“En de geur van de lucht! Soms deed ik een hele week niets anders dan ademhalen”


Deze zin komt altijd weer bij me boven als het lente wordt… Hij komt uit “In de ban van de Ring” en wordt uitgesproken door Boombaard, de Ent, als hij vertelt over de uitgestrekte bossen die vroeger ‘het hele westen’ bedekten. Toen ik 22 was en in de Adriaanstichting werkte, werkte daar ook een jongen via een uitzendbureau en hij heeft me het boek “De Hobbit” uitgeleend. Ik heb het in één adem uitgelezen en toen was ik verkocht. Toen ik het boek wilde teruggeven, bleek hij te zijn ontslagen en ik heb zijn naam noch zijn adres ooit kunnen achterhalen. Dat boek is letterlijk stukgelezen door mij en een aantal van mijn kinderen. Tenslotte werden de losse bladzijden bewaard in een leeg shagzakje. Toen het er naar uitzag dat we naar Zweden zouden gaan, heb ik een nieuw exemplaar gekocht.

Nadat ik “De Hobbit” had gelezen, wilde ik natuurlijk “In de ban van de ring” lezen en dat heb ik daarna door de jaren heen nog verscheidene malen gedaan. In die tijd voor ik kinderen en een leesbril had, kon ik een zo’n dik oek in een weekend uitlezen! Dan zat ik wel het hele weekend te lzen hoor! vond Leo iets minder. Nu ik voor mijn Zweeds weer veel moet lezen (we zijn nu bij de Renaissance en de Verlichting aangeland, dus Shakespeare en Don Qichotte), komt het verlangen naar “In de ban van de Ring” ook weer naar boven. Er is in de laatste 20 jaar alleen wat met de letters gebeurd. Ze zijn danig gekrompen. Nu zag ik dat het hele boek nu ook op Internet staat, dus misschien van de zomer op mijn Ipad….. Ik weet heus al hoe het eindigt, maar toch vind ik het iedere keer weer spannend en er komen vast weer andere dingen naar voren dan toen ik het de vorige keer las…..

uren heb ik de kaart bestudeerd....


Ik ken de boeken zowat uit mijn hoofd. Dat is natuurlijk geen goede eigenschap als je dan de film gaat zien. Hoewel ik alle lof heb voor de film, vind ik toch dat er een aantal essentiële stukken uit zijn weggelaten en – wat nog erger is – veranderd. De kwalijkste verandering vind ik dat ze Sam Gewissies een ander karakter hebben gegeven, alsof hij jaloers zou zijn op Gollem. Verder vind ik het heel jammer dat Gandalf veel minder uit de verf komt dan in het boek, evenals Arwen en haar beslissing om met Aragorn te trouwen. Tenslotte moet het me nog van het hart dat het verhaal van Tom Bombadil eruit gelaten is. Ik raad iedereen aan die alleen maar de film heeft gezien , om ook het boek te lezen.

Het was trouwens wel een hele rare gewaarwording om het boek, waarvan ik alle ins en outs ken, ineens als lieveling van het hele Nederlandse publiek te zien. Het was MIJN verhaal, MIJN werelddeel en ineens wist iedereen wat een Hobbit was enzo en had iedereen er ineens een mening over… en dat op grond van alleen maar de film…..
nou ja, zeg!

16 Reacties op ““En de geur van de lucht! Soms deed ik een hele week niets anders dan ademhalen”

  1. Het blijven geweldige boeken! Heb ze ook al een aantal maal gelezen. Ik ben ook zeer ontstemd dat een van mijn pubers zei liever de film te zien….

  2. Nog geen letter heb ik gelezen en nog geen scene heb ik gezien van deze boeken/films.
    Misschien moet ik dan toch?

    • Je moet wel van het genre houden. Mijn oudste dochter is uitgebreid voorgelezen op vakanties en zo (voor de tent iedere avond een uur!), maar die heeft er helemaal niets mee. De zoon die daaronder komt, heeft net als ik, alles herhaaldelijke malen gelezeno en ook de aanvullende geschiedenissen in andere beken.. Mijn jongste dochter heeft de film gezien n vindt het geweldig, maar komt er maar niet toe om het boek te lzezen. Maar ja, ik vind het fantastisch goed in elkaar zitten, dus probeer het eens zou ik zeggen. Begin dan met De Hobbit, dat is nog een echt kinderboek, maar wel essentieel voor de rest.

  3. Mijn zoon Harry is er ook gek op. Op het geheel dan van film, spellen, en zonder de boeken. Hij heeft zelfs een soort Risk-spel bedacht met de kaart van het verhaal als basis.

  4. ohjah hier ook zowel de boeken als de film zijn (gelukkig) bij allen favoriet, ik vind het geweldig!!!!! ik zelf heb ook een lichte voorkeur voor de boeken.

  5. Heerlijk dat boek, ook ik ergerde me aan bepaalde dingen in de film, Tom Bombadil kan eigenlijk niet gemist worden vind ik. Maar wat lezen betreft, ik ben dol op dat boek.
    De eerste keer heb ik het nog in het engels gelezen, toen heb ik de paperbackversie (3 deeltjes) letterlijk stuk gelezen, daarna heb ik de drie delen in één band gekocht (op van dat dunne bijbelpapier) en die ook al weer een aantal maal gelezen.
    Elke keer als ik het opnieuw lees, zie ik er weer dingen in die me niet waren bijgebleven. Het is een boek met vele lagen, je moet het niet zien als sprookjesboek.
    Janneke, heb jij ook de boeken van Robin Hobb gelezen? Nu is natuurlijk niets te vergelijken met “De Ban” maar toch die zijn ook zeer de moeite waard.
    Zelf heb ik de afwijking, dat ik een boek eerst lees, via de bieb ofzo, daarna koop ik het pas, als ik het de moeite waard vind om meerdere malen te lezen dus.

  6. OOOOOOOOOOO.. helemaal geweldig.. ik ben gek op deze boeken en ben zo blij ze ook als luisterboek te hebben. Hoewel er toch niets het haalt bij zelf lezen…dan maak je je eigen verhaal, kleur je je eigen plaatjes..

    Fantasy is echt wel mijn genre hoor

    Dat van die vele lagen is zo herkenbaar…
    Fijn dat je dit even wilde delen:)

  7. Krijg gelijk weer zin om die boeken te gaan lezen !! Ook hier zijn de Hobbit en In de ban van de ring helemaal stuk gelezen . Paul heeft ze zelfs VOORGELEZEN aan de kinderen !
    Ken je de Silmarillion ook ?

    • Ja Sylvia, wij ook (ik) in de vakantie voor de tent of in de tent als het regende, de hele rimram. We waren toen in Schotland. Dat is het dichtste bij Middelaarde dat je kan zijn behalve Zweden…..
      En ja: De silmarillion hebben we ook gelezen en die hele aanhang achter het boek aan en de tijdslijn enz.

  8. Hoewel k de boeken in huis heb, zijn die helaas nog niet op mijn nachtkastje beland, moet ik tijd voor nemen…echter het karakter van Sam in de film heb ik niet als jaloers ervaren. Juist beschermend naar Frodo toe omdat deze Gollem niet doorziet als slecht wezen. Maar goed, misschien niet al te veel recht van spreken omdat ik de boeken nog niet heb gelezen. Maar wat een geweldige verhalen…

  9. Ik heb de film wel gezien, maar de boeken niet gelezen…. Ik heb er niet echt veel mee. Misschien toch eens in de bieb kijken, of het boek er uberhaupt is!
    Wellicht eens lezen, als we weer in Zeeland op de camping staan.
    Groet, Tineke

    • Nou, dat is ook een ding van de film: het geweld is er veel explicieter in aanwezig. Het maakt nogal een verschil of je leest over geweld of dat je – zoals in de film – een ork een hoofd afgeslagen ziet worden en het bloed ziet rondspatten.

  10. Waardeloze film, het boek vond ik geweldig (ooit, lang geleden, moet ik misschien weer eens proberen). Maar inderdaad, die letters, die blijven maar krimpen! (-;

  11. Ik ken de boeken en de film niet. Ben er wel benieuwd naar, maar de lengte van de films en de dikte van de boeken houden me tegen… Tijd, tijd, tijd… als ik dat heb ga ik er echt aan beginnen!

  12. Eerst de film gezien, na veel aarzeling want dat was toch niets voor mij… en toen de boeken gelezen en herlezen en herlezen en de film weer gezien. Kortom…lichtelijk verslaafd. Ik mis Tom Bombadil niet in de film. Het stuk in het boek vond ik wel aardig maar echt niet één van de beste stukken, sorry. Ik vind het echt onvoorstelbaar hoe iemand dit verhaal heeft gemaakt met alles erop en eraan, het alfabet, de stambomen etc. Echt onwaarschijnlijk. De film is natuurlijk niet het boek, inderdaad soms wel erg bloedig maar wel prachtig verbeeld, qua bouw van de kastelen, de sfeer en vooral de stad Minas Tirith. De Silmarrillion heb ik ook gelezen, prachtig. Vreemd genoeg lukte het me niet de Hobbit te lezen, ik bleef al snel steken. Misschien nog maar eens proberen?!

  13. FANTASTISCHE BOEKEN! Ik ben momenteel veel aan het herlezen en ze staan hier allemaal in de boekenkast, dus ik kan vooruit.

Geef een reactie

