“Oma, waarom moet die boer eerst op zijn kop gaan staan?”


” En we gaan nog niet naar huis…….Niet naar huis gaan, niet naar huis gaan, of de boerl moet op zijn kop staan
Zoals altijd als ik naar Nederland kom, neem ik me van te voren voor om logjes te schrijven en zoals iedere keer komt het er niet van……. Het was een heerlijke week en zoals altijd: een week is precies genoeg. Het is heerlijk om weer thuis te zijn. Het is hier net zo koud geweest als in Nederland en mijn nieuwe aanplant heeft gelukkig genoeg water gekregen tijdens mijn afwezigheid. Leuke dingen hebben we gedaan in Nederland. Ik heb al mijn kinderen en kleinkinderen goed kunnen spreken, heb met allemaal wat anders leuks gedaan en zondagavond zijn we nog met zijn allen bij elkaar gekomen voor eten en spelen.
Woensdagmiddag ben ik met mijn oudste dochter naar Het Delftse Hout geweest. Het ligt achter Ikea en je bent net ver genoeg van de snelweg om hem niet te horen… Het is een afgegraven veenplas, iets kleiner dan de Kralingse Plas en ze hebben er een bos omheen gebouwd. Ieder jaar storten ze zand, zodat je een strand hebt. Als de kinderen een echt ambitieus zandkasteel willen bouwen, komen ze bij de modder terecht. Het water was nog wel koud, dus we zijn niet verder dan onze heupen gegaan en verder hebben we heerlijk gezond en ijs en een broodje kroket gegeten. Je kon ook waterfietsen huren, maar dat hebben e niet gedaan. Helaas was ik mijn fototoestel vergeten omdat ik mijn badpak in de tas van mijn dochter had gedaan, stom, stom, stom….Het is beslist een aanrader, alhoewel ik heb begrepen dat het in de zomer daar niet helemaal veilig is i.v.m. botulisme.
Donderdag ben ik met een lieve vriendin naar Zoetermeer geweest en nadat ik haar weer thuis had afgezet, ben ik nog even naar het quiltwinkeltje gegaan Ik heb schattige stof gevonden: RUPSJE NOOITGENOEG!! Dat kon ik natuurlijk niet laten liggen. Ik weet al wat ik er van ga maken, dat horen jullie nog wel…..

Daarna heb ik de boeken gekocht voor de kleinkinderen en een boek voor Leo: de kunst van het veldspel, een ‘honkbalroman’ Dat is een cadeautje omdat we vandaag (5 juni) 43 jaar getrouwd zijn, logje volgt
’s Avonds ben ik even bij Lieke aangegaan, want zij had logé’s uit Zweden! Ellinor, een van de twee, heeft Lieke via mij leren kennen, maar ze is intussen naar Umeå verhuisd, dat is net zo ver van Linköping(waar ik woon) als Groningen……. Zweden is een enorm land…. We zijn even naar Kinderdijk gereden en hebben daar wat gewandeld Het was pokkeweer Er waren helemaal geen andere toeristen…
Op vrijdag ben ik met mijn jongste dochter en haar drie kinderen naar De Efteling geweest. En jongens: ik blijf gewoon een kind, ik blijf gevoelig voor de magie daar!


En ik ben niet de enige die geniet…


Gelukkig was het redelijk weer, niet koud, we hebben een klein druppelbuitje van 10 minuten gehad, verder was het prima. Heerlijk om weer eens in de Efteling te zijn! Het stond al lang op het programma, maar het kwam er maar steeds niet van.
Zaterdag ben ik <hier geweest. Er waren studiedagen met Winny Dunn, erg interessant. Vroeger was ik docent bij Anders kijken naar kinderen. Ik heb ook haar geholpen met de verkoop. Vroeger was ik de eigenaar van Sisigma. Een hele dag met leuke mensen bijgekletst…Toen ik terugkwam in HIA, bleek mijn dochter ineens drie kinderen erbij gekregen te hebben. Met een beetje inschuiven, vonden we allemaal een slaapplaats. Zondag was het werkelijk verschrikkelijk weer, koud en het regende. Toen ik uit Zweden vertrok, was het prachtig weer en ik had dus niet zo veel warme dingen meer om aan te trekken. Na de Kerk had ik met mijn zoon, zijn vrouw en hun twee kinderen afgesproken om naar Dordt in Stoom te gaan….. Ik had een rok aan en blote benen in sandalen. Bovendien had ik alleen een fleecejas bij me en geen regenjas. We waren dapper, we zijn toch gegaan, zij het iets aangepast. In plaats van stukken te lopen, in rondvaartboten te stappen en overal te kijken, hebben we de stoomtrein heen en weer terug genomen. We zaten in de restauratiewagen. Ik voelde me wel een beetje Oriënt-express moet ik zeggen, behalve het weer dan. Ook hier had ik helaas niet mijn fototoestel bij me (in de auto laten liggen), maar mijn zoon heeft foto’s genomen. Ik heb ze alleen nog niet.
Daarna zijn we gaan eten bij mijn jongste dochter en mijn oudste is ook gekomen met haar gezin. Twee van de drie logeerkinderen aren ondertussen weer weg, dus we zaten met 7 volwassenen en 8 kinderen – waaronder twee babies – gezellig te chillen. Dat zag er ongeveer zo uit:


Er bleef er eentje onverstoorbaar met de trein spelen


de meiden legden onverstoorbaar in de regen lamscarbonaadjes op de barbeque . Ze waren HEERLIJK!


Maandag heb ik een rustig dagje gehad, beetje voorlezen, beetje koffers pakken en ’s middags ben ik voor ik naar Schiphol ging nog even bij mijn vader geweest. Hij is negentig en nog kerngezond, het enige is dat hij slecht ziet. Ik reis altijd het liefst met alleen handbagage, want dan hoef je nooit op die band te wachten. Bij de beveiliging werd ik eruit gepikt. Helemaal vergeten dat ik ook nog een linkshandige schaar had gekocht bij het quiltwinkeltje. Op dat ene incident na, verliep de reis voortreffelijk. Heet was om half elf nog licht en het is eigenlijk niet donker geworden vannacht….. Heerlijk, ik ben weer thuis!

13 Reacties op ““Oma, waarom moet die boer eerst op zijn kop gaan staan?”

  1. Wat een fijn verblijf had je weer. Heerlijk, zo’n kamer vol kinderen.
    Ik schreef een logje over iets wat jou ws zeer interesseert, misschien ken je de man al wel. Lees maar eens!

  2. Lekker, dat neemt niemand je meer af Janneke…. en ja… het was weer even nostalgie… je uitjes in Nederland….

  3. Gefeliciteerd met jullie huwelijksdag!!!! *zucht* wat heb je weer mooi geschreven, als of ik erbij was

  4. Wat een heerlijk enthousiast verslag. En ja de Efteling. Prachtig is het daar.
    Nog van harte met 43 jaar getrouwd. Moeten we 5 juni 2014 vrijjhouden?

    • Ja, doe maar. Ik heb tegen Leo gezegd dat ik de 50. over 7 jaar, in ieder geval wil halen, waarop hij zei dat ik de 50 wel zou halen, maar hij niet…. en dat kan dus nie. Hij MOET meedoen! Maar inderdaad: 45 is ook erg mooi…

  5. Janneke en Leo, van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag. Een goed en gezegend nieuw huwelijksjaar toegewenst!
    Wat een mooi, warm verslag van je week Nederland!

  6. Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Toevallig ook de trouwdag van mijn ouders!
    Wat heb je weer een leuke week gehad in Nederland! Heerlijk om met alle kinderen en kleinkinderen je momentjes te hebben!

  7. Gefeliciteerd!!
    Fijn dat je het zo goed hebt gehad!!

    Corina

  8. Hoi Janneke en Leo,
    Een dag te laat, maar daarom niet minder gemeend…
    Van harte gefeliciteerd met jullie 43e huwelijksdag, ik hoop dat jullie er een mooie dag van hebben gemaakt.
    Het is weer een prachtig verslag van je Nederlandse avonturen, heel leuk om te lezen weer.
    groeten Marja aka Borduurmuppet
    Ps morgen is the big day: DIPLOMA!!!

  9. Van mij ook nog de oprecht gemeende allerhartelijkste felicitaties met jullie huwelijksdag! 43 jaar is echt niet niks, dan ben je toch helemaal aan elkaar verknocht geraakt. Mooi!!

  10. Welkom thuis en ook nog van harte gefeliciteerd met die 43 jaar. Een mooi aantal jaren en er komen er vast nog heel veel bij. Zestig jaar is ook prachtig, dat zie je aan Elisabethhhh

  11. Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag, en zo aan de foto’s te zien heb je genoten in Nederland.

  12. Gefeliciteerd nog met jullie trouwdag. Wij zijn over 2 maanden 40 jaar getrouwd. Hadden we vorig jaar ook niet kunnen dromen toen mijn man zo ziek was. Maar gelukkig, we halen het vast wel.
    Heerlijk om zo’n week met je kinderen en kleinkinderen door te mogen brengen.
    En dan thuiskomen terwijl het niet donker wordt. Zucht, ben best wel een beetje jaloers (in de zomer dan, de winter daar moet ik niet aan denken)

Geef een reactie

