Wandluis of bedwantsen: een horrorstory


Toen mijn grootmoeder 12 jaar was, verhuisde het hele gezin van Deventer naar Rotterdam. Ze kwamen te wonen in een bovenhuisje midden in de binnenstad van Rotterdam, een woonkamer met kookhoek en een slaapkamer. Mijn oma kreeg een betrekking als dienstmeisje en kwam daarna maar een keer per zes weken een nachtje thuis slapen. Daar wachtten haar twee onaangename verrassingen.
Ten eerste had ze geen slaapplaats meer, want die werd ingenomen door haar kleinere broertjes en zusjes en
ten tweede: Toen ze zich eindelijk een klein plaatsje had veroverd tussen de anderen, werd ze ’s nachts wakker omdat zich allerlei diertjes uit het plafond en de muren lieten vallen en begonnen te bijten. “Wat is dat?” riep ze uit, “help, ze bijten!!”Waarop haar moeder zei:”Ga maar gewoon weer slapen en doe maar net of ze er niet zijn, Morgen als je wakker wordt, zijn ze er niet meer. Dat zijn wandluizen”.
Jasses, JASSES J A S S E S!!!!! Mijn oma had er een andere mening over en bleef voortaan niet meer slapen als ze haar ouderlijk huis bezocht…..

Zo ging dat vroeger, denk je dan. Jessica vond een paar maanden gelden een prachtige zwarte lap in de berging. Ze heeft hem gewassen en als hoofdeinde van haar bed aan de muur bevestigd.Twee weken geleden vertelde e me het volgende verhaal: “s nachts wordt ik gebeten door diertjes, moet je kijken! en ze liet me haar gebobbelde armen en benen zien. “s morgens is er niks te zien. Het doet echt heel pijn en het zijn geen muggen” Ik moest meteen aan het verhaal van mijn oma denken, maar ik dacht: “Dat was vroeger, die bestaan niet meer, het zullen wel vlooien zijn” Eerst is ze naar de dokter gegaan, maar die wist het ook niet. Toen heeft ze de huurvereniging opgebeld en die wisten meteen te vertellen dat het wandluis was Het blijkt hier in Zweden een plaag te zijn en ze zijn heel moeilijk te bestrijden. Je moet ALLES op 60 graden minimaal wassen en de muren en alles waar ze in kunnen kruipen met chemicaliën en hitte bestrijden. Dan nog zijn ze moeilijk weg te krijgen. Jasses, JASSES J A S S E S!!!!! Ze planten zich heel snel voort en kunnen wel een jaar zonder voedsel. Ze kunnen zich heel plat maken en dan in de kleinste kieren en spleten verdwijnen. Het is een complete nachtmerrie. De man die kwam kijken raadde haar aan om heet hele bed weg te gooien of een dure stoombehandeling onder een ‘tent’ te laten ondergaan. Ze zijn het beste te bestrijden met hitte. Het bed gaan ze niet weggooien, want dat was verschrikkelijk duur, maar de bank b.v. gooien ze weg. Jessica vertelde dat ze in dichte rijen in de plooien van haar matrastijk zaten Waarschijnlijk heeft ze ze binnengehaald met de zwarte lap, die ze als hoofdeinde gebruikte, want daar zaten ze ook in rotten van drie in de plooien (zomen).
Jasses, JASSES J A S S E S!!!!!
Haar muren en zo zijn nu behandeld en ze mag 24 uur niet in haar huis en volgende week donderdag komen ze terug en doen het allemaal nog een keer. Daarom heb ik deze week de katten tot volgende week vrijdag.
Ik vond nog een leuk youtubefilmpje, maar daar moet je niet naar kijken voor je gaat slapen.

12 Reacties op “Wandluis of bedwantsen: een horrorstory

  1. Weeeeh ..jakkie….. k moet er niet aan denken. Succes voor Jessica en haar huis, ik hoop dat alles weer luizenvrij wordt.

  2. Nu ik dit lees, krijg ik spontaan overal jeuk, brrrrr. . . .
    Ik hoop voor Jessica dat de bestrijding alles uitgeroeid zal hebben.

  3. Gatver inderdaad. Hier geen bijtende beestjes, maar zilvervisjes. Ook niet tof.

  4. O Ba ik voel het overal kriebelen. Jeetje het is dus heel erg balen als je zoiets in huis heb. Dat is een aardig kostenplaatje om alles weer op orde te krijgen. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Ik wens je een heel fijn weekeind. Warme groet Anita

  5. Ieks! Krijg spontaan overal jeuk! Hoop voor Jessica dat de behandeling geholpen heeft, wat een ellende kan zo’n klein beestje dan aanrichten, zeg.

  6. O jasses!! Is het gek dat ik tijdens het lezen ineens in mijn nek, achter mijn oren en op mijn hoofd ging krabben? Spontaan. Zonder reden…. Yek!!

  7. Brrrr, ik krijg er de riebels van!
    Gelukkig heb ik ze niet in huis, maar alles wat in Amerika is, dat komt ook hier heen…;-(
    En wat ik hier boven lees, mijn dochter en schoonzoon hebben ook last van die zilvervisjes. Die zitten onder het keukenblok, achter kasten, in de badkamer! Inderdaad ook niet tof! Ze hebben nu een spuitbus van HG gekocht, om ze te bestrijden.
    Heeft iemand er ervaring mee??
    Groet, Tineke

  8. Hoi Janneke,
    Ik moest gelijk denken aan iets wat ik aljaren roep:
    Sleep tight and don’t let the bedbugs bite! Dat riedeltje heeft nu een heel andere betekenis na het zien van het filmpje, humm, van mij mogen ze wegblijven en ik hoop voor Jessica dat ze er vanaf is. Brrrr vieze beestjes
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  9. Uhl! Ik heb opeens niet zoveel zin meer in mijn krentebol… (-;

  10. iiiiieeeeeekkk!!!!!!!

  11. O het idee alleen al,beestjes in je bed…………..

    Corina

  12. Ik vind dit stukje zo leuk geschreven. Ik heb het met veel genoegen gelezen. Ik wist wel van het bestaan van deze beestje af maar de hedendaagse Hollandse moeder heeft meer te vrezen van luizen dan van bedwantsen.

Geef een reactie

