Kenstgros


Af en toe raak ik helemaal in de war van alle å’s, ö’s en ä’s. Ik wil deze winter onze serre een beetje isoleren. Op de grond liggen er spleten tussen de planken en het leek me handig om dat nu eens als eerste aan te pakken. Verder wil ik bolletjesplastic tegen de ramen aanplakken. Een aantal weken geleden had ik een aanbieding van kunstgras gezien. Het had een rubberen onderkant en dat leek me nu prima isoleren. Bovendien staat het leuk in een winterse serre. Maar ja, je weet hoe dat gaat: ik had de maten niet van de serre en het is nog geen herfst en ik wilde er nog even over nadenken. Gisteren besloot ik het te kopen. Ik toog dus naar de winkel, maar ik kon het niet vinden….. Toen ik het aan de juffrouw vroeg, keek ze me bevreemd aan. Ik voelde me net Peter Sellers als hij Inspecteur Clauseau speelt…. Wat was nou het geval? Ik vroeg naar Könstgras en het is konstgräs, dat is echt een kompleet ander woord, zie titel. Toen ze me eenmaal begreep, bleek het uitverkocht (het was al uitverkocht hoor, zo verschrikkelijk lang deed ze er nou ook weer niet over om me te begrijpen).
eve lachuh
Ik ben nog naar twee andere winkels gegaan, maar ik ben niet in het juiste seizoen…. De zomer is hier duidelijk over de top heen. De temperatuur is nog steeds heerlijk, maar we hebben af en toe een regendag . Ik ben dus maar lekker aan het naaien geslagen. Het is een verrassing, dus ik kan geen foto’s plaatsen. Die houden jullie te goed, eind september als ik naar Nederland ben geweest.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niets in de tuin doe, hoor! De tuinman heeft mijn nieuwe border aangelegd aan de zijkant van het gastenhuisje. Het is net als de kapper. Ik ga het nog wel wat veranderen, want zoals hij nu is, vind ik hem een beetje tuttig. Omdat het afloopt vanaf het logeerhuisje, zou de aarde bij iedere regenbui zo in het grasveld lopen. Daarom heeft hij stenen neergelegd om de aarde in de border te houden. Tot zover prima. Ik ben echter niet helemaal tevreden over de vorm, dus vroeg of laat, ga ik wat stenen verleggen. Hij was verschrikkelijk chagrijnig anders! Ik vroeg hem of hij de border iets groter kon maken, maar dat weigerde hij bot. “Dit hebben we afgesproken en zo doe ik het” zei hij. Toen ik hem vertelde dat onze buren graag zouden willen weten hoe duur het was om de heg bij hun ook zo te snoeien als bij mij, zei hij dat hij helemaal geen werk meer aannam en dat hij mij had aangenomen, maar dat dat ook al te veel was… Ik heb maar snel mijn mond gehouden. Voor je het weet zit je zonder tuinman tenslotte.
De volgende dag toen hij aarde in de border kwam storten was hij alweer gezelliger. Hij zei dat de buren seringen hadden (blijkbaar was hij toch gaan kijken) en dat je die gewoon tot op de grond moest afzagen, tijdens of precies na de bloei en dat ze dan gewoon weer helemaal opkwamen. Hij heefy ook advies gegeven over de prachtige hortensia die we van Piet en Ria kregen toen ze bij ons waren. Het punt is niet dat hortensia’s hier bevriezen. Het is gewoon heel moeilijk om ze in bloei te krijgen op deze hoogte. Hij wilde weer geen koffie of iets. Ik heb nog geprobeerd pannekoeken voor hem te bakken, maar hij zei dat hij zijn boterhammetjes en zijn koffie in de bestelauto ging opeten.
Ik ben de tuin langzaamaan aan het beplanten. Het is een halfschaduwborder, dus je kan er niet zomaar alles neerzetten. Foto’s volgen, ik leg het hele proces vast.
Half twaalf. Ik ga nog even naaien……

11 Reacties op “Kenstgros

  1. Geef mij zo’n tuinman. Nöu dan doe ik liever alles zëlf. Verschrikkelijk als zelfs het meest eenvoudige niet meer onderhändelbäär is.

    Dat woord konstgräs vergeet ik meteen niet meer. Weer een Zweeds wöörd geleerd. 🙂

    • Nou Plaat, Zweeds leer jij nooit, dat kan ik al zien. Alleen konstgräs kan je goed uitspreken…. En wat die tuinman betreft: tot nu toe was ik erg tevreden over hem. Hij geeft goede adviezen en werkt hard. Hij had een beetje pijn in zijn rug of zo, of ruzie met zijn vrouw, weet ik veel. Ik KAN het niet zelf doen. Ik ben te oud voor dat zware werk en ik heb een tuin van 1500 vierkante meter! Leo doet er niks aan, dat heeft hij nooit gedaan, ieder zijn stiel. Ik vind het verschrikkelijk leuk om te doen als ik iemand heb die het zware werk doet. Ik hou mijn tuinman dus in ere. Hij mag best een beetje mopperen op zijn tijd als hij maar regelmatig komt…..

      • Ik geef me over en zal de Zweedse aspiraties meteen loslaten. Ik heb eigenlijk ook een tuinman nodig want ik kan alleen nog maar liggen momenteel. Met de laptop op de buik, zo ongeveer. En ja, als je een betaalbare- en betrouwbare tuinman hebt, mag ie best een beetje mopperen.

  2. Ha wat herkenbaar! Ik sta ook regelmatig te haspelen omdat ik puntjes spreek waar ze niet horen. Ik heb al heel wat nieuwe Zweedse woorden uitgevonden. En wat betreft de hortensia’s… ben ik ook zo gek op. Ik heb een klimhortensia staan die het prima doet. Die heeft -30 al overleefd én bloeit. Van de niet klimmende hortensia’s schijnen de arborescens Annabellle (zone 1-4) en de Syrenhortensia Grandiflora (zone 1-5) het ook te doen. Grappig genoeg beiden met witte bloemen net zoals de klimhortensia. Dus misschien probeer ik die toch maar…
    De seringenzaagtip ben ik blij mee. Ik ben duidelijk te bescheiden geweest met snoeien. Ik vind tuinieren hier echt een totaal ander verhaal.
    Hej då! Ria

    • Hé Henrica Maria: Ik vond je reactie bij mijn SPAM!! Hoe dat nou weer kan? Ja, mijn tuinman had het ook over Annabelle en een Grandflora heb ik al gekocht. Deze (een ‘platte’) kreeg ik van vrienden, dus ik wil hem overhouden. De tuinman zei dat het niet uitmaakte of je hem binnenhield of buiten liet. Ze komen gewoon heel moeilijk in bloei op deze hoogte…… Het zou wel kunnen dat witte beter in bloei komen hier…..

  3. Het Nederlands heeft toch het voordeel dat de Umlaut gewoon een extra e is en een dubbele klank maakt.
    Leuk verhaal weer.
    Zomerse zonnegroet

  4. Mag ik even een dikke glimlach hebben?

    Corina

  5. Ach die man kan ook eens met zijn verkeerde been uit bed stappen. Ik kan het me voorstellen dat je hem dan met fluwelen handschoentjes aanpakt. Je zal zo’n lap helemaal in je eentje moeten onderhouden, ik moet er niet aan denken.
    Wat het Zweeds betreft, ik weet er helemaal niets van, maar toen ik je titel las, las ik gelijk ‘kunstgras’ gek is dat.
    Ik wens je een heerlijk weekend toe.

  6. En had het andere woord dan ook nog een betekenis?? Soms kan je dan zulke gekke gesprekken krijgen..! Hahahaha 😉

    • Nee, het andere woord had gelukkig geen betekenis, maar dat is b.v. wel het geval met granar en grännar. Het eerste betekent spar (kerstboom) en het tweede betekent buren. Zo kan het gebeuren dat je zegt dat je nog geen kennis hebt gemaakt met je nieuwe sparrebomen of andersom: dat je buren in de achtertuin hebt staan met lichtjes erin……

Geef een reactie

