Het wordt irritant en saai.


Een mens begint een blog om anderen over haar gevoelens en belevenissen te vertellen toch? Mijn gevoelens en belevenissen liggen op het moment allemaal in de lentesfeer. Ik heb een aantal prachtige foto’s van de tuin gemaakt. Dat is niet zo moeilijk, want de tuin is prachtig! Woest, maar prachtig…. Carefull what you wish for. Mijn hele leven wil ik al een huis met een grote tuin Nu heb ik dat en nu is de tuin te groot voor me…. Langzaam maar zeker verwildert hij. Ik heb nu een tuinman, maar ik weet niet of hij nog een keer komt….. Morgen komen twee jongens van de kerk me helpen en als tegenprestatie ga ik verse asperges voor ze koken. Voor de zekerheid heb ik ook nog frites achter de hand… Een aantal dingen zijn gewoon te zwaar voor me, met zakken aarde sjouwen b.v en lang spitten en bukken en overeind komen, bukken en overeind komen, bukken en overeind komen. Ik ben de 80-jarige oorlog met de paardenbloemen aangegaan. Het is geen doen op dit moment om ze eruit te halen, het zijn er te veel. Nu pluk ik dus twee keer per dag alle uitgebloeide paardenbloemen. Ook dat is nog onbegonnen werk, maar wat me wel lukt is om bijna alle blaasbloemen te plukken voor ze zich verspreiden. Ik doe ze natuurlijk niet op de composthoop, want anders krijg je ze gewoon weer terug, maar ik heb ondertussen drie van die grote vuilniszakken vol met paardenbloemen en een aantal planten. Het geeft me wel tegenstrijdige gevoelens moet ik zeggen. Het staat best leuk een rand paardenbloemen, maar als je er niks aan doet, verstikken ze alle andere planten….

(even de foto vergroten door er op te klikken) Zeg nou zelf: dat staat toch schattig zo’n rand met paardebloemen? Bleef het maar bij een rand….


Toch voel ik me een beetje een massamoordenaar. Heb ik hier zitten beweren dat ik zo dol ben op grote gezinnen, roei ik met mijn andere hand hele families uit!
Nou, foto’s dus… Het is moeilijk om een foto te vinden ZONDER paardenbloemen er op, maar ze zijn er wel als je goed kijkt
Sorry voor de mensen (LYDIA) die zitten te wachten op foto;s van villa Zebra, dat komt nog wel een keer.
Foto’s dus…

Mijn clematis is uit! Prachtig al die bloemen….


Hier is de foto van een paar dagen geleden.

Deze paarse clematis groeit in een ribes die nu ook bijna bloeit, heel mooi


clematis in de appelboom

Mijn Puttershoekse hoekje. Ik had de hosta uit mijn oude tuin uitgestoken en meegenomen hier naartoe, maar er is vergeetmeniet, speenkruid en een bodeauxrood tuingeraniumpje op meegelift.


Naast het pad naar de garage, Onze bloeiende krentenboompjes en …..paardebloemen


pioenroos in de knop. Noteren jullie ook even een nog bloeiend blauw druifje links onderin?


Bloeiende akelei. De witte en roze bloeien het eerst, de paarse komen later….


Ik heb één net perk. Dat is het enige wat ik (bijna) helemaal heb zoals ik het wil. Er staan voornamelijk vaste planten in. De foto daarvan bewaar ik voor later. Mijn fototegoed is op op mijn blog, dus ik moet eerst weer een aantal foto’s van oudere logjes wissen. Ondertussen is het woensdagmiddag kwart voor vijf. De jongens zijn weg alweer en ik zit tegen mijn presentatie aan te hikken. Morgen moet ik die geven. Ik heb er nog bijna niets aan gedaan. Het onderwerp is me vertrouwd, maar ik zit tegen dat Zweeds aan te hikken. Ik heb een ONVOLDOENDE voor mijn landelijk opstel gehaald! Niet op inhoud, maar op taal. Ik beweer wel van alles, maar het is grammaticaal en spellingsgewijs niet correct. En dat kan natuurlijk niet schriftelijk stelletje bureaucraten. Ik loop nu tegen het feit aan dat ik oud ben. Sommige constructies krijg ik dan gewoon niet in mijn kop. Als ik nu mondeling iets doe, maak ik het goed met mijn mimiek en gebaren. Dat heb ik trouwens altijd al gedaan, maar wat nu het ergste is: ik ben mijn vertrouwen kwijt! Ik moet mezelf een schop onder mijn kont geven en gewoon aan de slag gaan, maar ik krijg mezelf niet zover, Ondertussen is het 25 graden hier, heerlijk. Het blijft voorlopig zo. Dus ik wil de tuin in, paardenbloemen plukken…….. Het zal er wel weer op neerkomen dat ik vannacht tot twee uur bezig ben en dat ik morgenochtend om zes uur nog even de laatste dingetjes doe, zoals altijd. Zou ik ooit nog leren om niet uit te stellen?

29 Reacties op “Het wordt irritant en saai.

  1. Ach, wat wonen jullie toch prachtig. Heerlijk toch met zo’n lekker weer van je eigen tuin te genieten. Hier is het nu 29 graden. Dus ben ik even naar binnen gevlucht, even de koelte in.

    • Ja, 25 graden is nog net uit te houden buiten. Daarboven vind ik het al te warm, maar ja: je went heel erg aan de kou. Vorige week met 16 graden vond ik het al lekker…….

  2. Heja Janneke! Succes morgen, gaat helemaal goed komen en die tuin ook. Jee, dat bij jou al de akelei bloeit. Hier nog niet en jij woont nog noordelijker ook;-)

  3. Lieve Janneke, laat je niet kisten door dat zweeds als jij ergens je zinnen op hebt gezet lukt het zeker, is het niet morgen dan toch zeker een andere keer!!! je bent een volhouder en een doorzetter…
    je hebt een fantastische tuin ben blij dat je mijn tuin niet ziet dan zou je huilen, ik wil wel heel veel maar heb absoluut geen groene vingers laat staan tuinvingers 🙂 weetje de Heer vraagt niet of we alles willen kunnen Hij vraagt of we ons best willen doen en wat jou betreft zit dat wel snor!
    Dikke knuf en succes morgen!

  4. Heerlijk zo.n wilde tuin! Ik houd van paardebloemen maar inderdaad hoe houd je ze in de hand. Hier hetzelfde euvel en lang met vakantie in het voorjaar vinden de paardebloemen heerlijk! Overigens velden vol is ook prachtig maar uitgebloeide paardebloemen moeten weg…..he wat zeg ik nou? Ik ben mijn bloei ook voorbij! Moet ik ook weg dan?
    En morgen..Het komt goed! Je doet die studie toch voor de lol? en je leert er toch veel van? Je doet er ook veel aan? Meer hoef je niet op jouw (onze ) leeftijd! Succes!
    Fijn dat het mooi weer blijft. We vertrekken zondag noordwaarts!

  5. Hoi Janneke,

    Begrijpelijk dat een onvoldoende je onzeker en minder gemotiveerd maakt. Ik hoop dat je nog even de geest krijgt om wat aan de presentatie te doen en morgen een geest op je schouder om je er doorheen te loodsen. Is het heel erg als iets je niet lukt???? Het geeft alleen een grens aan van je kunnen aan, want heel veel dingen lukken je wel. Je bent hoe dan ook goed!!!

    Verder complimenten voor de foto’s en je tuinarbeid.

    groetjes,

    Dorothé

  6. Hier ook ineens een explosie van bloemen! Komt door het mooie weer denk ik…. En voor de rest? Don’t worry, be happy!! 🙂

  7. ALS je nou vanavond voor tienen die presentatie schrijft met de dingen die je niet weet in het Nederlands en het dan naar me toe stuurt dan kan ik er nog even naar kijken om tien uur. Doe maar. Ik vind dat leuk om te doen. dan wordt het geen twee uur. En nee, ik denk niet dat je het ooit nog leert… Ik ws ook niet. 😉

    • O Jezz, je bent mijn steun en toeverlaat in bange dagen!! Ik heb de hele opbouw al, maar de details nog niet. Ik heb al vier woorden opgezocht en toen gaf ik het maar weer even op…… Ik ga er meteen aan beginnen!!!

  8. Ik vind het al heel bijzonder dat je zo snel Zweeds hebt geleerd! Menigeen doet je dat niet na, Janneke! Succes ermee, ik lees dat Jezz gaat helpen. Super!

    • Ja misschien wel Door, maar het is niet leuk om tegen je leeftijd aan te lopen…. Als ik 30 was geweest, had ik flawless Zweeds geleerd in twee jaar (met een accent, vooruit). Ik ben gewoon erg talig, dat weet ik. De strijd tegen de ouderdom ga je gewoon verliezen ( het is net zoiets als alle paardenbloemen uit willen roeien) en meestal heb ik er gewoon vrede mee en accepteer ik het, maar soms……. Ik haal dus nu gewoon mijn SAS-B niet. Ik denk er hard over om volgend semester alleen maar pretcursussen (religion of psychologie) te nemen, maar verstandig zou het zijn als ik nog een keer de grammaticacursus zou doen……. De andere kant is dat ik me mondeling gewoon kan redden, ik geef gewoon les in de kerk, dus ja, het gaat echt wel aardig. Ik hoef toch niet te werken waar ik rapporten moet schrijven en zo….

  9. Het ziet er allemaal prachtig uit, alleen die paardebloemen. 😉

  10. Mooi je blommekes, en prachtige foto’s ervan. Trouwens het nieuwe jasje van je blog is ook mooi.
    En die taal, mens je bent al zo ver gekomen in korte tijd, ik ben speciaal mijn hoed op gaan zoeken om hem voor je af te nemen.
    Dat gaat vast wel goedkomen, ik heb het volste vertrouwen in je.
    Wat de paardenbloemen betreft, hier heb ik de strijd opgegeven en besloten, dat mijn gazon eigenlijk een doodgewoon stukje weiland is geworden, met alle gevolgen van dien. En zulke gele zonnetjes zijn toch ook mooi?
    Ik maai op tijd, zodat de buren geen overwaaienden pluizen krijgen. Dat is alles momenteel.

    • Heb jij dan niet dat de afgewaaide paardenbloemen alsnog, afgemaaid en al, nog gaan pluizen?

      • Nee want die zuig ik gelijk mijn maaier in, ik heb zo’n grote Flymo electrisch aangedreven, net een maai- stofzuigergeval 🙂

  11. Presentaties af?
    Anders kunt u ze in de toekomst ook via mij laten “checken”: U heeft mijn gegevens.
    Die onvoldoende is niet leuk, maar ik vind dat u het goed doet en ik zo menig Zweed zo’n toest willen laten schrijven en kijken hoe goed de grammatica is…

    • Ja, ik heb hem er zo uitgerammeld toen ik niet meer gespannen Zweeds hoefde te denken…. Aantal leuke powerpointsheets waaromheen ik mijn verhaal hou. Bedankt voor het aanbod; ik wil altijd alles ZELF doen (net een klein kind), maar soms blokkeer ik daar dan vervolgens van.

      • Heel herkenbaar! Als u het in de toekomst zelf doet, kunnen Jezz of ik er gewoon even naar kijken en misschien met een tip of twee komen.
        Hoe meer druk op de ketel, des te moeilijker wordt het….
        Succes vandaag!

  12. Janneke, ik ga morgen hard voor je duimen, dat het goed gaat! Je bent al zover in zo korte tijd! Wie doet je dat na? En een onvoldoende, ook dat hoort bij school.
    Fijn dat Jezz je gaat helpen, geweldig!

    Ja en die paardenbloemen is lastig, maar het staat wel feestelijk. Ik vind dat ook van speenkruid, als zich dat eenmaal in je tuin genesteld heeft, kom je er zomaar niet van af, maar ook dat is zo mooi als het bloeit!

    Succes met alles!

  13. Die clematis is wel mooi! Balen van de onvoldoende…

  14. Maar ach, wat kan jou het schelen. Je kent al zoveel van de taal en kunt je prima redden toch? Voglende keer beter.

  15. Daarom ben ik altijd zo blij als Danny me een gele paardebloem komt brengen: voor jou mam! En soms, als we een echte tuiniersbui hebben, mogen de kinderen zoveel mogelijk gele paardebloemen plukken. Dus voordat ze pluizig zijn. En als we een hele echte tuiniersbui hebben, halen we dat mooie apparaatje erbij, waarmee je penwortels kunt verwijderen…

  16. Irritant en saai is het voor de lezer zeker niet!
    Wat een strijd met de paardebloemen, maar wat is het (mee-)genieten van jouw tuin.
    En uitstellen, ik weet het niet Janneke, maar als je het nu nog niet onder de knie hebt… LOL😏

  17. Wat een mooie tuinfoto’s!!
    Succes met je zweeds!!

    Corina

  18. Oh, Janneke, wat een prachtige foto´s van je prachtige tuin. Puur genieten!!! En met dat Zweeds komt het vast goed en leren ergens op tijd aan te beginnen gaat je nooit lukken. Je bent gewoon net zo´n mens als ik: alleen presteren onder druk. En ja, ik loop mezelf ook telkens weer uit te foeteren en te verwijten dat ik niet eerder begon :-).
    Hier is het genieten van mijn postzegeltuintje en míjn moesdak. Ik zou de hele dag niets anders willen doen dan in m´n tuintje rommelen. Maar ik ga ook schoppen. Tegen de mijne 🙂 Hup! Aan de huishouding!

    • Ik heb hem Sjoerd! Maar zo makkelijk als op de reclame gaat hij niet en ik zou 14 dagen non-stop bezig zijn als ik alles ermee uit zou willen halen. Intussen zouden de pluisjes van de paardenbloem en die er nog staan een hele nieuwe generatie gekweekt hebben. Nee, ik hou het voorlopig bij het uitroeien van het nageslacht… Hoe is het met jouw tuin? Hard aan het werk?

Geef een reactie

