Alles juicht en fluistert zacht……….


Jongens het is volop lente hier! In tegenstelling tot het weerbericht en in tegenstelling tot Nederland, is het hier al twee dagen droog en bij tijden PRACHTIG WEER! Het is en blijft een apart fenomeen om alles tegelijk in bloei te zien. We hebben nog vitsippor, daarnaast bloeien de hyacinten nog, samen met de narcissen en de tulpen. Dan bloeien de eerste schoenlappersbloemen en prachtige dotters (zie kopfoto). De peren en kersen staan vol in bloei en de appels beginnen net.
Dan heb ik bloeiende hulst en clematis en natuurlijk overal paardenbloemen heel geel. Iedere dag zie ik iets anders in bloei komen. Vandaag zag ik ook de vergeetmijnietjes beginnen en onze krentenboompjeshaag staat in schitterende witte tooi.

Mijn crèmekleurige clematis op mijn noordmuur is ook al in bloei gekomen


Het is nu half tien en nog licht, ’s morgens om half vier wordt het weer licht en als de lucht blauw is (zoals op het ogenblik), blijf je de hele nacht de gang van de zon kunnen volgen aan het licht dat de atmosfeer van onderen beschijnt……
Er is een waar wonder gebeurd: de stieren hebben kleine kalfjes gekregen(stiertjes natuurlijk). Die dartelen vrolijk in de wei en eten van het ontzettende groene, malse gras. Kan je nagaan hoe vruchtbaar het hier is in de lente als zelfs de stieren hier jongen krijgen!

Ik heb vandaag mijn gras gemaaid en ik heb echt een verschrikkelijk dikke grasmat. Dat kwam omdat zij vorig jaar op weg naar Nederland bij ons langskwamen en vertelden dat je vlak voor de winter het gras niet al te kort moet maaien. Als het dan erg koud is, beschermt de laag dood gras de onderliggende wortels. Ik heb geluisterd en inderdaad: mijn grasmat is om te zoenen als je de talloze madeliefjes en paardebloemen over het hoofd ziet tenminste Bedankt Gonny en Peter!
Ik heb de lente in mijn kop. Vandaag heb ik geraniums en cosmea gekocht, een hele krat vol en ik hoefde NIETS te betalen. Hoe dat kan? Nou, hier bij de COOP (spreek uit koep) spaar je korting op. Vandaag heb ik mijn korting gebruikt om de planten te betalen en ik heb nog steeds korting over….. Morgen ga ik mijn plantenbakken in orde maken. Het gaat nu niet meer vriezen hoop ik van harte tenminste!, dus ik kan mijn bakken buiten in orde maken en mijn krootjes (bietjes) en wortels zaaien en mijn uien en aardappels leggen. En dan ga ik nu nog een uurtje quilten. Ik ben over de helft, dus het schiet op…….

16 Reacties op “Alles juicht en fluistert zacht……….

  1. Geniet van de lente!!
    Het is zo leuk al het nieuwe groen weer te zien ontwaken.

    Corina

  2. Geniet van de tuin , ik ben benieuwd of de juffertjes het in Zweden ook willen doen, bloeien bedoel ik daarmee.

  3. Een lente waarbij zelfs de stieren kalfjes krijgen… Heerlijk!

  4. Geniet ervan en ik hoop dat het hiernaartoe komt!

  5. Haha, stieren die kalfjes hebben gekregen……..Wat een mop!! En waar zijn de koeien gebleven?
    Fijn dat je gras het nu zo goed doet! En wat zal die clematis er straks mooi bij staan.
    Je hebt het maar druk met al je hobby’s.Succes er mee.
    Groet, Tineke.

  6. Wat ben je lekker bezig. Ik heb maar een kleine tuin en ik moet nog beginnen… aahhh!!

    • Nou, om je te troosten: Ik krijg het niet meer voor elkaar hoor, die grote tuin… De paardenbloemen welen tierig. Ik ga nu maar iedere dag met een grote plastic zak langs om alle uitgebloeide exemplaren in die zak te doen……. Gelukkig heb ik een tuinman die af en toe op komt dagen.

  7. Hej Janneke,
    Wat leuk dat je grasmat zo mooi dik is dit voorjaar! Nou, hier hoeven we het nog niet te maaien hoor. Misschien met een week of twee schat ik zo. Wat een prachtige clematis heb je. Ik weet niet of die het hier doen. Vorig jaar zag ik wel een clematis bloeien in Piteå (tijdens een uitstapje), dat is toch nog wel zo’n 400 km noordelijker. Misschien moet ik het gewoon eens proberen. Zou een saaie muur mooi kunnen opvrolijken.
    Veel tuinplezier verder!

  8. Elke keer ben ik weer verrast door de prachtige natuur in Zweden maar deze keer overtreft het mijn stoutste dromen…stieren die kalfjes krijgen….(flauw van me hè Janneke…)

  9. Wow, wat een prachtige uitbarsting van al dat groen om je heen. Helaas ligt vandaag onze tuin weer in puin, en hij was zo mooi. Manlief is voorbereidingen aan het treffen voor de te bouwen schuur.
    Ik heb vandaag de gezaaide bonen, courgettes, sierkalebassen in de tuin gepoot. Nwe bonen gezaaid. De papaver kan bijna naar buiten, het gaat nu echt opschieten met de lange dagen. Heerlijk.
    Ik ga snel achter de naaimachine, want wat ik nu aan het naaien ben, wil ik aan op mijn diploma uitreiking, hummm, of dat gaat lukken?

    • Oh zonde! Gelukkig groeit alles weer heel snel dicht als de schuur eenmaal af is. Ik ben vandaag weer aan het maaien en ik neem nu iedere morgen een vuilniszak mee naar buiten en doe daar alle uitgebloeide paardenbloemen in. Die komen dan niet op de composthoop. Dan MOET het volgend jaar toch minder zijn… Wanneer is je diploma-uitreiking?

  10. Hoi Janneke,
    Aanstaande woensdag mag ik de laatste horde nemen op de route naar de diploma uitreiking, als ik dat voldoende afsluit, dan krijg ik 7 juni mijn diploma, reuze spannend!!! Zoeken ze nog apothekersassistenten in Zweden? hahahaa, eerst de taal maar eens gaan leren, dat is het volgende doel.
    Ja inderdaad, de paardenbloemen niet op de composthoop, anders is volgende jaar de tuin nog geler. hihihi
    We wilden eerst beginnen met het bouwen van de schuur, zo’n 6 weken terug, maar de bestemming van de grond is nog niet gewijzigd. Dat zou medio dit jaar gebeuren, dus dat is even afwachten. Ik denk dat we de tuin volgend jaar weer helemaal “mooi” krijgen. Wat in het vat zit, verzuurt niet.
    Heb je trouwens m’n nieuwe huisvriend gezien? Op FB staan de foto’s.
    Het weer hier in Nederland is totaal prut, vandaag was het dan wel droog, maar dit weekend wordt het weer een natte boel.
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

Geef een reactie

