Het Droomvlucht-fenomeen


Het meest fantastische aan droomvlucht is dat je ook de geuren ruikt van de ruimtes waar je doorheen gevoerd wordt. Omdat de reuk via een andere weg en op een andere plaats de hersenen binnenkomt dan de andere zintuigen, heeft hij een andere functie. De reuk ‘kleurt’ de belevenis met een emotie. Daarnaast zorgt de reuk ook voor associaties uit het verleden toen je die geur ook rook. Een voorbeeld: Als wij gingen kamperen, kochten we altijd duur afwasmiddel, want die had een dop die je steeds weer kon sluiten. Verder wasten we thuis altijd af met goedkoper afwasmiddel in zo’n fles waar je gewoon het puntje afknipte. Ik spreek nu over de antieke tijden hè, toen je nog MET DE HAND afwaste, ja ècht! Toen ik eens een keer bij vrienden was en daar afwaste, waande ik mezelf plotseling op de camping: kwam door de geur van hetzelfde afwasmiddel als op de camping. Ander voorbeeld: wij hebben een keer brand gehad en nog jaren later kon ik heeeeelemaal in paniek raken als ik een brandlucht rook, echt plotseling en onverklaarbaar in paniek, soms nog voor ik me bewust was dat het een brandlucht was die ik rook!
Maar nu, nu zou ik wel willen dat ik de geur op de foto kon zetten. Want het ruikt hier zo geweldig. Dat komt door:

Zo heb ik er vier!

En door:

Zo heb ik er nog drie zij het minder groot…


Het komt ook door:

Een echte boerenjasmijn, daar wordt zeep van gemaakt!


Er bloeit zelfs nog een verdwaalde boerensering!
Kakafonie van geuren is het hier en er is geen brandlucht bij, want het is ZOMER en prachtig weer met af en toe een buitje zodat ik niet hoef te spuiten. en er hoeft dus niet gestookt te worden, behalve de barbecue hier en daar. En Leo is vrij en we hebben alle tijd. En we maken plannen om een paar dagen in eigen land toerist te spelen. En mijn jongste dochter komt met drie kinderen op 20 juli.
Dat dus, komkommertijd en die eten we ook volop. Alles wel in Zion…

17 Reacties op “Het Droomvlucht-fenomeen

  1. Wat heerlijk, het ziet er prachtig uit (al ruik ik hier niets…)

  2. Inderdaad, geuren kunnen prachtige dingen met je doen. Mijn dochtertje is nu bijna twee weken oud en haar babygeur, de geur van het vruchtwater, haalt zo veel herinneringen naar boven. Zelfs herinneringen waarvan ik heb liggen huilen, omdat ik dacht dat ik ze kwijt was. Ik was ze niet kwijt, ze werden alleen niet getriggerd door foto’s, maar door geur. Ik hoop dat ik ze nu kan koesteren! Mooi blogje, ik ga je volgen!

    • Ja, daar komt de term nestgeur vandaan. Dat zijn je vroegste herinneringen als baby ook. En ik heb jou ook gevonden om te volgen….

  3. Wat staat alles prachtig in bloei bij jou, ik zou willen dat ik het kon ruiken! Misschien dat ik dit weekend even van de tuin van mijn ouders kan genieten waar alles ongetwijfeld ook in vol ornaat staat.

  4. wat een heerlijke plek, de boerenjasmijn doet me aan mijn moeder denken die wilde er altijd graag 1 omdat haar ouders hem in de tuin hadden en dat zo lekker rook (mijn opa was tuinder) maar op een boven huis gaat dat een beetje moeilijk :p ik heb er 1 gehad daarom in mijn oude huis voor mijn moeder helaas is hij overleden net als mijn moeder maar als ik over hem hoor dan denk ik aan mijn mams en haar herinnering aan deze struik!
    dankjewel dat ik ook vandaag hier weer aan herinnerd werd!
    dikke knuf
    Alie

  5. Ik heb ook een herinnering aan een geur! Ik ging voor het eerst met mijn moeder naar het buitenland. We maakten een busreis naar Italie.Ik was, denk ik een jaar of veertien. En mijn moeder had speciaal voor die vakantie een stuk Vinoliazeep gekocht. Die geur was heerlijk, de hotelkamer rook helemaal naar die zeep! En later, als ik die zeep kocht, en de geur van er van rook, dacht ik aan die vakantie, zo heeeel lang geleden! Helaas zie je die stukken zeep bijna niet meer in de winkel.
    En ik heb ook een boerenjasmijnstruik in de tuin staan, en hij ruikt heerlijk!
    Je tuin staat er trouwens fantastisch bij! mijn complimenten!
    Groet, Tineke

    • Ja precies, zo werkt het… Ik heb overigens nog een heleboel Vinoliazeep in de voorraad liggen. Als je me even mailt met je adres, stuur ik een stuk naar je op….

  6. Geur kan mij ook maken of breken!!

    Corina

  7. Hi Janneke,

    Ik heb slechte oren en ze zeggen dat je je andere zintuigen dan sterker functioneren. Bij mij is dat de neus dus. Ik ruik alles en hier in huis ben ik de enige. Prachtige tuin heb je. Wij hebben er veel te weinig aan kunnen doen dit jaar. Ik zal ook eens wat tuinfoto’s op mijn blog zetten in de vakantie.

    groetjes,

    Dorothé

    • Ja, dan is jouw neus je extra waarschuwingssysteem geworden. Meestal wordt het door de ogen gecompenseerd, maar de ogen hebben een probleem: ze zitten van voren, waar de oren je midden in een wereld van geluid zetten….. Ja leuk, foto’s van tuinen! Ik wacht het met spanning af…. In Barendrecht toch?

  8. Ik was te lang in Zweden…en nu is mijn tuin een woesternij ….en er is geen beginnen aan….en ik heb geen groene vingers ….maar ik kijk nu gewoon naar jouw zweedse tuin. Geniet ik ook!!
    Geniet van een paar dagen toerist zijn in Zweden. Ik ben benieuwd waar de reis naartoe gaat. Als je tips wilt mail me dan maar 🙂

    • We willen naar Dalarna, Avesta of zo. We gaan gewoon op de bonnefoi. Als alle hotels vol zijn, gaan we gewoon weer naar huis…..

      • Alle zweedse landschappen zijn te zien in Dalarna: de bergen, de bossen, de meren, de moerassen, de bloemrijke velden. Vooral die bloemenpracht is er zooooo mooi!

    • Gewoon beginnen… Je hoeft toch niet de hele tuin in 1x goed te hebben? Als je een hoekje af hebt, kun je daar van genieten. Dan doe je later weer een volgend hoekje enz.

  9. Hier staat ook een boerenjasmijn volop in bloei, heerlijk ruikt die, en ’s avonds loop ik vaak even naar buiten, omdat dan de geur van de wilde kamperfoelie zo sterk is, ook heerlijk.
    En inderdaad brengen geuren een hoop herinneringen, ik hoef maar natte dennen te ruiken en ik ben weer een kind, dat bij tante in het dennenbos logeert.
    Nu heb ik ook een tamelijk geurgevoelige neus, soms ruik ik dat er een bekende voor me loopt (niet dat die stinkt, maar de geur van parfum, after shave of zeep, van die bepaalde persoon ruik ik.)
    Ja geuren zijn belangrijk in mijn leven.

  10. Zeer herkenbaar, zeker dat van die geuren.
    Ook herkenbaar en zeker nog niet antiek (want ik doe het dagelijks): met de hand afwassen. Ik ben eerder klaar met mijn kleine afwasjes dan anderen met het in- en uitruimen van de afwasmachine.
    Een paar van die bloeiende tuinstruiken zouden in de mijne niet misstaan. Prachtig.

  11. Ik heb iets met geuren…. Ik word altijd zo heen en weer geslingerd door geuren. Heerlijk!!

Geef een reactie

