Bij onze afwezigheid is er een sprookje in onze achtertuin ontstaan.


Oh, dit land is zo mooi in de lente! Overal barsten de knoppen uit hun voegen. Overal zijn velden met prachtige bloeiende vitsippor. In een vorig logje, in een vorige lente, noemde ik het ‘Ronja-de-roversdochter-bloemetjes

mijn twee rotsen tussen de bloemetjes…..


Onderstaande foto van een berk met gouden blaadjes heb ik woensdag genomen. Vandaag zag ik dat de berk alweer helemaal groen is…..


En zien jullie wat een prachtig weer het is?
Tijd om een nieuwe kopfoto te maken……
Verder heb ik het verschrikkelijk druk. Nu blijven we hier verder de hele zomer, waarschijnlijk ga ik pas eind augustus of september naar Nederland. Ik ben in de eindfase van mijn zweeds. Mijn grote opstel gehad, laatste proefwerk van literatuurgeschiedenis gehad, volgende week moet ik een opstel maken met een literair werk als basis. Gelukkig is Jane Austin in dit land volwaardige literatuur, dus ik lees Stolthet och fördom (pride and prejudice), waarvan ik de film (lange versie BBC) ongeveer uit mijn hoofd ken. Dan moeten we 24 mei een lezing van 20 minuten houden over een spraak/taalonderwerp. Toen ik in Nederland was (2x) zijn de groepen samengesteld en ik ben er gewoon uitgevallen. Nu ‘moet’mag ik alleen een praatje houden over dyslexie. Eitje dus, ik heb dat misschien al 43 1/2 x eerder gedaan, maar dan in het Nederlands. Ik moet natuurlijk wel even de Zweedse woorden vinden en een opbouw maken die in 20 minuten past, plaatjes zoeken voor een powerpointpresentatie, maar dat vind ik alleen maar leuk.
Verder ben ik samen met Jessica niet alleen stiekem aan het werk, maar we zijn ook samen mijn hele huis aan het schoonmaken. Maandag komt mijn oudste dochter met man en twee kinderen een weekje.
Als jullie nu dachten dat ik me de rest van de tijd zit te vervelen, dan nog even het volgende: Ik heb ongeveer 40 zaailingen verspeend en er wachten er nog 100, Ik moet 1600 m2 onkruidvrij maken, ik ben aan het quilten en ik heb mijn spoelhouder in de soep gedraaid. Ik heb dus even vanmiddag een nieuwe gehaald en meteen nog een heleboel advies.. Die man vindt het ontzettend leuk dat ik zo enthousiast aan het naaien ben. Hij zei dat hij er een hard hoofd in gehad had toen ik die ingewikkelde naaimachien kocht. Meestal kan iemand niet meer leren naaien als ze het nog nooit gedaan hebben en ze zijn mijn leeftijd(zei hij eufemistisch). Maar ja: dat geldt ook voor het leren van een andere taal en ik red me toch heel aardig in het Zweeds.
Leo heeft voor zijn verjaardag (maandag) een schuurmachine gevraagd om de serre en de rest van het huis te schuren en te verven. Die heb ik dus ook gekocht. Zoveel goede wil moet je toch tegemoetkomen niet?
Ik heb nog een paar prachtige foto’s van (klein)kinderen gemaakt in Nederland, dus die houden jullie te goed, evenals het enthousiaste verhaal over ons bezoek aan villa Zebra. Ik ga mijn nieuwe spoelhouder uitproberen. Jullie horen van me.

P.S. Ik lees al jullie berichten, maar heb geen tijd voor commentaar op dit moment, dus sorry: ik ben een lurker….

21 Reacties op “Bij onze afwezigheid is er een sprookje in onze achtertuin ontstaan.

  1. Ooooooh ik ben zo benieuwd naar villa zebra, ik zit al een week te wachten, o nee bijna een week. Enne staat die delfs blauwe mooi in je keuken????? En wat krijg jij voor je verjaardag……bergen stof om te quilten?????
    Lydia

  2. Wat een drukte! Maar wel leuke drukte! En prachtig zijn die bloeiende bloemen en bomen he? Hier is het net zo; alles is groen geworden in een dag of twee {na een paar fikse onweersbuien} en het ziet er allemaal zoveel mooier uit nu.

  3. Het lurken is je vergeven. Leo veel sterkte met het schuren en jij veel plezier met de Powerpointpresentatie.

  4. Ik ben gewoon jaloers op die zon!! Stuur een klein beetje onze kant op…? Een béétje maar…. toe??

  5. Leuk, om weer wat van je te lezen! En wat een mooie blauwe lucht bij jullie. Hier is het zo koud, somber en nat! Het lijkt wel herfst, i.p.v. lente. Veel succes met je opstel en lezing.
    Groet, Tineke.

  6. Wat een energie, mens ik ben er jaloers op, dan besef ik weer hoe voorzichtig ik om moet gaan met dit soort zaken. Maar ik gun het je van harte hoor, ik zou alleen zelf ook wel eens zo door willen kunnen, zonder vermoeidheid als ik nog maar iets teveel heb gedaan. Maar ik mag nog in mijn handjes wrijven dat ik nog steeds leef en nog steeds zonder al te ingrijpende behandelingen verder mag.

    Maar ik ben wel heel benieuwd naar je foto’s van alles. Kun je trouwens wat mooi weer richting Nederland sturen? Dat miezerige grauwe gedoe ben ik wel zat , maar ach, als we nu eens een mooie zonnige zomer kregen, dan zouden de meeste mensen ook weer tevreden zijn.

    Mooi je bloemetjes en de berken, geniet heerlijk van je tuin, maar eerst je examens, nou dat gaat jou zeker ook lukken. Ik heb echt bewondering voor alles wat jij dan toch maar doet, een taal leren, tuinieren, quilten, geweldig, ik geef je een hele bos pluimen, die heb je zeker verdient!

  7. Ach, doe jij maar lekker lurken hoor. Het is je vergeven. 😉
    En mooi ziet het er uit. Hier is het maar lala met het weer helaas.

  8. hi heb jenog weleens tijd om blogs met quilten rond te lopen? heb nog wel wat suggesties, wel knap hoor je eerste quilt !! leuk om over zweden te lezen. is toch een prachtig land. moeten we toch weer eens naar toe. net een prachtige reis achter de rug en genieten nog na. groetjes geniet van je familie komende periode gr twink

  9. Leo,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag van.

    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  10. Ik lurk ook heel veel.. ondertussen nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag… lekker in je sprookjestuin….

  11. Mooi zo’n jaarlijks terugkerend sprookje.
    Vriendelijke groet

  12. Nu Ronja hier weer voorbij komt…..vroeg ik me af of je Kungsklyftan in Fjällbacka al eens bezocht hebt. De kloof, die in de film voorkomt en daar eindeloos lang lijkt, is in het echt vrij klein maar toch heel leuk voor (klein)kinderen. Leuke bijkomstigheid: Ingrid Bergman heeft lange tijd in het plaatsje gewoond. Groet, Greetje54

    • Nee, ik weet eigenlijk ook niet precies waar hij is! Zou ik even moeten opzoeken. Ik geloof dat hij bij de grens naar Noorwegen ligt…..

      • Ja, inderdaad, aan de westkust grofweg tussen Göteborg en de Noorse grens. Dat is waarschijnlijk nog een heel eind bij jullie vandaan. Groet, Greetje54

  13. Nog even over die vrouw van de dominee…
    Lees “Blozen mag”, van Sarina Brons-van der Wekken, vrouw van een dominee (in opleiding), en zelf arts (psychologe)!

  14. Nee…., dat wist ik ook niet…Ik had dat boekje hier liggen en toen zei m’n man heee, dat is geschreven door de vrouw van …….., die nu voor dominee aan het leren is. Hij kon niet snappen waarom ik zo vreselijk moest lachen…… Ik dacht om toch maar even door te geven dat de vrouw van een dominee die zelf arts is toch bestaat, en ook nog een (heel goed) boekje over sexuele voorlichting aan kinderen heeft geschreven!

  15. Heerlijk, de draad weer oppakken en logies lezen en reageren….en ik val met mijn neus in de boter hier…kan je eens een foto plaatsen van de quilt? daar ben ik benieuwd naar!

    kus

  16. Wat ben jij lekker bezig en wat een heerlijke tuin…..lurk maar een tijdje hoor, maakt toch niks uit?

    Groet Roelien

Geef een reactie

