Tobbe (3x)


Toen ik een paar weken terug met de tuinman de hele tuin bekeek om te bespreken wat hij eraan ging doen, kwamen we ook bij het logeerhuisje. Dat is afgelopen winter van zijn sokkel gevallen. Het stond op een aantal betonnen paaltjes en is daar scheef vanaf gezakt. Ik vroeg of hij er wat aan kon doen, maar dat beantwoordde hij ontkennend. Hij zei dat hij wel een neef had die misschien zou kunnen helpen. “Graag”, zei ik en hij beloofde dat zijn neef contact zou opnemen. OK, dit is Zweden, dus er gebeurde daarna helemaal niets. De tuinman kwam één dag en daarna een hele tijd niet. Ineens was hij er weer en voor ik hem in de gaten had, had hij al mijn moestuin en mijn composthoop van 20 jaar afgegraven en daar nieuwe aarde gestort en gras gezaaid. Daarna hoorde ik weer niks van hem.
Op een gegeven moment werd ik gebeld. Dat bellen en gebeld worden in het Zweeds, is nog steeds niet mijn sterkste kant. Ik hoorde iets van trädgard (tuin) en bij mij geweest, iets van byyg (bouwen) en toen hoorde ik gäststuga. Het was dus de neef van de tuinman en hij vroeg of hij langs kon komen. Hij moest toevallig in Sturefors zijn en kon makkelijk langskomen, meteen. Prima natuurlijk. Hij kwam en inspecteerde mijn huisje. Hij had nog nooit zoiets gezien zei hij en het hele huisje moest opgetild worden en dan moest het opnieuw gefundeerd worden. Ik zei dat waar het stond er geen kranen bij het huisje konden komen “Kranen?”vroeg hij. Hij zei vervolgens dat hij het gewoon ging optillen met een soort krik en dan boomstammetjes eronder ging leggen waarover hij het huisje dan zou kunnen rollen en dan kon hij de onderlaag verstevigen en een nieuwe ‘fundering’ aanleggen. ÖK, wanneer?’ vroeg ik. Dat kon hij niet beloven. Ik zei dat ik gasten kreeg op 12 juni en dat ik het dan graag af wilde hebben. Hij keek mij aan met een hoop boerenslimheid in zijn ogen en zei dat dat wel zou gaan lukken. Hij schreef meteen zijn telefoonnummer op en zijn naam . Tobbe heet hij. Afgelopen donderdag kwamen hij en zijn neef de tuinman hier de hele dag. De tuinman heeft een stuk grasveld omgeploegd (met de hand hoor!) en Tobbe heeft in zijn eentje mijn huisje opgetild met een lullig hand-hydraulisch pompje (een beetje uit de hand gelopen krik) en dat staat nu op allerlei balken en houten kratten. Er komt doek onder en dan grint en dan een soort onderstel.Het blijft zo hoog staan, heeft hij al aangekondigd, dus er moet een trapje naar de deur komen. Toen heb ik hem meteen gevraagd of hij er dan ook een klein voorportaaltje aan wil bouwen, zodat de gasten hun schoenen nog buiten uit kunnen trekken en in een kastje of zo stoppen wat naast de deur buiten komt te staan. Dat heeft hij beloofd, hij gaat dat volgende week doen, volgende week als ik in Nederland ben. Dat was een keer tobbe.
Verder heb ik erge last van mijn knie! Ik heb vanavond gewoon een paar uur geslapen, want als ik zat schoten de steken door mijn knie. Die knie is al een keer geopereerd toen mijn meniscus daar gescheurd was, dus ik vrees dat het vette slijtage is….. Dat was twee keer tobbe.
Twee, drie hele dagen heb ik nu in de tuin gewerkt. Het is hier ook schitterend weer en ik heb (samen met de tuinman) heel wat werk verzet. Ik heb mijn dahlia’s in de tuin gezet en mijn Cosmea en kattesnor uitgeplant. Mijn zonnebloemen zijn dit jaar allemaal mislukt. Er was er maar 1 opgekomen van de twintig die ik had gezaaid en die ene is bij het uitplanten dood gegaan. Nu hoop ik maar dat ze jonge zonnebloemen als plantjes verkopen in het tuincentrum, anders heb ik dit jaar geen zonnebloemen en dat kan natuurlijk niet in een geel Pippihuisje! Maar goed, ik kan dus niet in de tuin werken met handschoenen en zelfs soms niet met schoenen (dat gras voelt zo heerlijk onder je blote voeten) met als gevolg dat ik mijn voeten en ook mijn handen niet meer schoon krijg. Ik zit een keer per dag twee uur lang in de tobbe met Lush, allerlei andere reinigingsmiddelen en nagelborsteltjes , maar ik krijg ze niet schoon. Dat is dus drie keer tobbe. Morgen kom ik naar Nederland MET ROUWRANDJES ONDER MIJN NAGELS!

Wat overigens niet-tobbe is, is dat ik zowel aan de tuinman als aan Tobbe nog geen cent betaald heb! Toen ik er afgelopen donderdag over begon, zei de yuinman, dat hij gewoon een rekening zou sturen en als ik dan mijn persoonsnummer zou invullen, zou ik ook nog maar de helft hoeven betalen. De andere heft krijgt hij dan van de belasting uitbetaald. Je mag per jaar 50.000 Kroon gebruiken voor verbetering van huis en tuin en dan hoef je dus maar de helft te betalen. Dat geldt overigens alleen voor het arbeidsloon. De materialen moet je gewoon wel voor 100% betalen…..

11 Reacties op “Tobbe (3x)

  1. Wat leuk, dat je dat allemaal kunt doen en ook nog niet eens een volledig uurloon hoeft te betalen, krijgt je tuinman dat dan van de overheid uitbetaald?

    Om je voeten/handen goed schoon te krijgen, probeer het dan eens door een tijdje te weken in een badje met biotex. Een kennisje van mij, met vijf kinderen, zette ze met z’n allen ’s avonds in een bad met biotex, als ze buiten hadden gespeeld en onder de modder zaten, die kinderen waren dan brandschoon als ze naar bed toe gingen. Of heb je in Zweden geen biotex?

    Wel knap dat die mannen zelf alles doen, een heel gastenhuisje opkrikken, knap vind ik dat.

    Ik wens je fijne pinksterdagen toe.

  2. Hoi Janneke,

    Als je je handen voor het tuinwerk of ander vies werk flink invet heb je minder last dat je het vuil er niet uit kunt krijgen, maar daarvoor is het nu te laat denk ik. Soms helpt het ook nadien nog. En randjes onder je nagels voorkom je door ze voor je gaat werken over een stuk zeep te halen, dan zit er al wat onder en dan kan er niks bij.

    Je schrijverij over klussen is leuk. Binnenkort in mijn blog ook over een klusje. Maar ik heb nu donderdag examen en daarvoor moet ik aan de slag.

    groetjes,

    Dorothé

  3. Wat leuk al dat geklus!! En goede reis naar Nederland en veel plezier met de kleinkindjes.

    Corina

  4. Inderdaad zeg, wat een geklus. Heb je foto’s van je logeerhuisje, ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
    Ook als het af is, met voorportaaltje, trapje en kastje…..
    Lydia

  5. Ik werk ook altijd zonder handschoenen in de tuin. Want met handschoenen, da’s toch geen doen? Veel plezier in Nederland.

  6. Wat een bijzondere regeling is dat bij jullie!! Eerst dacht ik nog: het lijkt het zuiden van Europa wel: ‘je kunt er nooit van op aan wanneer ze komen’, maar dit is dan wel weer een goede regeling…. Toch??

  7. Hoi Janneke,
    Wat een leuk stuk weer om te lezen. Heel veel plezier in Nederland!
    Groeten Marja aka borduurmuppet

  8. Klinkt goed, zo’n Tobbe! Die knie niet. Maar dat gaat vast snel weer over (?!) Sterkte!

  9. Zo, die Tobbe verricht maar mooi werk bij jullie. Goed geregeld in Zweden dat je maar de helft hoeft te betalen!
    Wel vervelend dat je nu zo aan het tobbe(n) bent met je knie. Hopelijk ben je gauw van de pijn af! Fijne tijd in Nederland!

  10. Ik zie het helemaal voor me. Je gastenstuga op balkjes. Wel handig om je huisje telkens te verplaatsen richting zon of schaduw. Succes met je knie en heel veel plezier in Nederland!!
    Groeten Anna Marie.

  11. Tobbe, wat een geestige naam. En wat een geweldige regelingen hebben ze in Zweden! Potdorie, dat wil ik ook wel:-)

Geef een reactie

