David van de Microsoft helpdesk


Aan het begin van de middag werd ik gebeld door een bedekt nummer. Een man in het Engels met een indiaas accent vertelde me dat hij van de Microsoft Windows helpdesk was en dat hij doorgekregen had dat mijn computer ernstig aangetast was door een virus en dat het mijn computer ernstig vertraagde en dat het er zelfs toe kon leiden dat mijn computer zou crashen en dat ik dan al mijn gegevens kwijt zou zijn. Of ik ter controle even op een bepaalde knop wilde drukken en dan wilde vertellen hoeveel oranje driehoekjes ik kon tellen. Nou, dat waren er een heleboel. Toen ik er 15 had geteld, zei hij dat ik wel op kon houden, want dat mijn computer ernstig vervuild was. Vervolgens bood hij mij aan om het te fixen en vertelde mij hoe ik een programma kon downloaden dat daarbij kon helpen. Ik vertrouwde het niet helemaal want ik heb Sjoerd en ik besloot net zo lang door te gaan tot het nog veilig was. Nadat ik het programma gedownload had, vroeg hij me een ID te geven zodat hij zeker wist dat ik een originele, gelicenseerde gebruiker van Windows was. Daar trok ik de lijn. Ik vroeg hem of hij 10 minuten later wilde terugbellen omdat ik even mijn computerman wilde raadplegen. Hij zei dat als ik dan eerst even dat nummer gaf, hij zou verbreken en na tien minuten terug zou bellen. Ik zei dat ik het nummer pas zou geven als hij na tien minuten zou terugbellen en dat ik eerst bij iemand anders wilde verifiëren en hing op terwijl hij nog aan het praten was.
Leo vroeg wat er aan de hand was en nog voor ik het nummer van Sjoerd had gevonden, kwam hij met een waarschuwing van Microsoft zelf dat dit soort dingen fake is. Sjoerd bevestigde desgevraagd dat zij op mijn computer hadden kunnen komen en bijvoorbeeld mijn hele bankrekening hadden kunnen leeghalen.
Ook kunnen ze achteraf met een rekening komen die je dan met je creditcard betaalt, zodat zij je creditcardnummer hebben… Nou zou ik in ieder geval nooit betaald hebben, maar als ik Sjoerd niet had gehad had ik misschien, heel misschien wel dat ID-nummer gegeven….. Ik herinner me nu ook dat ik mailtjes heb gekregen warbij ik gewaarschuwd werd voor zulke praktijken. Ik dacht altijd dat zoiets zwaar overdreven was, maar nu is het me zelf overkomen
David belde warempel inderdaad terug en ik heb hem gezegd dat ik de politie had ingelicht over zijn telefoontje en dat ik op mijn blog zou waarschuwen tegen hun praktijken, bij deze.
Ietsje naast het onderwerp, maar ik heb nog een leuk filmpje over een man die zo’n verschrikkelijke telemarktverkoper een koekje van eigen deeg geeft

Dus mensen wees gewaarschuwd: MICROSOFT OF WINDOWS BELT NOOIT ZOMAAR MENSEN OP OM ZE TE WAARSCHUWEN DAT ZE EEN VIRUS HEBBEN OF ZOIETS. DAT IS ALLEMAAL ZWENDEL!!!!! TRAP ER NIET IN.

11 Reacties op “David van de Microsoft helpdesk

  1. Voor alle problemen met en op mijn (onze) computer(s), worden we met raad en daad terzijde gestaan door onze schoonzoon. Zijn advies: nooit en dan ook nooit ingaan op dergelijke voorstellen! Ook niet een klein beetje.
    We hebben een goede spamfilter, die regelmatig geüpdatet wordt.
    Wanneer kom je naar NL? Je bent welkom, Ellen komt bij ons logeren. Kijk ernaar uit!

  2. Ha, ik was niet eens dat gesprek aangegaan!

  3. Hier hebben we geen Windows in the house. Alles Linux. Goed zo.

  4. WAt een boefjes he. Boeven, bedoel ik. Bah.

  5. Nou gelukkig dat je er niet op in bent gegaan, ik heb nog nooit zo’n telefoontje gehad maar als je even een beetje suffig bent, zou je er nog in trappen ook.

    • Het schijnt dat 22% van de mensen er op ingaat! Dat vind ik echt veel! Ik begrijp helemaal niet hoe je zo kan zijn, dat je zoiets willens en wetens kan doen! Maar ja, er zijn wel meer dingen die ik niet begrijp.

  6. Ha! Ik vind het altijd leuk om die mensen een beetje te gaan stangen. Waar ze ook voor bellen. En je bent gelukkig goed bezig geweest!

  7. Bedankt voor de waarschuwing. Ik zou er niet op in zijn gegaan, maar toch ….

  8. Het is makkelijk om te zeggen dat je er niet op in zult gaan, maar ze zijn heel gewiekst. Mijn tante (broodnuchter type) is er ook ingetrapt, maar heeft gelijk actie ondernomen en de schade was alleen dez kosten die ze maakte omdat ze naar een reparateur moest om het virus eraf te laten halen en om te checken of er niks was geïnstalleerd. Wij hebben de kinderen (puberleeftijd) ook gewaarschuwd tegen dit soort dingen, want die beseffen dat helemaal niet.

    Goed dat je het op je blog kenbaar maakt.

    groetjes,

    Dorothé

  9. Oh, wat eng. Gelukkig ben ik altijd heel afwachtend en geef aan onbekende alleen met ja en nee antwoord. Vaak is het dan al meer dan duidelijk voor de andere kant dat ik geen zin, tijd, en aandacht heb en kap ik het snel af.
    Leuk filmpje trouwens!

  10. Weet je dat het heel dom is om met ja en nee te antwoorden? Willen ze kwaad, dan knippen en plakken ze dit heel makkelijk en kom je dr niet meer onderuit. Mevrouw u heeft ja gezegd is het dan..

Geef een reactie

