Het begint bij de varens en dan komen de berken……


Hier is de herfst ook definitief begonnen. Nog is het langer licht dan bij jullie, maar het gaat nu razendsnel. Om kwart voor negen is het donker. Iedere dag is het 7 minuten korter licht, dat is 50 minuten per week. Zag ik vrijdag voor het eerst dat de varens bruin aan het worden waren, nu zie ik iedere dag ook de berken ietsje verder verkleuren. Uit vroege jaren weet ik dat ze knalgeel worden met die witte stam eronder, goud en zilver. Ondanks het feit dat het prachtig weer is, moet ik nog maar afwachten of ik het gras nog een laatste keer kan maaien. De grasmat wordt bijna niet meer droog. In de tuin bloeit er nog heel veel. Ik heb een hoge toren met lathyrus staan en cosmea, dahlia’s, coreopsis, een prachtige bos koninginnekruid en een enorme slinger gele Oostindische kers van een enkele plant. Ik had een heel zakje gezaaid en daar was er maar eentje van opgekomen, maar die heeft het verlies van het hele zakje goedgemaakt. Verder heb ik overal herfstasters staan die nog in knop zijn. De korenbloemen, stokrozen, klaprozen en gewone rozen bloeien ook nog wel, maar daar is het mooie wel vanaf. Ik had een zakje juffertjes in het groen opgestuurd gekregen van haar, maar ik dacht dat ze niet opgekomen waren. Tot mijn stomme verbazing zijn ze op 1 september nog gaan bloeien, prachtig!
Ik had niet gedacht dat ik het ooit nog uit mijn mond zou krijgen, maar ik ben blij dat we dit jaar geen lange reis op het programma hebben staan. Twee jaar geleden kwamen we allebei ziek terug uit Mexico en vorig jaar hadden we dat hele drama in Bogota. De GIN-conferentie en het Off Campus Ph.D, waar Leo altijd voor weg moest in oktober/november worden dit jaar allemaal in Linköping georganiseerd. Hij is er nu ook druk mee, maar dat is toch anders. Hij maakt wel lange dagen. Hij gaat om half acht de deur uit en is er meestal rond kwart over zes weer in. Dan zit hij ’s avonds ook nog twee/drie uur achter de computer en op zaterdag en zondag ook. Het is zijn laatste keer. Volgend voorjaar wordt hij 67 en dan gaat hij definitief met pensioen. Hij kan wel langer doorwerken, maar dan krijgt hij geen salaris. Die Zweden gaan gewoon de hele discussie uit de weg, ze betalen alleen niet meer uit……. We blijven dan in ieder geval nog de hele volgende zomer hier en daarna kijken we hoe het bevalt. Ik heb wel geleerd niet te lang vooruit te plannen, alles loopt altijd anders dan je het had verwacht. Ik moet zeggen dat ik in korte tijd wel erg gehecht geraakt ben aan dit plekje, mijn eigen koninkrijkje. Aan de andere kant vind ik ook dat je je ook emotioneel moet kunnen redden zonder materieel bezit. Niet dat het me helemaal lukt, maar ik vind wel dat het moet kunnen…….. Ik weet dat het een kwestie van tijd is dat we dit huis gaan verkopen, dus ik geniet er nog maar even van met volle teugen, dan heb ik dat tenminste gehad.
Ik ben nu al vanaf juni niet meer in Nederland geweest en dat mis ik. Gelukkig gaat het binnenkort gebeuren. Ik ben me aan het voorbereiden, het wordt een overvol programma. Er zijn zo veel mensen die ik wil zien; het worden er steeds meer. Ik wil ook nog op kraambezoek bij drie nichtjes, zusjes van elkaar, die alledrie een baby krijgen tussen half augustus en half september. De eerste is al geboren….. Dan heb ik een kinderverjaardag van een van de kleinkinderen en een reunie van mijn oude zeer oude werk. Ik zal weleens een logje schrijven over die periode, dat waren de kinderschoenen van de kinderrevalidatie…. Op de eerste herfstdag heb ik een blogmeeting op het programma staan waar ik me erg op verheug, daarover later meer. Dan wil ik ook nog winkelen in Nederland, nieuwe kleren kopen voor de winter, kinderboeken en even langs mijn favoriete quiltwinkeltje en verder wat artikelen kopen die je hier niet kunt krijgen, zoals Belze majoneis en ik wil naar zaden kijken bij Vreeken Ik weet nu al dat een gedeelte van mijn plannen niet verwerkelijkt kan worden, maar ja: ik kan het altijd proberen toch? Misschien zijn jullie al moe geworden van alleen het lezen al, maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk leuke dingen proppen in 1 bezoek. Begin oktober heb ik weer een reunie maar dan van mijn middelbare school. Ik heb besloten om daar NIET naartoe te gaan, want dan ben ik net weer thuis. Over vijf jaar komt er weer een…..

20 Reacties op “Het begint bij de varens en dan komen de berken……

  1. Zo, dat wordt een druk bezoekje aan NL binnenkort met (klein)kinderen in de hoofdrol! Leuk! En een jaartje zonder lange reis is ook wel lekker, kun je genieten van al het moois in de tuin en zo te lezen heb je dat gedaan!

    • Ja, er komt nog steeds een logje over de tuin aan met foto’s. Maar ik heb een beetje moeite om mezelf aan het werk te zetten met die foto’s……

  2. ‘k zou wel even willen ruiken in je tuin……heerlijk lijkt me dat……
    Kom je samen naar Nederland of alleen? Wat prop toch weer veel in zo weinig tijd….Geniet van alle mooie herfstkleuren en de wonderlijke verandering, liefs, Lydia

    • Nee, ik kom alleen….. Leo heeft het druk. druk, druk Ayden had al verzucht:”Wanneer komen Opa en Oma uit Zweden nou es een keer? Ik heb Opa geloof ik al 100 jaar niet meer gezien”

      • aaaaaaaaaaach, wat lief.
        Even een weetje van Sara (12 hè), Mam ik word maar geen moeder, want het is best lastig om moeder te zijn. (teveel inlevingsvermogen???)

      • Gaat nog wel over……. Laat ze eerst maar eens een paar jaar groeien en dan flink verliefd worden…

  3. Hi Janneke,

    Bedankt voor je winkeltips in Dordrecht. Ik woon ten zuiden van Rotterdam, dus dat is niet zo ver van hier. Ik wilde daar toch al eens heen want ik was hierover getipt http://www.villa-augustus.nl/new/info.html
    Leuk je verhalen te lezen. Ik ben benieuwd ook naar je quilts. Ik wil ook beginnen, maar moet van mezelf eerst mijn patroontekencursus afmaken. Je zou nog een keer wat uitleggen over die quilt over de bank die je aan het maken was …. als je ooit een keer tijd hebt 😉

    groetjes,

    Dorothé

    • Ik heb even naar je link gekeken, want ik had nog nooit van dat restaurant gehoord. Het is op het oude GEB-terrein!! Wat is dat mooi geworden zeg! Ik ging daar jarenlang iedere dag langs op weg naar mijn werk. Dat lag aan de overkant van de Oranjelaan, ook aan het Wantij. Ik wil daar zeker een keer naar toe met al mijn kinderen en kleinkinderen voor een lunch of een tea of zo. Mischien ga ik er wel een keer slapen als ik met Leo ben Bedankt voor de tip. Het is dat ik deze keer zo vol zit, anders had ik graag met je samen gegaan, eerst naar Vreeken, dan naar de kinderboekhandel, dan naar het quiltwinkeltje en vervolgens eten bij Augustus…. We houden het in gedachten, anders doen we dat in october……

      • Hi Janneke,

        Ik ken je alleen van je blog, maar ik denk dat we elkaar nog wel een keertje live tegenkomen, maar dat hekst niet. Geniet van alle dingen die je wel kunt gaan doen. Binnenkort ga ik op ziekenbezoek in Dordrecht en dan neem ik mijn tante daar mee naar toe en verder ga ik wel een keertje lekker shoppen in Dordrecht, want ze zullen er nog wel meer winkels hebben.
        groetjes,

        Dorothé

        ps Soms wil ik iets zoeken op je blog waar je eerder over schreef, maar je hebt geen zoek of archiefunctie en met ctrl f vind hij het niet. Volgens mij is dat makkelijk te maken bij WordPress.

  4. Als jullie dat huis verkopen, gaan jullie dan terug naar Nederland of blijft het Zweden? En wat ik me nu ook afvraag: 50 minuten per week is behoorlijk veel. Over een paar weken is het dus al om zes uur donker en dat gaat dan nog wel even door. Korte dagen: is dat niet beangstigend? Dat je dan al om twee uur of drie uur het licht moet aanhebben. Ik kan het me nauwelijks voorstellen hoe dat is.

  5. Villa Augustus raad ik je van harte aan!!

    Corina

  6. Hier zijn de varens helaas ook al zo lelijk. Zo lelijk dat ik ze er eigenlijk acuut uit wil hebben. Maar ja … da’s niet slim niet.
    en goh, ik heb ook een blogmeeting op de eerste herfstdag. 😉 Zo’n zin in. Ik ben heel benieuwd of de klik er in het eggie ook is.

    • @Mrs T: Natuurlijk is die klik er! Ik heb daar flink wat ervaring mee onderhand…. En ja het is dat varens zo prachtig zijn in het voorjaar als ze zich ontrollen, maar anders wist ik het ook wel…..

  7. Geniet jij maar lekker verder van het heerlijke leven in Zweden en je aanstaande trip naar Nederland. Het klinkt allemaal heel fijn, heel rijk. Dat is iets wat ik in je hele blog steeds weer voel: de rijkdom van het genieten van al wat het leven je geeft!

  8. Fijn dat je zo van je tuin geniet, ik vind de herfst het fijnste seizoen, altijd al zo geweest. Het licht is dan niet meer zo hard, de kleuren in de natuur zijn prachtig, alsof de bomen en planten hun mooiste kant laten zien alvorens af te sterven. Mijn juffertjes zijn al uitgebloeid en staan met hun zaadbollen te pronken, er zijn nog wel een paar heel kleine juffertjes in de tweede bloei gekomen laag onder bij de hoge zaadbollen.

    Ik zit even bij te komen, de provider had een nieuw modem gestuurd, dat ik moest aansluiten (manlief is zo technisch als een aardappel). Nu zit de aansluiting hier vlak bij de grond in een hoekje van de kamer achter de gordijnen. Ik heb dus languit op de grond met de coaxkabel liggen knokken, de andere kon ik al gewoon in het nieuwe modem proppen. Als ze nu een nieuw modem sturen, kunnen ze dan niet gelijk een lekkere monteur erbij doen, dan mag die hier over de grond liggen worstelen. Nou ja het is allemaal gelukt, dus. . . de ouwetjes doen het nog prima.

  9. villa augustus is echt geweldig, dus als je tijd hebt: zeker doen! ik rij er voor mijn werk vaak langs en stop altijd even als ik tijd heb om de tuin de bekijken en een heerlijk zuurdesembrood te kopen

  10. ik ben niet echt bekend, maar hij ligt iets voorbij villa augustus (vanuit de stad gezien) aan je linker hand, de maaskade/maasstraat
    http://www.arkvannoach.com/

Geef een reactie

