Op een grote paddestoel, rood met witte stippen…..



Eerst krijg jij van je ouders zekerheden en waarschuwingen ingeprent. Vervolgens ontdek je dan dat een deel van die waarschuwingen nergens op slaan. Zo mochten wij als kinderen beslist nooit gaan zwemmen binnen het uur nadat we hadden gegeten, want dan kon je maagkramp krijgen en zomaar verdrinken. Later bleek dat een kennis van mijn oma ooit voor haar ogen was verdronken met maagkramp.
Vervolgens prent je de rest van die zekerheden en waarschuwingen weer bij je kinderen in en later ontnemen zij je dan je laatste zekerheden. Circle of life…… Een van de zekerheden en waarschuwingen die aan flarden is geschoten, is die over de vliegenzwam. Als wij er een vonden als kind, mochten we er alleen naar kijken met onze handen op de rug, want “hij was verschrikkelijk giftig en je kon er aan dood gaan”
Afgelopen vrijdag hadden we onze zoon uit Duitsland op de skype en hij vertelde doodleuk dat hij soep had gemaakt van vliegenzwammen en dat die heerlijk zijn. Hij had het ook zijn gasten voorgezet en niemand was omgekomen of zelfs maar psychedelisch geworden. Alleen de bast eromheen is giftig, vertelde hij, als je ze schilt en daarna nog ruim een half uur in het water legt, is al het gif verdwenen. Niet dat ik het ga proberen hoor, maar het schijnt echt te kunnen……
Als er een jaar is met veel wilde zwijnen zoals afgelopen herfst, zijn er heel weinig paddestoelen over en dan is het wel handig om te weten dat je vliegenzwammen kan eten, want die laten de zwijnen staan. Ze kunnen namelijk die schil er niet afhalen met hun tanden en hebben geen geduld om ze vervolgens een half uur in koud water te laten liggen
Gelukkig bevatten paddestoelen heel veel kalium en mag Leo ze niet hebben. Ik hoef dus niet de behoefte te voelen om het toch te gaan proberen met die vliegenzwammen. Ik wacht wel tot ik ze krijg voorgeschoteld van mijn zoon…….

13 Reacties op “Op een grote paddestoel, rood met witte stippen…..

  1. Geweldig….Grens verllegend bezig die zoon van jou……Stoere actie !!!

  2. Zeer stoere actie. Ik doe het hem niet na.

  3. Oja, die ken ik ook, die zijn gifitig!!! (-; Trouwens, ik eet helemaal niets wat zomaar buiten groeit, want inderdaad veel te vaak gewaarschuwd (bang gemaakt). Ik eet alleen voorgesneden en gekookte, met veel chemische middelen behandelde groente en fruit uit de supermarkt. En winegums (-;

  4. Al die waarschuwingen, van alle kanten… sommige gaf je door, anderen niet…maar net wat je zegt Janneke: ineens verdwijnt er weer een zekerheid. net zoals de paashaas……

  5. Vaag weet ik nog dat mijn oma de hoed van de vliegenzwam in een schoteltje (ik dacht met melk) legde om vliegen om zeep te brengen, dus ongeschild was dat. Ik eet ook geen wilde paddestoelen, hier is het trouwens verboden om ze te plukken. Heel erg vroeger, aten we bij mijn tante, die in het bos woonde eigen geplukte cantharellen. Nu zijn die zo specifiek te herkennen , dat daar weinig mis mee kon gaan.
    Uit de natuur pluk ik wel berkenblad en duindoorn om sap van te maken. maar geen paddo’s dus.

    Zekerheden bestaan niet werd mij al vroeg voorgehouden, alleen de dood en de belastingen , daar kun je op rekenen.
    De paashaas heb ik trouwens altijd een vreemd beest gevonden. Bij ons kwam de paasvogel de eieren brengen. 🙂

  6. Oh, hij durft die zoon van jou!
    Zou me er zelf niet zo snel aan wagen… wie weet zit je zoon wel in een trip van een week van die vliegenzwam!

  7. Een paar jaar geleden is hier in een naburig dorp een mevrouw omgekomen na het eten van zelfgeplukte paddestoelen. Geen broodje aap, echt gebeurd. Dus ik blijf aan de veilige kant en eet alleen wat ik uit winkel haal.

  8. Klakkeloos nemen we sommige “wijsheden” over he…..stom eigenlijk.

    Wat baal, baal, baal ik ervan dat uitgerekend jouw reacties niet doorkomen…..ik heb ze hoog zitten, ik hou inmiddels van je, namelijk en heb je mening hoog zitten….ik wou dat ik wist wat je te zeggen had!

  9. Maar ja,alle paddestoelen ten spijt, in de winkel is toch ook n iet alles safe?Kunnen jullie nog die spinazieramp herinneren,Jaaaaaaren terug??
    Ik heb een gloeiende hekel gehad ,voor jaren en jaren voor ingevroren spinazie,maar heb het nu af en dan,mar denk er nog wel aan hoor.
    En van heul veul chocola kun je daar ook niet akelig van worden?
    Eet ze lekker.
    Groet, WIlma

  10. Er zijn maar heel weinig paddestoelen direct dodelijk! De enige die ik ken is in NW Europa is de groene knol amaniet! Een vrij onbeduidend gekleurde paddestoel waar je absoluut na het eten een heel pijnlijke dood hebt (leverfalen). Van vliegenzwammen dacht ik dat je ziek werd maar dat je ze moet schillen is voor mij nieuw. Interessant!! Maar eerlijk is eerlijk: ik durf echt geen paddestoel uit de natuur te eten terwijl ik er toch iets van weet (maar daardoor weet ik ook dat er veel teveel subtiele verschillen zijn en dat je goed ziek kan worden)

  11. Ik vraag me altijd af: wie ontdekt zoiets nou? Dat je ze eerst moet schillen en dan nog een half uur moet weken? Proefondervindelijk of zoiets????

    • Ja, apart is dat hè? Er is ook een antaal dingen dat ik denk: hoe zijn mensen er ooit acht gekomen dat je dat kunt eten??, net als de bast van een den waar ik het in mijn logje over het satansjaar had…….

  12. Ik heb het koud,het is laat en ik heb nog niet gegeten en krijg zin in een kopje dikke romige bospaddestoelensoep van UNOX (uit tijdgebrek om het nu nog zelf te maken)…………Nee voor mij geen vliegenzwammen!!

    Corina

Geef een reactie

