Leipe aardbeien en flambozen en we werden niet gestoten……


Waar ik me vroeger op verheugd heb om te gaan doen met mijn kleinkinderen als ik eenmaal oma zou zijn, begint al helemaal in vervulling te gaan. Het is hoogzomer hier en alles is nu zo’n beetje tegelijk rijp… Vandaag hebben we de frambozen en bosbessen ontdekt. Morgen gaan we een taart maken van verse bosvruchten. Verder heb ik vijf bessenstruiken die rijp zijn. Daar heb ik ze nog niet eens op gewezen. Dan hebben we nog alle buitenplanten water met mest gegeven. Dat water moet uit de regenton gehaald worden en dan met de mest worden vermengd. Daarna moest het vanuit de de grote gieter in twee kleine gieters worden gegoten en vervolgens konden de kinderen de planten gaan begieten. Ik heb een puzzel gekocht met allemaal plaatjes over wat er in de natuur te vinden is hier en vanmorgen hebben we plaatjes van planten met de echte planten in de tuin vergeleken en de namen geleerd…. Zulke dingen. O, wat hebben we het naar onze zin. De kinderen lopen rond te rennen de hele dag en zijn bijzonder opgetogen. Wij ook, eerlijk gezegd….. Naomi, de baby, zit te brabbelen en te ‘kletsen’ de hele dag en te lachen en te spelen met niks van niks. De maaltijden zijn ware hoogtepunten. Allemaal aan de grote tafel in de serre, gezellig kletsen en heerlijk eten met een groot pannenkoeken-, wafel-, pizza- en patatgehalte. MAAR: er worden ’s morgens heerlijke shakes gemaakt van allemaal verse vruchten en tussen door eten we natuurlijk ook allemaal fruit. Er worden zo goed als geen snoepjes gegeten en af en toe een kaakje (bicuitje voor de niet-Rotterdammers), hagelslag en muisjes hebben we hier niet en ook geen chocoladepasta… De Nutella hebben we achter in de kast gezet en daar hebben ze nog niet om gevraagd
Als de kinderen ’s avonds na een heel bad- en bedritueel met heel veel voorlezen, in bed liggen, hebben we lange gesprekken over opvoeding en andere belangrijke zaken van het leven en/of kijken we een filmpje. Om een uur of half elf vallen we om van de slaap en morgen is we weer een dag…….. GENIETEN!!
Fotootjes volgen….

20 Reacties op “Leipe aardbeien en flambozen en we werden niet gestoten……

  1. Jeannette Luksen

    Zie het helemaal voor me Janneke. Geniet nog want straks gaan ze weer naar huis. heel veel plezier. gr Jeannette

  2. ha grappig kaakje, zo noemen wij een biscuitje ook maar ja kom van Rotterdam Ijsselmonde. Woon nu in Noord Holland en daar keken ze ons vreemd aan.

  3. Klinkt goed! Lekker genieten van elkaar.

  4. Dat klinkt ,, GEWELDIG ,, Janneke !!!!
    Allemaal de groeten !

  5. Dat klinkt ,, GEWELDIG ,, Janneke !
    allemaal de groetjes van ons !

  6. Wat heerlijk!

  7. Wat een heerlijkheid zulke dagen! Nog heel veel plezier met elkaar!

  8. Deze dingen moeten kinderen doen en dan natuurlijk bij Oma en Opa!! Wat een rijkdom. (Voor iedereen he) Wat een nostalgie (inclusief het kaakje, mijn Oma woonde in Delft en ik kreeg daar ook kaakjes…). Meer van deze logjes graag. Ik geniet mee! Nog heel veel plezier!

  9. Oh wat heerlijk. Geniet nu driedubbelop!

  10. Een woord: GE-WEL-DIG!!! Geniet ervan!
    Liefs Marja aka Borduurmuppet

  11. heerlijk Janneke, das het ware genieten 😀
    (als ik zo bij je lees vind ik het juist zo jammer dat mijn eigen ouders zo in de lappemand zitten en uberhaupt niet van het leven genieten, k vind het zelfs meer lijden te noemen, en ben trouwens bang dat de toekomst niet echt veel beter zal worden wat dat betreft, mn moeder heeft sinds kort diagnose beginnende alzheimer en ze is nog maar net 66 en mn vader zit in verpleeghuis te herstellen van zware operatie, wat maar zeer zeer langzaam en zeeeeeer…. moeizaam verloopt…)Vroeger, half jaar geleden, was het leven zo anders…….
    maar jij heerlijk genieten hoor!!!

    • Ja, het is verdrietig als je ouders niet kunnen genieten van hun kleinkinderen…….. En: 66 jaar is verschrikkelijk jong om dement te worden zeg! Leo is ook 66. Sterkte met je ouders!

  12. Inderdaad, in 1 woord genieten!
    Wij genieten hier nu ook in Zeeland van het heerlijke zonnige weer.
    En wij zeggen ook altijd kaakje hoor, komen ook uit Rotjeknor…..
    Groet, Tineke.

  13. Fijn hè, om iedereen zo lekker om je heen te hebben. Jouw kinderen en kleinkinderen boffen met zo’n moeder en oma. En jij met hen! Geniet, en doe dat niet met mate:-)
    Ik probeer om 21 september erbij te zijn. Weet niet of het gaat lukken of dat ik andere dingen heb. zie mijn log van vandaag. Liefs!

  14. Hier in Zeeland hebben we ook kaakjes.
    Janneke, wat is genieten toch fijn. Ik zie het allemaal voor me in je tuin en aan de grote tafel in de serre. Dit vergeten de kinderen nooit meer! Weet je nog vroeger bij oma en opa in Zweden …….. en dan komen de verhalen.
    Jammer dat je de tijd niet even stil kan zetten! Blijf vooral genieten!

  15. Mooi!!

    Corina

  16. Dat klinkt heerlijk!

  17. Zowel al dat verse fruit, als de belevenissen met de kinderen.

  18. Lekker, al die verse vruchten uit de eigen tuin. En daar dan een taart van. Nou dan schuif ik ook wel even stiekem aan.

  19. Heerlijk zomers plezier met de kleinkinderen, lekker fruit uit eigen tuin, ik proef alles al wanneer ik dit logje lees.
    Kinderen en bloemen/planten daar bestaat ook een leuk boekje over met de titel : “Wakker blijven voor de Teunisbloem”
    Met mijn kleinzoon ging ik ook de Slaapmutsjes wakker maken, altijd leuk .

Geef een reactie

