100 kilo aardappels van zes planten.


Afgelopen donderdag t/m zaterdag ben ik op stap geweest terwijl Leo aan het werk was. Eerst ben ik naar onze vrienden in Uppsala gegaan. Dat is ruim drie uur rijden. Toen ik halverwege de reis slaperig werd, heb ik bij een benzinestation een drievoudige cd van Johnny Cash gekocht om lekker mee te kunnen blèren met de muziek. Dat hielp en zonder problemen ik heb deze keer maar een uur hoeven zoeken naar hun huis en zonder tomtom kwam ik bij onze vrienden aan. Ik had van alles bij me. Ik had me dan ook degelijk voorbereid. Hij zou namelijk mijn nieuwe laptop installeren en de oude mocht hij houden dan. Omdat ik daarna nog naar Stockholm zou gaan, waarover later meer, had ik apart ook daarvoor spullen bij me, onder andere eten. Bovendien had ik mijn aardbeienplanten opgeruimd en die had ik ook bij me voor hun in een oud douchegordijn. Ze hebben namelijk een tuin, waarover later meer. Opgelucht zette ik de auto neer en ging mijn spullen pakken. Een onprettige verrassing stond me te wachten. Ik had alles bij me, behalve mijn koffer met schone kleren en het boek dat ik in juni in Nederland voor hun zoontje had gekocht . Ik hoop dat hij niet te oud voor het boek is geworden tegen de tijd dat ik het wel bij me heb…….
Gelukkig kon Leo de koffer meegeven met een vriendin die de volgende dag naar Stockholm zou vertrekken met de bus.
Het is altijd leuk en gezellig om in Uppsala te zijn. Ik ga er een keer of drie per jaar heen. Omdat Leo een heleboel niet mag eten, maken ze speciaal voor mij een maaltijd klaar met dat soort spullen. Deze keer hadden we pasta met cantharellen- en tomatensaus, heerlijk!

Hij eet zelf (met Sigmalepeltje) en onder zijn yoghurtbaard, zit nog een tomaten-cantharellensausbaard….


Ze proberen zelfvoorzienend te worden en dat lukt al aardig. Ze hebben voor een prikkie (ik geloof 25 Euro per jaar) een tuin gehuurd op zo’n complex en daar wordt nu van alles op verbouwd.

Omdat ze geen auto hebben, worden de tuinspullen – en kind natuurlijk – gewoon met de wandelwagen vervoerd…. De tuin ligt ongeveer 700 m. van hun flat.


En nu komt mijn geweldige tip voor al die mensen die proberen op de vierkante meter iets te verbouwen (zie de titel). Ik had er nog nooit van gehoord, maar misschien is het wel een open deur die ik intrap. Je kan van die bakken kopen om je groenten in te verbouwen (je kunt ze natuurlijk ook zelf timmeren). De truc is nu om zes pootaardappelen in zo’n bak te zetten en als ze opkomen er aarde bij de gooien. Als ze boven de bak uitgroeien, zet je er een bak bovenop (of timmert er vier planken bovenop) en die vul je met aarde. Dat proces kan je steeds herhalen en de plant groeit er iedere keer bovenuit en onder de grond maakt hij aardappels. Zo kan je dus wel 100 kilo aardappels van 6 planten hebben. Als de plant hoger groeit, kun je ook spleetjes tussen de kisten laten zitten, dan groeit de plant ook uit de zijkanten…… Nu zijn die bakken hier ongeveer 25 Euro per stuk, maar hij had ze tweedehands gekocht voor iets minder dan 3 euro per stuk. Dat is natuurlijk alleen het eerste jaar een investering. Daarna heb je het er gewoon uit. Je kunt ook drie aardappels in een bak planten, dan is de opbrengst naar verhouding nog iets groter. In Nederland zou de ruimte de voornaamste factor zijn om aardappels op deze manier te verbouwen, in Zweden is de zon de voornaamste factor. Omdat hij redelijk laag staat, valt er snel schaduw over je gewassen. Door de planten omhoog te brengen, vangen ze meer zon aan het eind van de zomer. Slimme mensen bouwen hun bakken zo, dat ze van onderaf vast kunnen beginnen met oogsten, terwijl de plant boven gewoon doorgroeit……

in verschillende stadia van opbouw


Morgen verder….

18 Reacties op “100 kilo aardappels van zes planten.

  1. Janneke, dat is een gewelig idee, hier in nederland hebben we van die postzegel tuinen en dit is DE oplossing! Hebben deze mensen nog meer van die handige ideeen?
    groete marja aka borduurmuppet

    • Ja, ze hebben allerlei ideeën, maar niet allemaal op tuingebied. Ze hebben b.v. hun kind al vanaf zes maanden gebaren geleerd, gewoon tijdens het praten. Dat kind is nu 16 maanden en je kunt eenvoudige conversaties met hem voeren waarin hij gebaart. Hij gebruikt 77 verschillende gebaren! Verder hebben ze in huis allereli slimme oplossingen. Ik kan wel zeggen dat hij een uitvinder is ja.

  2. Ik ken alleen een verhaal van graankorrels op een schaakbord.
    Maar dit verhaal is mooi om te lezen.
    Zonnige zomergroet

  3. Geniaal zeg om de aardappelen zo te laten groeien. Ik ben benieuwd naar je ‘daarover later meer’ logjes. 😉

  4. Wat een prachtoplossing voor kleine tuinen , zo krijg je een heel grote oogst voor een kleine investering.
    Trouwens die foto van dat manneke is onbetaalbaar , dat kind zit vreselijk te genieten van zijn maaltijd.

  5. En wij genieten van deze fotos en dit logje…!

  6. Zo’n kas is nu ook mijn ideaal. En ik zou het verwezenlijken ware het niet dat die dingen zo enorm duur zijn. Nu ik dit verhaal over zelfvoorziening en tuinieren lees, word ik verschrikkelijk enthousiast. Vooral over dat verhaal van aardappelen verbouwen op de vierkante meter. Ik ga dat proberen. Dat moet te doen zijn hier.

    • Iemand mailde mij dat je het ook kan doen met oude autobanden op elkaar gestapeld! Volgens mij zijn oude banden zowat gratis te verkrijgen….. OT: Mooi stukje over de camping bij tante Annie!

  7. Ik heb ook nog een leuk artikel uit een best wat ouder boek over autobanden en tuinieren. Wil je best wel een kopie opsturen.

    Corina

  8. geweldig! ik ben helemaal enthousiast en heb vannacht zelfs wakker gelegen om te bedenken waar ik in de tuin zo’n bak kwijt kan (hoeveel zon hebben aardappelen nodig?) alleen het van onderaf oogsten snap ik nog niet zo goed, is het niet erg als het dan in zakt? nou ja, dat weet jij vast ook niet. ik zal wel een googlen.

    met autobanden zou ik het trouwens niet snel doen, lijkt me nogal een risico dat er rotzooi in de grond komt.

  9. Klinkertje blijft graag een beetje anoniem hé,ik neem contact met je op via mn Gmail en zal het morgen kopieeren. Opsturen wordt denk ik volgende week.

    Corina

  10. een aardappeloogst kan aardig groot zijn maar geloof me 100 kilo op zo’n stukje is onmogelijk.denk dat er een 0 bijgesteld zal moeten worden:)
    jammer trouwens dat ik onze eigen oogst niet ben gaan wegen.volgend jaar eens een keertje doen.aardappelen en groenten en fruit natuurlijk.
    en voor ieder die wil gaan kweken kan het aanraden.veel werk een moestuin maar hoe heerlijk als je alles ziet groeien en bloeien en dan het oogsten pffffffff kan niets tegenop

Geef een reactie

