Gevlucht uit Hongarije…


Het feestje was verder erg gezellig. Ik heb uiteindelijk nog gewoon lactosevrije kruidenboter gemaakt van de rest nadat ik de suiker eraf had geschept aangevuld met de boter die over was na het bakken van de taarten. Mijn witte saus, het enige wat zonder problemen gemaakt was, is trouwens grotendeels op de vloer terechtgekomen toen – bij de buren – de tafel waar alle snacks op stonden van het onderstel afgleed naar één kant. De kruidenboter stond daar ook bij, maar daar zat gelukkig nog plastic overheen…….
De Zweden komen pas los na de aquavit die hier bij kreeft geschonken wordt, dus het duurde even voor de stemming erin zat. Het feest was bij onze nieuwe buren, politieagent en fervent jager Jakob en zijn vriendin Charlotta (Spreek uit:Karlotta). Charlotta’s grootvader is in 1956 uit Hongarije gevlucht nadat hij eerst in de oorlog ternauwernood aan de Duitsers was ontsnapt (Joods) Na de oorlog weigerde hij de comunistische leer te leren aan zijn leerlingen en kwam hij weer in de gevangenis. Na de bloedig neergeslagen opstand, was er plaatsgebrek daar en werd hij vrijgelaten. Op een gegeven moment kreeg hij toestemming om een ziek familielid op te zoeken die in een ziekenhuis aan de grens met Oostenrijk lag. Hij is toen aan de Hongaarse kant het ziekenhuis ingegaan en eraan de Oostenrijkse kant weer uitgelopen. Een poosje later is zijn vrouw met de kinderen gevolgd. Het Rode Kruis raadde hen aan om naar Zweden te gaan en dat hebben ze gedaan. Ze hebben allebei best goed Zweeds geleerd op hun werk, maar na hun pensioen is dat helemaal verwaterd en toen Jakob Charlotta leerde kennen, konden ze bijna geen Zweeds meer praten. Een aantal jaar geleden zijn Jakob, Charlotta en haar vader teruggegaan naar Hongarije en hebben al de plekken bezocht waar haar vader en Opa gewoond en geweest waren. Dat had diepe indruk gemaakt en het maakte ook diepe indruk op de luisteraars toen ze dit verhaal vertelden. De Zweden weten vrij weinig van de Europese geschiedenis, is me al eens vaker opgevallen, in ieder geval weten ze heel weinig van de Tweede Wereldoorlog.
Maar wij weten ook weinig van de Zweden hoor! Mijn buurvrouw heeft begin augustus een baby gekregen en nu blijft ze tot volgend jaar augustus thuis. Maar weet je dat haar man daarna een jaar thuisblijft? Ouderverlof! Voor 70% van je salaris mag je om de beurt een heel jaar thuisblijven en en is je positie op je werk gegarandeerd bij terugkomst! Bovendien heb je daarna een aantal dagen per jaar verlof om op te nemen als je kind ziek is. Dan bel je gewoon op dat je kind ziek is en dat is dat. En Leo vertelt dat het inderdaad geen enkel punt is. Geen enkele baas of collega die erover zeurt dat iemand een jaar wegblijft of een paar dagen. Toen ik haar vertelde dat ik 4x zes weken na de bevalling weer begon en dat het verlof nu drie maanden is op zijn hoogst, kon ze dat niet begrijpen. Wat doe je dan met dat kind? Naar de crèche? Na drie maanden? En wat moet het dan met de borstvoeding? Ik vertelde haar dat een aantal vrouwen stoppen na drie maanden en dat de rest afkolft en dat een gedeelte zelfs besluit geen borstvoeding te geven in verband met werk. Ze kon er niet bij met haar pet. Hier wordt minstens een jaar borstvoeding geadviseerd en in Nederland minstens drie maanden. Hoe zou dat toch komen dat dat zo anders ligt?
Het is voor ons wel eens iets om over na te denken. De economie loopt helemaal niet spaak hier, hij loopt beter dan in Nederland zelfs……… Dat is dus geen argument.
Ik kan het Zweeds weer een stuk beter verstaan en praten dan vorig jaar, dat merkte ik wel. Toch was ik om kwart voor tien afgeserveerd. Het blijft voor mij uiterst vermoeiend om te luisteren, naar Leo te vertalen wat er gezegd wordt en ook zelf aan het gesprek deel te nemen. Ik heb het uitgezongen tot half elf en toen ben ik echt naar huis gegaan. Dan moet ik niet meteen gaan slapen hoor!Eerst nog even bijkomen aan de computer, lekker in het Nederlands, even relaxen, Facebook lezen in het Nederlands en hier en daar reageren, even op mijn blog kijken wie er gereageerd hebben enz. Maar ik lag wel voor twaalven plat, dat is voor mij heel vroeg.
Volgend jaar weer.

13 Reacties op “Gevlucht uit Hongarije…

  1. Leuk! …idd het zwangerschapsverlof in Nederland is karig vergeleken bij Zweden maar daar hangt wel ’n prijskaartje aan voor alle belastingbetalers!

  2. Pfff, ik moest vooral lachen om je kookverhaal! En dat het dan ook nog letterlijk van tafel valt, man o man, wat een gedoe.
    Trouwens, in Nederland merken wij ook dat het historisch besef (vooral onder de jeugd, maar ook bij ouderen) steeds verder te zoeken is.
    Een onderwerp als borstvoeding is ook vaak een heikel onderwerp, waar mensen zich snel op aangevallen voelen. Geen wonder eigenlijk als je ziet hoe spaarzaam de overheid ruimte biedt voor ouderschap. Je komt vanzelf in een kramp…

  3. Wat een verhaal van de Hongaarse opa. Een jaar ouderverlof. Tsja. Ik ben ontslagen toen ik na de tweede wilde afkolven op mijn werk. Mocht niet, dus ging ik tijdens de koffiepauzes naar het toilet, tot mijn baas daar achter kwam. Mocht ik in de kantine gaan zitten. Vonden zelfs mijn mannelijke collega’s niet echt top. Heb ik me ziek gemeld en toen werd ik op staande voet ontslagen. Toen wij met een advocaat op de proppen kwamen, kreeg ik een half jaar salaris mee en kon ik alsnog opdonderen. Maar toen heb ik Sophie gelukkig een jaar zelf kunnen voeden. Vinden ze hier inderdaad bizar lang en in Zweden vinden ze dat normaal.
    Hej då!!!!

    • Ja, en ook in Nederland is het wettelijk verplicht om een voedende moeder gelegenheid te geven voor borstvoeding. Ik heb zelfs wel gehoord dat de vader het kind bracht enkele keren per dag en dat de moeder het dan voedde. Dat moeten ze gewoon toestaan. Ik nam mijn kind altijd mee naar school de eerste maanden, ik deed het gewoon! Als ze zo klein zijn, slapen ze nog de hele tijd en als ze groter worden, zit er meer tijd tussen de voedingen en gaf ik voor ik weg ging en tussen de middag weer thuis… Kan je natuurlijk alleen doen als je halve dagen werkt of vlakbij woont. Maar je baas stond in zijn ongelijk in ieder geval door het te verbieden.

  4. Wat een verschillen zeg. Ik moet zeggen: ik was erg blij toen ik na drie maanden verlof weer aan het werk kon. 😉

  5. Hi Janneke,

    Laatst heb ik uitgerekend dat ik in totaal zo’n 6 jaar borstvoeding gegeven heb aan onze 3 zonen maar in wisselende voedingsfrequenties natuurlijk. Dat ging prima als thuisblijfmoeder, maar ik weet niet of ik dat met een baan gered had. Vooral de reacties als je een kind dat al loopt in het openbaar voedt zijn niet van de lucht, terwijl mensen nauwelijks weet hebben van de voordelen van bv.

    groetjes,

    Dorothé

    • Ja, ik ga er toch maar weer eens een logje aan wijden, aan borstvoeding. Het roept ook nu weer hevige reacties op……. Ik heb er les over gegeven in het kader van mijn Sensorische Integratie en de ontwikkeling van de mond in de Sensorische Integratie Daar had ik alle voordelen op een rijtje.

  6. Ik denk ook dat de Scandinavische landen het beter voor elkaar hebben. En niet alleen op ouderschapsverlofgebied (hoewel dt een belangrijke is!)

  7. Aja, en borstvoeding.. mijn kinderen bliefden het niet. Tenminste niet direct vanuit de bron. Stomme kinderen (-;

  8. Ik vind Nederland een heel kind-onvriendelijk land in vergelijk met andere landen. Kinderen worden altijd weggezet als een kostenplaatje en belasting technische zijn ze onverdelig. Het is gewoon een wonder dat er nog mensen zijn die aan kinderen willen beginnen. Want het wordt je hier knap lastig gemaakt.

    • Je hebt helemaal gelijk Plofje. Kinderen zijn een investering, de hoop voor de toekomst, onze toekomstige leiders. Het is heel kortzichtig om alleen aan de kosten op korte termijn te denken. Het is heel kortzichtig om te morren over hoge belastingen en het meebetalen aan de kinderen van een ander. In een beschaafde samenleving zorg je voor elkaar, voor de kleintjes en voor de ouderen en gehandicapten en zieken.

  9. Ja, ik had dat al vaker gehoord en verbaas me erover hoe lastig het hier in Nederland soms allemaal is wat dat betreft…. Als je zo twee jaar thuis kunt blijven, scheelt dit de overheid natuurlijk ook enorm veel geld aan opvang, die bijdrage ligt nu op méér dan 70% van mijn salaris.

  10. Wat een heftig verhaal, gevlucht uit Hongarije. Dat komt dan zo maar even over tafel op zo’n avond. Bijzonder, lijkt me.
    En dan het verhaal over het verlof in Zweden, mooi hoe dat daar geregeld is. Dan komen wij er hier in Nederland nogal bekaaid van af. Ben wel benieuwd wat daar dan tegenover staat. Zijn de belastingen hoger? Ik weet wel dat voedsel duurder is dan in Nederland omdat ik een zomer als kok gewerkt heb in Zweden, maar dat is vast niet alles.
    Ik schrok ook echt van de reactie van Anna Maria. Dat dat anno nu nog gebeurt! Belachelijk gewoon!

Geef een reactie

