Dalarna waar de dalarpaardjes zijn……


Leo en ik hebben een korte vakantie en we zijn in Dalarna, midden-Zweden. Prachtig is het hier. Gisteren was het 26 graden en vandaag 23 graden met een bewolkte lucht, heerlijk! En jongens: wat is het hier mooi!!! Het is heel dunbevolkt. Dalarna beslaat 70% van de oppervlakte van Nederland en wonen 200.000 mensen. Als Nederland net zo dun bevolkt zou zijn, zou de helft van de bevolking van Rotterdam (300.000 mensen) over heel Nederland verspreid wonen en meer bevolking zou er niet zijn. Je ziet dan ook overal wervende posters waarin ze proberen mensen hierheen te lokken. De natuur is hier minder ver dan bij ons in het’zuiden’ van Zweden. De hotelhouder van gisteren vertelde dat het begin juni nog gesneeuwd had. Hier bloeien dus nog de grote bossen lupine langs de kant van de weg; bij ons zijn ze net uitgebloeid. Het is één grote paarse,roze en witte zee van lange kaarsen die staan te stralen. Omdat we 450 km. Noordelijker zitten dan bij ons, gaat de zon hier pas om half twaalf onder en hij komt om half twee weer op. We ontbijten in het hotel en verd hebben we een tas met eten en drinken en overdag picknicken we dus ergens aan een meer of zo. Kamperen is jammer genoeg geen optie meer voor ons, want het heerlijkste wat er bestaat vind ik om wakker te worden in een tent en dan die lucht van gras en tent te ruiken en de vogels te horen zingen alsof ze IN je slaapkamer zitten. Dat hebben we dus niet, maar overdag zijn we de hele dag in de auto buiten. Gisteren hebben we in een hotelletje zomaar ergens buiten geslapen, maar vandaag zijn we in een echte stad: Mora. Morgen gaan we dan het hart van Dalarna en misschien blijven we daar twee dagen. Dinsdagavond zijn we weer terug van deze minivakantie in eigen land. Keer op keer wordt het weer bewezen: we wonen in een VAKANTIELAND joechei!!
Foto’s volgen als ik weer thuis ben, want ik krijg ze niet op mijn blog vanaf mijn IPad. Vandaag slapen we in een Best Westernhotel, errug luxe, met zwembad. Vanavond had ik geen fut, we hadden uitgebreid gegeten, maar morgenochtend ga ik eerst zwemmen voor we vertrekken. Tot later….

20 Reacties op “Dalarna waar de dalarpaardjes zijn……

  1. Zonder foto’s is het al een prachtig land, zo mooi beschrijf je het! Geniet er maar van!
    Groet, Tineke

  2. Wat klinkt dat heerlijk!

  3. geniet ervan! gaan jullie ook elanden spotten?

    • @Evavertelt: hier hebben we nog geen elanden gezien, maar ik heb drie keer al elanden gezien vlak bij ons huis, de eerste op 200 m van ons huis en twee keer iets verder……. Wel altijd vrouwtjes en kinderen, de mannen met kapstok heb ik nog niet gespot, misschien hier dan…..

  4. Ooooh… krijg zo weer zin om terug te gaan! Geloof dat ik net zulke kriebels als manlief begin te krijgen…

  5. Heerlijk! Leuk! (ja, en ik OOK!!)

  6. Jeannette Luksen

    Dus toch vakantie in Zweden!!!(zie mijn reactie op fb.) Prachtig he?
    Nog even genieten Janneke en Leo tot je weer in je eigen mooie omgeving zit. liefs Jeannette

  7. Mooi! Gaan jullie maar lekker genieten! Dalarna is trouwens wel een begrip voor mij, want een vriendin is daar 2 jaar geleden geweest: http://mamaskram-unterwegs.blogspot.ch/2010/08/urlaubsimpressionen-dalarna-rund-um-den.html

  8. Dat klinkt gewoonweg fantastisch! Jullie moeten flink aan het genieten zijn daar.
    Veel plezier nog en ik wacht met spanning op de foto’s 🙂

  9. Hoi,
    Ik waan me in Dalarna,zoals je het weer goed weet te beschrijven. Genket ervan, maar zo te lezen gaat jullie dat wel lukken.
    Blijf vooral zo kleurrijk schrijven, want wij gaan deze vakantie (jaar) nergens naartoe.
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  10. Geniet ervan,dan geniet ik ook een beetje mee.

    Corina

  11. Het lijkt me heerlijk, jammer dat een tentvakantie er niet meer in zit (bij ons ook niet) want ik vind het ook heerlijk om in een tent, dus bijna buiten te slapen.
    Je beschrijft het zo mooi, dat ik er bijna ook ben 🙂

    Nog een heerlijke vakantie toegewenst.

  12. wat lekker Janneke.. als je hier 450 km rijdt zit je over de grenzen:)… groot land Zweden dus… groot in vele dingen…

  13. Cis van den Bosch

    Geniet maar. Je laat ons meegenieten door je enthousiaste verhalen, De foto’s zien we later wel. Cis

  14. Heerlijik Janneke dat is waarom ik zo van kamperen hou!! de vogeltjes en de geuren..in mijn tent mmmmm ik had ooit een huis waar ik me af en toe ook in de natuur waande maar helaas … dit jaar gaat niet meer lukken maar volgend jaar maar weer eens kijken of we met de klapkar op stap kunnen!

    blijf vooral zo kleurrijk schrijven ik doe mijn ogen dicht en zie de lupines voor me 🙂

    veel plezier nog ik ben benieuwd naar de paardjes 😛

    dikke knuf
    Alie

  15. Wat klinkt dit heerlijk. Enjoy!

  16. Leuk om wat van Dalarna te lezen. Blijft toch een leuk stukje Zweden. Ben benieuwd naar de foto’s.

  17. Dus als je rust en ruimte zoekt, is het Dalarna onbeperkt aanwezig. Ik had nooit van die streek (zeg maar land) gehoord. Maar het lijkt me een prachtige bestemming.

  18. O wat klinkt dat heerlijk! Ik ben benieuwd naar de foto’s!

Geef een reactie

