Het is allemaal zo dubbel, hebben jullie dat nou ook?


Sinds een poosje alweer heb ik een echt writers-block. Dat komt zo: terwijl zij hard bezig is haar leven op te pakken zonder kanker – ze besefte pas goed wat er allemaal had kunnen gebeuren toen het al over was- en terwijl zij en zij tegen een loden vermoeidheid vechten, terwijl zij te horen heeft gekregen dat ze niet kan genezen en gewoon doorgaat met het doen van vrijwilligerswerk, terwijl zij iedere dag nog maar moet afwachten of de liefde van haar leven en de vader van haar twee jonge kinderen niet terugvalt na de laatste beenmergtransplantatie, terwijl dat allemaal op het net aan mij voorbijtrekt, ben ik gewoon GELUKKIG! Het is hier echt zomer, mijn tuin is prachtig, Tobbe is bezig een trapje naar de ingang van het huisje te maken, Leo werkt weer hele dagen en morgen gaan we naar Hamburg en op de terugweg langs hem in Flensburg.
Het afgelopen weekend waren ze er dan eindelijk, onze vrienden die twee jaar geleden een ongeluk kregen in Zweden op weg naar ons toe. Het was oergezellig; het is heerlijk om mensen te gast te hebben die alles leuk vinden en overal in geïnteresseerd zijn.
Volgende week donderdag komen ze terug van hun rondreis en dan gaan we midzomer vieren in Rimforsa en dansen om de meiboom…..
Het weer is hier echt heel redelijk. Het is een graad of 20, behalve als er ineens een bui komt. Dan zakt de temperatuur tot 12 graden in vijf minuten. Als de zon dan weer schijnt, is het in no time ook weer opgewarmd. De zon gaat hier voor vieren op en als je om zeven uur wakker wordt, is hij gewoon al warm. Vandaag heeft de zon zowat de hele dag geschenen, heerlijk. Hij gaat vanavond om een uur of tien onder, maar het wordt niet helemaal donker als er geen bewolking is. Vanmorgen heb ik bij Jessica op school twee kinderen bekeken en er advies over gegeven. Daarna ben ik wat spulletjes gaan halen om mee naar Duitsland te nemen en een cadeautje voor Jessica die vrijdag jarig is en dan zijn we er niet. Daarna ontdekte ik een nieuw kledingwinkeltje met precies mijn smaak en ook nog grote maten! Daar heb ik even voor 350 Euro kleren gekocht, maar dan ben ik ook voor de hele zomer klaar en misschien ook wel voor volgend jaar. Verder kon ik het niet laten om nog wat plantjes te kopen en daar heb ik mezelf behoorlijk mee in de vingers gesneden. Ik moet ze vanavond nog planten, anders zijn ze maandag verlept….. Ik moet vanavond ook nog even alle bakken water geven, want we vertrekken morgen om half zes, dan zitten we precies met lunchtijd op de boot naar Duitsland (Rödby-Puttgarden)
Een paar fotootjes vooruit:

de zijtuin, niet alles bloeit, maar er bloeit overal wat….


donkerpaarse akelei. Ik heb ze ook in lichtpaars, roze en roze met geel. Ik zorg er altijd voor dat het zaad door heel de tuin verspreid wordt….


vriend met violen


naar Norrköping


waar we heerlijk op een terrasje zaten te eten toen er een kletterbui losbrak. Wij zaten onder de parasol, maar deze ongelukkigen zaten onder de boom…..


Zo kabbelt ons leven door, het is heerlijk in de zomer in Zweden. Maar toch….dat dubbele gevoel blijft. Als ik gelukkig ben, wil ik graag dat IEDEREEN gelukkig is…. Ik weet ook wel dat je geluk niet kan afdwingen. Stuk voor stuk vind ik de mensen die ik genoemd heb, erg dapper. En de vreugde wordt juist heel sterk gevoeld doordat er ook veel verdriet is. Net zoals de strenge Zweedse winter maakt dat de zomer hier zo juichend is, maakt het verdriet en de angst dat de vreugde en de liefde extra sterk doorkomen. Dat haal ik wel uit al die logjes. Maar soms even niet hoor! Soms is de koek even op en dat mag ook…. In ieder geval: het voelt dubbel. Ik ben gelukkig, maar mijn geluk is een beetje onbetekenend of zo, niet helemaal verdiend, of zo, misplaatst of zo, weet ik veel. In ieder geval is het moeilijk om voluit juichend te bloggen, zo voel ik het.

14 Reacties op “Het is allemaal zo dubbel, hebben jullie dat nou ook?

  1. Ja maar, als jij je licht laat schijnen,
    schept dat voor de ander
    de mogelijkheid hetzelfde te doen!

  2. Ja, wel herkenbaar. En Jezz heeft gelijk. Trouwens, jij hebt je portie ook echt wel gehad, en toen zat je zelf aan die kant toch?

  3. jahwel ik herken ook wel veel van wat je zegt….

  4. Lieverd, nooit vergelijken.. ieder draagt zijn eigen kruis. Dat weet je toch wel. Simpel weg gelukkig is gewoon goed. Daar mag je je in wentelen, daar mag je van genieten. Dat is het zelfde als een ijsje hebben… het in je hand houden en niet eten omdat what ever… af en toe snel een hapje want helemaal weg laten smelten…. Geniet ervan zou ik zeggen.. jij hebt genoeg andere kruisjes te dragen
    kussssssss

  5. Ja, dat begrijp ik wel. Dat lijkt soms zo dubbel, maar vergelijken heeft geen zin, je positieve energie is nodig, die kun je geven en delen. Het geeft licht en warmte, het leidt af van de pijn en de dagelijkse sores, het laat iemand weer glimlachen en dat is nodig.

  6. Dag Janneke
    Ook al blog ik niet, ook ik heb last van dubbele gevoelens, een vriendin die ms heeft en bijna niet meer haar huis uit kan, een andere vriendin vorig jaar overleden aan kanker, een goede vriend kort geleden gestorven, soms voel ik me schuldig dat ik er nog ben en me zo goed (redelijk dan) voel. Weet dan ook niet waarheen met die gevoelens maar probeer goed te zijn en te genieten met en voor de mensen om me heen.
    geniet zou ik zeggen.
    mien

  7. Het is zeker herkenbaar wat je zegt.

  8. Hoi Janneke,

    Ik miste je blog al en was bang dat je ziek was of zo. Gelukkig gaat het met jou goed afgezien dat je je beschaamd voelt over je eigen geluk. Het leven is helaas oneerlijk als het gaat om het verdelen van gezondheid, geld en kansen. Ik weet nog dat ik een hele tijd gedeprimeerd ben geweest omdat mijn man veel ernstiger gevolgen had van ons auto-ongeluk jaren geleden dan ik. Hij zat op de plek waar ik altijd zat en ik voelde me schuldig dat het hem was overkomen en niet mij. Rationeel complete onzin, maar emotioneel woog het des te zwaarder. Het schuldgevoel is gesleten maar het heeft mijn dankbaarheid vergroot voor alles wat ik wel heb en kan etc. Ik leef tevredener en nog gelukkiger. Soms is dat het enige wat je kunt doen in de machteloosheid tegenover het lijden van anderen.

    groetjes,

    Dorothé

  9. Waarom zouden gezonde mensen niet heerlijk mogen genieten ?
    Er is zoveel ellende op de wereld dan zou niemand meer een keertje mogen lachen. Je moet je niet schuldig gaan voelen omdat er mensen zijn die ziek zijn of andere problemen hebben. Geniet juist extra van alles wat je mag en kunt doen. Ik vind het heerlijk om via je blog een beetje met je mee te leven.
    En geloof maar dat ik geniet van alles wat er maar te genieten valt. Als ik de hele dag in een hoekje zou zitten simmen, dan pas was ik een zielig geval.
    Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen te zien en mee te genieten van het geluk en het plezier van de mensen om me heen.
    Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

  10. Een wereld vol van geluk, die bestaat volgens mij niet. En ik denk ergens dat je dat ook niet moet willen? Want als je alleen maar gelukkig bent, waardeer je het dan nog?

  11. Ach Janneke, je verwoord ook mijn gevoel dat ik met name vroeger had. Ik was relatief gezond en had een goede baan. Mijn moeder had een kleine WAO en was ernstig ziek. Mijn broer had een kleine WAO en had ernstige reuma. Ik had een vrouw die ongeneeslijk ziek was. In die tijd voelde ik me zo verloren. Later had ik een andere relatie, kreeg twee kinderen maar op de achtergrond waren altijd moeder en broer die altijd liefhebbend en dapper waren maar waar ik me altijd zorgen om moest maken.

    Nu zijn ze er beiden niet meer. Ik had ze zoveel meer gegund. Niet dat ik er meer elke dag zo intensief aan denk, maar als jij zo’n stukje schrijft, komt het schrijnend weer boven. En op de waaromvraag komt nooit antwoord.

  12. Zelfs ik herken het. Dat het mij zo goed ging en Fenny’s kleinkind zo ziek werd. Of de keer dat ik gelukkig was en mijn lieve vriendinnetje zo ziek. Het is dubbel. Misschien dat je meer van je geluk kan genieten als je ziet dat er tijden zijn dat het ook anders is. En weet je, ik ben zo blij voor je dat je gelukkig bent want jullie hebben het ook zo zwaar voor je kiezen gehad! (ook op momenten dat ik stralend rondliep!)

    Het is niet eerlijk, maar als het eerlijk zou zijn, zouden we het hebben verdiend.

    Je bent een prachtig mooi mens en geniet van je geluk!

  13. Ja, dat is inderdaad dubbel. Ik heb erg veel verdriet in mijn vriendinnenclubje en in mijn omgeving, maar juist mijn log is mijn vrolijke hoekje. dus daar trek ik me af en toe terug en meestal gaat het daar over andere dingen, heel bewust.
    Ik snap wel het dubbele gevoel wat je hebt. Maar geniet maar van wat er is, dat neemt niet weg dat je er niet bent voor de mensen die het nodig hebben.

Geef een reactie

