De Hansa Green Tour in Hamburg


Een keer per jaar wordt de Hansa Green Tour georganiseerd. Dan wordt er met een aantal electrische auto’s een tour gemaakt langs een aantal Hanzesteden en de groene projecten worden aangestipt en besproken.

twee van de elektrische auto’s voor het Marriotthotel


Leo was uitgenodigd om vrijdag wat te vertellen over Zweedse ecologie /en ook voor donderdagmiddag en -avond waren we uitgenodigd om aan het programma deel te nemen. Ik heb op een elektrische fiets door Hamburg gereden en jongens, IK BEN OM!!! Het is hier nogal heuvelachtig en een stukje fietsen is gewoon erg vermoeiend. Onze nieuw gekochte fietsen voor we naar Zweden gingen, staan al twee jaar in de schuur….. Toen we nog in de stad woonden, fietsten we wel, maar hier moet je al beginnen met 800 meter heuvelop naar de verharde weg…We gaan ze echt kopen, elektrische fietsen bij Hartman, die kennen we. We moeten maar eens even kijken of we een deal kunnen maken dat we onze gewone fietsen kunnen inruilen. Dat wordt weer een keer naar Nederland gaan met de auto en fietsaanhanger.

De accu zit onder de bagagedrager


We kregen een rondleiding door ‘Hafencity‘ , een ambitieus en groen project in het oude havengebied van Hamburg. Het is zo uniek, omdat ze echt helemaal van scratch konden beginnen. Het havengebied was namelijk lange tijd verboden voor bewoning. Ik begreep dat er een hek omheen stond met bewaking. Zo kon je dus geen kam bananen stelen b.v. Aan de randen werd het wel bewoond, maar alleen de hele onderste bevolkingsgroep. Op een gegeven moment was het zo, dat ieder derde kind dat daar geboren werd, levenslang afhankelijk was van hulpverlening . Ze zijn nu bezig een stad te bouwen waarin alle bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn – ook qua leeftijdsopbouw – , evenals bedrijven en cultuur- en uitgaansgelegenheden. En dat moet dan ook nog eens ecologisch verantwoord zijn. Als je het interessant vindt , kan je alles nalezen op de site (klik op Hafencity eerder in de tekst). De man die ons rondleidde was erg enthousiast, maar kon met al zijn enthousiasme niet verhullen dat het peperduur wonen is daar en dat mensen uit de onderkant van de samenleving niet snel een huis daar kunnen betalen….. Ze hebben wel een ecologieprijs gewonnen met hun plan.

Het Unilevergebouw in Hafencity. Achte die groene gevels wordt gewerkt en langs de kanten zijn allemaal leuke innovatieve winkeltjes. Het gebouw is ook op zaterdag en zondag gewoon toegankelijk, als er niemand werkt…..


Voor het diner zijn we nog bij een winkel geweest waar ze allereli dingen aanbiden die elektrisch aangedreven worden.

Deze kopen we niet hoor! maar hij is wel gaaf!


Op dit skate board kan IK het zelfs, denk ik….


We sliepen in het Marriothotel, heerlijk luxe. Toen Leo vrijdagochtend naar het minisymposium ging, ben ik lekker gaan zwemmen. Daarna kregen we nog een lunch aangeboden en konden we op weg naar Flensburg (ongeveer 3 uur rijden). De Nederlanders moesten ook nog de lange tocht terug rijden met elektrische auto’s, die iedere 200 km. aan de stroom moeten.

Er was ook een auto bij die op biogas rijdt:

Need I say more?

17 Reacties op “De Hansa Green Tour in Hamburg

  1. wat leuk dat je om bent… ik rijd ook elektrisch hahaha.. wel opletten dat er nog genoeg prik in de accu zit maar verder gaat het steeds beter. succes met verkopen en inkopen…

  2. Lachen dat je dan toch weer bij Hartman terecht kom. het begrip van de hoekse waard, althans aan die kant van de snelweg, ….hoewel mijn moeder er ook graag komt.
    Mijn zusje heeft in het huisje naast zijn winkel gewoond, van hem gehuurd. was een leuk huisje. Zo hebben we samen een tijdje een kort tijdje in ’s Gravendeel gewoond. Ik vond het vroeger al leuk als we langs de Kreek, dan bij hartman langs naar beneden, naar mijn tante gingen.(nog steeds heb ik de neiging om erheen te rijden, net als over de Molendijk daar…) Tegenover Hartman, heel vroeger heeft mijn vader gewoond…of hij daar geboren is, weet ik niet, maar ik denk van niet…zou ik mijn moeder moeten vragen…..
    Liefs, Lydia
    enne…..ik ben niet boos…nooit geweest….zou niet weten waarom??????

    • Yvonne Hartman is de dochter van Joke Moelker, wist je dat? Joke helpt op zaterdag in de zaak, dus dan kopen wij een fiets bij haar……

      • Dat zou mijn vader wel wat geweten hebben…….ik ben toch Beijerlands opgegroeid…..en mijn moeder is van Dordt……Da’s toch weer anders als allebei hoeksewaards, en zeker allebei ’s Gravendeels….Pietje van Jantje die met Mientje gaat en daar een zus van……Ik ken Joke niet…of ik moet haar bij jou tegengekomen zijn???
        Afijn, maar een elektrieke fiets lijkt me super voor jou/jullie….heerlijk…..en dan in de natuur van Zweden……..
        ’t Is dat het niet om de hoek ligt, maar anders kwam ik zomaar een weekje logeren en huurde ik een elektrieke fiets…
        Lydia

      • baasbraal

        Joke Moelker heeft jaren en jaren Sigma gedaan, voor Jessie kwam…. Toen was je vast al bij mij. Eigenlijk is het een gebrek aan je opvoeding als je Joke Moelker niet kent. Wat Jules Deelder is voor Rotterdam is Joke voor Maasdam en omgeving. Zij was degene die Lied kende voor de dekens. Lied woonde tegenover haar en later naast haar…. Joke is een fervente fietster zelf. Het is heel leuk en toevallig dat haar dochter aan Hartman bleef hangen.

  3. Wat leuk dat jullie een elctrische fiets willen kopen! Wij hebben er nl onlangs ook twee gekocht. Wij hebben de Sparta-ION RX. Heerlijk! Geen moeite meer met tegenwind en heuveltjes; het is echt ontspannen fietsen. Ik zou zeggen: doen! En je bent toch lekker in beweging.
    Ik ben benieuwd welke fiets het gaat worden.
    Groet, Tineke.

  4. Haha Janneke wat een leuke blog weer! Mooie reclame zo vanuit Zweden :). Je bent altijd welkom hoor, de koffie staat heet 🙂

  5. Interessant blogje. Zo langzamerhand worden de elektrische auto en fiets wat economischer in gebruik. Ik heb een aantal kennissen die er een hebben maar ik vind ze toch nog prijzig. Ook voor als je niet aan de ‘financiële’ onderkant van die samenleving verblijft. Enfin, mooi verslag waar mevrouw Hartman haar voordeel mee kan doen 🙂

    • Ja, zo’n auto moet je echt als investering zien. Je rijdt natuurlijk veeeeeel zuiniger, dus na verloop van tijd heb je het er uit. Bovendien is het voordeliger met belasting en zo. Er zijn allemaal maatregelen genomen om je over de streep te trekken. Het fijne weet ik er niet van, maar ik weet wel dat de volgende auto die we kopen ook een hybride zal zijn…..

  6. Mijn moeder heeft ook een elektrische fiets en ze vindt het zalig. Wij wat minder, want ze vergeet dat ze nu supersnel kan fietsen. 😉

  7. Lijkt me ideaal!!!

    Corina

  8. wij hebben een elektrische bakfiets. Niet zo’n flashy exemplaar als op jouw foto maar desalniettemin: Heerlijk! die vervangt echt een tweede auto. in de winter gaat er een tentje over en zitten de drie prinssesen ook nog eens lekker uit de wind en kou. de accu doet het alleen niet altijd even goed, maar gelukkig heb ik een handige man die hem wel weer aan de praat krijgt.

    • O, wat leuk Pieke! Ze waren er nog niet in de tijd dat onze kinderen klein waren, anders had ik er beslist ook een gekocht…

  9. Mijn vriendin heeft sinds kort ook zo’n fiets. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er eerst een beetje besmuikt om moest lachen, vond het wat voor oude mensen. Maar joh, het is geweldig! Ze fietst nu dagelijks naar haar werk (meer dan 45 minuten). Super! good luck with it.

    Wat ziet Leo er weer goed uit!

  10. Ben blij dat jullie, nadat wij e.e.a. hebben laten zien bij e-Collection in Hamburg, om zijn. Ha Ha, jammer dat je een hele snelle e-bike wilt, maar anderzijds snap ik dat ook wel weer. Je zou niet meer rustig van de natuur in Zweden kunnen genieten bij die snelheden. Ik las nog even verder en zag dat je het ook leuk vind om andere Blogs te lezen. Wij houden op onze blog alles bij met betrekking tot onze (semi) elektrische auto. Wellicht vind je het leuk dat eens te lezen. http://www.emodzampera.blogspot.com Groet uit Almelo en we komen zeker langs als wij onze familie in Trondheim gaan bezoeken met de elektrische auto. 😉

    • Naar TRONDHEIM met de electrische auto? Nou, daar doe je wel een aantal daagjes over lijkt me. Iedere 200 km. opladen, mmmmmm

Geef een reactie

