In deze tijd van het jaar denk ik iedere dag wel even aan Aron, soms wel meerdere keren.


Aron kwam zo’n anderhalf jaar lang bij mij in de praktijk. Toen hij wegging, kreeg ik deze, zeer toepasselijk:
Hij had me geen groter plezier kunnen doen.
Ik heb de plant in mijn tuin gezet en ieder jaar kwamen er verschillende bloemen aan. Sommigen vinden hem stijf, een grafbloem en zo, sommigen vinden hem prachtig. Toen ik naar Zweden verhuisde, heb ik verscheidene stekken gemaakt, uitgedeeld en de mooiste heb ik zelf gehouden. Die eerste winter was ik totaal niet voorbereid op de kou en ik maakte de grote fout om de Aronskelk in de serre te laten overwinteren
Hij was en bleef morsdood. Toen we in mei naar Nederland gingen met de auto, stond hij daar in de tuin keihard weer boven de grond! Dus ik heb als de donder een stek genomen en meegenomen naar Zweden. Hij deed het, hoewel later dan in Nederland. Daar bloeit hij half mei en hier pas in juni. Vorig jaar heb ik ook weer een stek weggegeven en dit jaar heb ik hem natuurlijk van de winter binnen laten overleven en hem pas eind april in de serre gezet. En toen begon het ineens toch weer te vriezen half mei en hij bevroor andermaal. Ondertussen hebben we ons huis verkocht, dus ik dacht dat ik nu echt einde Aronskelk was, maar gelukkig kwam hij weer op en nu bloeit hij dus, later dan anders, maar toch. Er zat een schattig klein slakje op de bloem en ik heb eerst foto’s genomen voor ik het slakje in de velden naast ons huis heb gegooid.
Hij staat buiten bij de ingang van ons huis, te bloeien, dus als ik kom en als ik ga en tussendoor denk ik aan Aron, die bij mij in de praktijk kwam, 1 x per week, later een keer per twee weken, uit Teteringen. Dus toen zij verhuisde naar Teteringen, dacht ik ook aan Aron. Hij is ondertussen volwassen geworden, misschien woont hij er niet eens meer. Maar mijn Aronskelk bloeit ieder jaar!

17 Reacties op “In deze tijd van het jaar denk ik iedere dag wel even aan Aron, soms wel meerdere keren.

  1. Ja hij is echt prachtig!! En ik wil ook zo’n camera! 🙂

  2. Wat bijzonder zo’n verhaal. Aron was duidelijk blij metjou.

  3. Wat mooi!

    Corina

  4. Ontzettend mooi verhaal bij een in mijn ogen niet zo’n mooie bloem. Maar het is net als met alles: echte schoonheid zit van binnen. En in het geval van Aron zit de liefde in de bloem. (P.s. je link naar zij in Teteringen werkt niet)

  5. Prachtfoto en prachtverhaal Janneke.

    Momenteel ben ik ook aan het stekken, maar het wil niet zo. Planten worden bij mij zeer oud maar op een gegeven moment zijn ze niet meer mooi. Heb jij tips hoe je een lidcactus en een kaapsviooltje kunt stekken? Ik weet wel dat ik ze in de winkel kan kopen, maar mijn planten hebben ook allemaal een verhaal en die van mijn man ook. Misschien iets voor een blogje

    groetjes,

    Dorothé

    • Ik zal inderdaad eens een speciaal stekblogje maken, maar over de lidcactus kan ik je al vertellen, dat je gewoon zo’n lid moet afbreken en en de aarde zetten. /soms zie je er al een beetje draden aan zitten, aan zo’n lid. Dat zijn degenen die je moet hebben.Lidcactussen mogen een hele tijd bijna geen water hè, om ze in bloei te brengen. Tot de bloemknoppen verschijnen moet je ze bijna dood laten gaan en daarna langzaam steeds iets meer geven….

      • Hi Janneke,

        Ieder jaar komen er meer dan 50 bloemen aan die plant, maar zonder ziet hij er vreselijk uit. Ik denk dat de plant wel 50 jaar oud is, want hij was nog van mijn oma.

        Ik had een stek in het water gezet, dus dat zal wel niks worden.

        groetjes,

        Dorothé

  6. Geweldige combi van verhaal en foto. Mijn moeder had ook altijd een aronskelk. Gewoon op de vensterbank in het zonnetje van de bovenwoning. En bloeien… en een stekken…. hmmm…. misschien neem ik er ook wel eens een.

  7. Buiten dat ik de Aronskelk erg mooi vind, ben ik nu ook heel nieuwsgierig welke Aron bij jou is geweest al die tijd…. Teteringen is niet groot, dus…. zal ik eens zoeken?? (heb je een achternaam?)

    • Heb je gemaild. Ik wil zijn naam niet op mijn blog hebben zonder zijn toestemming. Ik ben er zelfs een keer geweest. Dat was mijn overigens allereerste ervaring met de tom-tom. Ik ben heel slecht in het vinden van de weg, maar nu had ik dus een tom-tom. Braaf volgde ik alle aanwijzingen op en reed er achter elkaar naartoe, maar dan heb je dus het vreemde fenomeen dat je bent waar je wilt zijn, maar dat je niet weet waar je je bevindt. Je bent er alleen maar naartoe gereden…….

  8. Wat een bijzonder verhaal!

  9. Dag Janneke, jij kent mij niet en ik ken jou niet. Enkele dagen geleden (was het vrijdag…?) kwam ik opeens op jouw blog (vraag me niet hoe want dat zou ik je niet meer kunnen vertellen). Ik heb sindsdien uren hier bij de pc doorgebracht (ongezellig voor het thuisfront) en tot op vandaag weet ik alles van je/jullie (nou ja….alles..). Ik heb genoten van al je verhalen. Heb ook regelmatig hard zitten lachen (toen werd er hier gevraagd of het goed met mij ging..). Heb ook verdrietige verhalen gelezen. Ben ook hierin meegegaan. Ook leuk om te lezen dat je bij de Quilt Bee in Dordrecht bent geweest. Leuke winkel he??? Ik heb je al bij mijn favorieten gezet dus ik blijf lekker lezen. En je recepten blog staat daar bij. Ik vind het altijd moeilijk om te reageren maar aangezien ik geen “lurker” wil zijn reageer ik nu dan even en ik zal mijzelf zo nu en dan laten horen. Ga door met je leuke verhalen en trek je niets aan van zure, nare opmerkingen. Groetjes
    Cis

    • Wat leuk dat je reageert! Ik begrijp best dat het soms moeilijk is om te reageren, heb ik zelf ook. Maar weet je: een interessant fenomeen doet zich voor. Ik ontdek dat er een heleboel mensen zijn die me gewoon kennen en ik weet dan helemaal niet wie het zijn! De andere blogsters hebben dat ook aangegeven. Daar denk je natuurlijk niet over na als je een blog begint, maar dan weten mensen na verloop van tijd een heleboel over je….

  10. Wat mooi… zowel het verhaal achter de plant als de plant en de stekjes zelf.

Geef een reactie

