andere methode?

    • Als kinderen niet toelaten dat je ze aanraakt, kun je ook niet borstelen. Met je andere hand moet je het kind vasthouden namelijk. De bal heeft als voordeel dat ze meteen over een heel groot stuk diepe druk krijgen en dat je ritmisch kan drukken en bewegen zodat ze het ritme en de snelheid van de spraak kunnen voelen…. De borsteltechniek is een echte techniek met een programma hoe vaak en hoe lang je dat iedere dag doet. De resultaten werken door lang nadat je het programma hebt afgerond. Dit is een therapiemiddel. Je gebruikt dat dus als therapeut om je input op dat moment te vergroten, te versterken….

  4. Wat leuk dat je jouw kennis en ervaring daar nu in kunt zetten. Kan me voorstellen dat het voldoeinng geeft!

  5. Bijzonder zeg wat je schrijft. Ik vind het heel interessant om te lezen. Die kinderen die (in)direct met jou in aanraking komen zijn boffers!

  6. Wat lees ik een herkenbaarheid. Walter is ook over een bal gerold en zo vertrouwd gemaakt met taal en aanrakingen. Daarna gingen we op zo’n schommelrol en moest hij wel tegen me aan zitten om er niet vanaf te vallen. Het balletje draaien/rollen is nog steeds een favoriete bezigheid van hem, zo’n grote tehrapie bal en dan die lange sliert die zich helemaal slap van het lachen eroverheen zwabberen. Gouden momenten!

Geef een reactie

