De driedubbel overgehaalde sufferd heet Janneke


Ons buurtje telt vijf huizen en een boer, maar de boer telt niet mee als we feest hebben. Vanavond is het zo ver, ons jaarlijkse Batthemfeest. Nu hebben we het voor elkaar gekregen om in ons kleine buurtje één gezin te hebben dat vegetarsch eet gelukkig eten ze wel schaaldieren anders hadden we vanavond een kaasparty gehad , we hebben iemand die glutenintolerant is en iemand die lactoseintolerant is. Dan hebben we nog Leo die voorzichtig moet zijn met kalium. Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen……
We hebben dus een kreeftenfeest vanavond. Maandag op de vergadering hebben we afgesproken wie wat maakt. De kreeften en het drinken neemt iedereen zelf mee. Voor de rest maakt iemand een salade, iemand bakt brood, iemand zorgt voor snacks en ik bak een pruimentaart, maak kruidenboter en witte saus (dat is mayonaise, zure room met knoflook en lenteuitjes fijn gesneden). Gisteren heb ik boodschappen gedaan. Ik heb glutenvrij meel gekocht voor de taart, lactosevrije boter, melk, zure room en vanillesaus enz. enz. De boter heb ik gisteren al vermengd met kruidenzout en een beetje bouillonpoeder, dan kan de smaak er helemaal intrekken voor de kruiden erbij komen. Vanmorgen begon ik aan de taart, eerst nog even het recept opzoeken: daar moet boter in, dus ik moest toch nog ‘even’ naar de winkel voor een pakje lactosevrije boter. Teruggekomen. kon ik echt beginnen. Ik kijk op het pak glutenvrije meel en daar staat op dat het lactose bevat! Aangezien gewone meel geen lactose bevat, was ik daar niet op voorbereid. Ik besluit stantapede om twee pruimentaarten te bakken, een zonder gluten en een zonder lactose, opgelost. Aan de kruidenboter zou ik verder gaan als de taart in de oven stond. Omdat de boter een beetje hard was, zette ik hem even in een grotere kom met warm water. Toen ik weer keek, was een gedeelte van de boter zelfs al gesmolten, dus ik moest er even doorheen met de mixer (ik heb er twee) om het precies van de juiste zachtheid en romigheid te maken. Toen ik alles klaar had gezet voor de taart, kon ik gaan beginnen. Als laatste weeg ik de suiker af om samen met de eieren op te kloppen. Zo de suiker kan bij de eieren. Naast de kom met eieren staat de kom met kruidenboter en ik gooi de suiker bij de kruidenboter!!!!

Ja, lachen jullie maar, maar ik moest er bijna van huilen. Je begrijpt dat de kruidenboter verloren is. De Zweden gooien wel overal suiker bij, maar kruidenboter met knoflook bieslook, uitjes, dille, peterselie, sterrekers en 150 gram suiker, wordt volgens mij zelfs door de Zweden niet op prijs gesteld. Om nou nog een keer naar de winkel te gaan (10 km.) is zelfs mij iets te gortig. Ik heb nu maar besloten om ook twee verschillende kruidenboters te maken. Als ik die twee taarten heb gebakken, heb ik nog 200 gram lactosevrije boter over. Ik maak dus twee keer kruidenboter, een keer lactosevrij en een keer van gewone roomboter, tis wel best. Ondertussen ben ik aardig gestressed, maar dat gaat wel over voor vanavond, gewoon adem in, adem uit en ZENNNNNNN… De eerste taart is bijna klaar en ziet er fantastisch uit, dat dan weer wel….

20 Reacties op “De driedubbel overgehaalde sufferd heet Janneke

  1. onthou je wel wat dan lactose-vrij is en de glutenafdeling enzo?? Veel plezier vanavond!

    • Ja, met die taarten strooi ik er poedersuiker over en dan knip ik een G en een L uit en leg erop voordat ik ga strooien zodat die uitgespaard blijven….

  2. hihihi leuk verhaal, sorry hoor ik moest erg lachen, zou mij ook zomaar kunnen gebeuren, fijne avond met het feest !

  3. Je zou er vol van in je hoofd gaan raken……een beetje wat een adhd-er altijd (bijna altijd) heeft………en dat dan elke dag……
    hoe overleef jij zo,n dag…vast wel
    hoe overleefd een adhd-er in deze wereld die hem zo overweldigd……met veel trucjes, en telkens weer nieuwe trucjes………
    Geniet ervan van vanavond…is het bij jullie ook zulk mooi weer? Hier wel en wij boffen want wij hebben een straat BBQ…..ons eigen Jacob Marisfeest…hihi
    liefs, Lydia

  4. hmmmm.. echt een janneke actie ja
    veel plezier vanavond

  5. Zou mij ook kunnen gebeuren ! Blijven ademen dan komt alles weer goed ! XXX
    Sylvia

  6. Fijne avond!! Gaat vast helemaal lukken denk ik zo!

  7. Ach arme jij. Maar het wordt vast een fantastische Batthemfeest!

  8. Sterkte en succes!
    (en veel plezier natuurlijk)

  9. Lieve Janneke,maar ,met liefde gemaakt!

  10. En hoe was je avond?

    Corina

  11. Ah… wat jammer. Ik had pas 2 meisjes die ook lactosevrij eten / drinken. Ik was lekker aan het koken, probeer een lepeltje van de saus en giet er een scheutje halfzure room bij. Pure gewoonte. Oh nee… dat was dus niet meer lactosevrij. Voor de meisjes nog “even” iets anders gekookt …. hoe was het feest????

  12. Och Janneke, wat heb je er weer een werk van! Maar wel creatief opgelost!

  13. Janneke ik hoop dat het feest heel erg leuk is geweest, en ja ik denk dat ik ook zoiets zou kunnen doen, ik heb wel eens koffie in de suikerpot gegoten omdat ik er met mijn gedachten niet bij was, dus suiker in de kruidenboter s nog niet eens erg vreemd voor me.

  14. Arrgghhhh dan kun je jezelf wel voor je kop slaan he..

    Toch goed opgelost, het wordt vast een mooi feest. Veel plezier!

  15. Dit zou mij ook kunnen overkomen, omdat ik mijzelf ken, zou ik gewoon twee keer een aparte taart hebben gebakken.
    Door ervaring geleerd!

    Leuk geweest? Wanneer kom je naar NL?

  16. Kan er niets aan doen, maar als ik Gluten hoor moet ik meteen aan dit stukje van Brigitte Kaandorp denken

    • Wateen geweldig stukje! Ik kende het helemaal niet. Je ziet het inderdaad voor je, zo’n mens…. Maar mijn buurvrouwen zijn echt niet zo hoor! Mag ik nog even je naam weten, Anoniem?

  17. Ik heb echt gelachen om je verhaal, sorry hoor! Zoiets zou mij ook kunnen gebeuren…. Is het een gezellige avond geworden?
    Groet, Tineke.

Geef een reactie

