100 Euro down the drain…..


Bij ons op de ‘dijk’ dat noem ik zo omdat de weg een beetje hoog ligt, maar het is natuurlijk geen dijk, want die heb je hier niet is een scharrelgarage waar je voor 150 kr (20 Euro) je wielen kan laten verwisselen met zomer- en winterbanden. Leo’s auto is hier tweedehands gekocht en daar zaten winterbanden + wielen bij, maar mijn auto is geïmporteerd vanuit Nederland en daar hebben ik gewoon de eerste keer dat ik winterbanden moest, de banden van verwisseld. Dat is een heel gedoe, dat moet dan bij het Däckcentrum (däck=band), want dan moeten alle banden van de wielen afgehaald worden en weer de andere banden erom gezet worden. We hebben nu dus Leo’s wielen laten verwisselen bij de scharrelgarage, maar mijn banden kon hij niet doen. Ik had dus besloten om ook hele wielen om mijn winterbanden te nemen, zodat ik de volgende keer ook bij hem terecht kan. Mijn telefoonangst overwinnend had ik een afspraak gemaakt waarbij ik duidelijk had gemaakt dat ik i.p.v. banden alleen nu vier hele wielen wilde. Ja, dat was duidelijk, kwam in orde.
Gisteren had ik de afspraak. Bij aankomst ook nog even tegen die man gezegd dat ik deze keer dus WIELEN wilde wisselen , niet alleen maar banden. Ja, kwam in orde. 20 minuten later was alles klaar en ik ging afrekenen. 1000 kroon (120,– Euro)
Ik denk nog: “Dat is goedkoop!” Ik loop naar de auto en daar zitten gewoon alleen maar vier winterbanden achterin. Bleken ze helemaal niet begrepen te hebben dat ik WIELEN wilde. De term hjulbyte (wielwissel) en däckbyte (bandenwissel) wordt door elkaar gebruikt, bleek nu .Ik had felg (velg) moeten zeggen en geen hjul (wiel). Ik moest er van huilen. Voor de eerste keer in mijn leven ervaar ik hier hoe het is om je niet duidelijk te kunnen uitdrukken, hoe het is als de mensen je gewoon niet willen begrijpen, terwijl jij denkt dat alles in orde is…….. Zo frustrerend! Mijn telefoonangst is dus weer helemaal terug nu. Ik heb nu afgesproken dat ik in augustus/september een afspraak maak en dan de velgen om mijn winterbanden laat zetten, gewoon buiten het bandenverwisselseizoen om. Dan kan ik ook naar de scharrelgarage in het vervolg om mijn wielen te laten verwisselen. Scheelt dus een hoop geld 2x per jaar.

9 Reacties op “100 Euro down the drain…..

  1. Wat voel je je dan omhand hè…. als je op vakantie bent en de taal niet helemaal snapt.. ala, maar als je in Zweden woont….

    En die telefoonangst.. ik begrijp het helemaal… heb je die lange tanden gezien die uit de hoorn komen…..hahahaha

    sorry.. ik kon het niet laten.. ik denk te beeldend:)

  2. Ook wel eens gebeten door die lange tanden?
    Ik wel, hoor!
    Zelfs op zijn jan boeren nederlands is het wel eens lastig om uit te leggen wat je bedoel en wat de bedoeling is….je zou het soms zelf gewoon doen, alleen kan dat niet.

    Lydia

  3. Ooohh, ik heb gewoon medelijden met je! Heel vervelend als ze je niet (willen) begrijpen!
    Een ding is positief: je zult nu nooooit meer vegeten dat velg , FELG is en wiel HJUL! Hahaha… Het lijkt mij trouwens wel een moeilijke taal.
    Groet, Tineke.

  4. He gats, wat vervelend, maar bovenal: wat vervelend dat het zo’n impact op je heeft.

  5. Ik voel met je mee… Vervelend dat je er zo van onder de indruk bent/was. Is het gevoel inmiddels een beetje gezakt?
    Hier is het soms ook drama… Zelfs wanneer mensen Engels spreken kom ik er regelmatig nog niet uit.

    • Ja hoor, ik moet dan ook wel een beetje om mezelf lachen, dramaqueen die ik ben. Het is ook eigenlijk, weet je: ik heb mijn hele leven met mensen gewerkt die dit in hun eigen taal hadden, heb me erin ingeleefd en nu ervaar ik het aan den lijve. Ik weet dat ik in staat ben om me goed uit te drukken, tenminste in mijn eigen taal. Als je dan bedenkt dat er mensen zijn die dat ALTIJD en OVERAL ervaren, eigenlijk werd ik daar het meeste triest van……
      Her is een vernederend gevoel en dat trof me even vol in het gezicht.

  6. Erg vervelend maar ik sluit me bij Mrs.T. aan: vervelender is de impact die het op jou heeft. Groet, Janthe

  7. Fijn dat je weer een beetje lachen kunt!!

    Corina

  8. Heel herkenbaar hoor! Heb ik ook wel eens gehad in Denemarken, en ik geniet nu weer met volle teugen van het feit dat taal geen issue meer is. Want hoe goed je je best doet en hoe goed je die tweede taal ook spreekt, het duurt een hele tijd voor het eigen is. En zo eigen en gemakkelijk als je moedertaal…

Geef een reactie

