Nu kan ik me pas voorstellen hoe jullie je allemaal voelen…


Op Facebook en menig blog zag ik het steeds voorbijkomen: GEKLAAG over het weer. Grapjes over het niet kunnen uploaden van de Nederlandse en Zwitserse zomer, zinnen over de zomer die zich met volle kracht over Nederland uitstortte, verhalen van gestrande avondvierdaagselopers enz. enz. enz. Een beetje met leedvermaak heb ik het allemaal zitten lezen. Hier was het niet het beste weer van de wereld, maar het was toch echt heel redelijk. Af en toe een buitje heus wel, maar veel zon en heel lang zon. Niet de hoogste temperatuur van de wereld, maar toch regelmatig 21/22 graden, soms 19, maar omdat hier geen wind is, was dat ook heel goed te doen. “Mensen willen niet naar Zweden omdat het hier zogenaamd zo koud is” dacht ik, “maar ze zouden er heel wat voor geven als ze nu ons weer in Nederland hadden”. Zo dacht ik en ik ben hard gestraft voor mijn hoogmoed. Was er gisterochtend nog een waterig zonnetje en zat ik me in de kerk te verheugen op een lome middag in de tuin, toen ik eenmaal uit de kerk kwam, begon het te hozen en het is niet meer opgehouden. Er is in 24 uur een hoeveelheid regen gevallen die hier normaal in de hele maand juni valt….
Ik heb plasjes in mijn borders, ik heb plassen op mijn gras.

Met vijver die ik nooit heb aangelegd


Bovendien: het is zo SOMBER en het is zo KOUD (11 graden) en zo SAAI als het regent. Ik heb al tig keer gedacht: “Wat fijn dat ik nu niet aan het kamperen ben in mijn vakantieland, wat fijn dat ik woon in mijn vakantieland”…. Ze zeggen dat het morgenochtend ophoudt met regenen en dat het donderdag, vrijdag zelfs 25 graden wordt. Eerst zien en dan geloven
Om jullie allemaal en mezelf een beetje op te vrolijken, heb ik een paar fotootjes van betere dagen.

bloeiende akelei in de appelboom


een bloeiende fluitenkruidzee aan het begin van deze maand


Mijn nieuwe stuk tuin aan de voorkant ziet er nog een beetje stijfjes uit, maar….


Mijn vorig jaar geplante nieuwe stuk, is al aardig volgegroeid


Aan de zijkant heb ik driftig om alle wilde margrietjes heen gemaaid


Tenslotte wil ik jullie nog een prachtige foto laten zien die genomen is op 21 juni ’s nachts om 1 uur naar het noorden toe:

let op het speciale ‘blacklight’-effect, waardoor alles wat wit is extra oplicht. Je kunt op de foto klikken om hem te vergroten.

En? Zijn jullie al een beetje vrolijker geworden? Ik in ieder geval wel. Trouwens: de regen is opgehouden nu…..

12 Reacties op “Nu kan ik me pas voorstellen hoe jullie je allemaal voelen…

  1. Hoi Janneke,
    Zucht…wat is het toch mooi bij jullie…via jouw blog geniet ik van al dat moois. Tja regen hoort erbij, hiet schijnt het donderdag ook prachtig weer te worden, eerst zien dan geloven, het is echt een prut zomer.
    Heb jij akelei in de boom, wat is dat dan voor soort?
    Mij heb je in ieder geval weer opgevrolijkt!
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  2. Tja, het weer, een heel dankbaar gespreksonderwerp. 😉 Hier lijkt het heel voorzichtig de goeede kant op te gaan (eventjes).
    mooie foto’s

  3. gelukkig kunnen we altijd over het weer praten, er op schelden, het omarmen enzovoort… wat zijn we toch gelukkige mensen.
    mooi tuin janneke

  4. Ja, mijn jongste dochter was met haar Deense vriend laatst in Zweden, Noorwegen en Denemarken. Ze hadden prachtig weer terwijl we hier zaten te koukleumen. Idd even anders dan wat ik me voorstel bij de scandinavische landen:-)
    Overigens: is jouw bloeiende akelei niet een bosclematis?
    groetjes vanuit (een vandaag wel zonnig) Nedetrland,
    Janny

  5. O ja, Jannie! Al sinds ik namen van planten onthoud, verwissel ik de woooren clematis en akelei. Ik weet wat wat is, maar haal de namen door elkaar. Dit was ik, Janneke op een vreemde computer

  6. Wat is je tuin mooi!!

    Corina

  7. Oh, wat is het toch genieten, al die bloemen! En dan die lichte nacht! Je zult alleen 21 juni bedoelen? 🙂 En ja, dat soort foto´s heb je echt nodig op sombere, koude dagen. Hier eindelijk, eindelijk weer eens een dag met de deur open en zonder jassen naar buiten. Heerlijk! Het mistroostige weer is trouwens niet eens zo slecht voor de tuin. Mijn tuintje heeft er werkelijk nog nooit zo mooi bij gestaan, geloof ik. Ik ga direct ook nog even wat foto´s maken. Voor het geval dat het morgen weer koud en grijs is 😉

    Teunie

    • Bedankt voor de tip, ik heb het al veranderd… Wat de tuin betreft: tuinplanten houden het meest van een temperatuur rond de 20 graden en veel regen. Als het warmer wordt, bloeien de bloemen uit en zetten zaad. Als het te koud wordt, komt overal luis in en op en gaat alles schimmelen…… Oh, en de meeste planten houden niet van wind.

  8. Ha Janneke,

    Wij reden afgelopen zondag komend uit het hoge noorden van Zweden langs het Vättern zuidwaarts en brachten de nacht door in een bos bij Värnamo (in een kampeerbusje hoor dus heerlijk droog) maar wat een plens de hele nacht!! Ik dacht nog die Janneke zit maar te zwetsen met haar mooie weer altijd 🙂 In het hoge noorden (we waren voornamelijk in de Varangerfjord, No) was het vooral koud, heeeeeel koud (2-4 C) maar mooi dat het was! We hebben weer genoten van de lange reis door Zweden , wat een heerlijk land is het toch.

  9. Haha, dat krijg je er van, ons uitlachen.. (-:

    Ondertussen woon jij toch mooi, goed weer of niet! En hebben wij ook weer een beetje zomer hier, lekker!

  10. Prachtige foto’s weer van je mooie tuin. Maar ja regen is ook hard nodig hoor, de bloemen en planten kunnen niet zonder.
    En wat het weer hier betreft, ik vind het een typisch Nederlandse zomer. Een beetje van alles wat , een dagje mooi zonnig, een dagje bewolkt een dagje met regen, een dagje waarin de vier seizoenen tegelijk in voorkomen.
    Ik zou niet graag in een land wonen waar altijd de zon schijnt , ik kan daar ook helemaal niet tegen.
    Voreger gingen we met de kinderen wel in Portugal kamperen, maar dan in het noordelijk deel, de gemiddelde temperatuur was zo’n 24 à 25 graden, dat was mij warm zat, veel meer kan ik niet hebben vrees ik. Ik ben dan ook niet voor niets in Nederland geboren 😉

  11. Vroeger moet het dus zijn en nier Voreger 😦

Geef een reactie

