LZW (leuke Zweedse weetjes)


Vrijdag en zaterdag was ik weg. Eerst ben ik naar Uppsala gereden waar vrienden van mij wonen en hun zoontje werd 1 jaar.

Oma geniet voor 200% van haar kleinzoon...


Behalve Oma uit Nederland en ik uit Linköping, kwam er ook nog een vriendin van hun langs met haar dochter. Sjoerd heeft haar leren kennen toen hij in het bos achter hun flat (een gebied zo groot als de provincie Utrecht) naar paddestoelen zocht. Ze heeft hem toen geleerd welke paddestoelen je kunt eten en welke niet en zo is ze een vriendin geworden.
Ze kwam net in het ziekenhuis na een knie-operatie en liep met krukken. Onderaan die kruk zaten grappige pinnetjes of zo en die bleken naar beneden geklapt te kunnen worden om grip te krijgen in de sneeuw. Dat is toch wel een LZW, vind ik.

Verder zag ik nog iets ergs leuks daar wat ik nog niet kende: ik weet niet of het zweeds is, maar ik zag het in Zweden, dus het telt als LZW

Maaike maakte appeltaart en in plaats van paneermeel of een natte appeltaart, deed ze op de bodem gelatine. Als de taart gaat bakken, vermengt het sap uit de appels zich met de gelatine en dan krijg je daar een jamlaagje dus. Erg handig en erg lekker!
Vrijdagavond na de verjaardag ben ik naar Stockholm gegaan. We hadden zaterdagmiddag een feest voo de vrouwen van de kerk. Het was erg leuk, maar mijn batterij was leeg, dus geen foto’s.

24 Reacties op “LZW (leuke Zweedse weetjes)

  1. Dat heb ik hier nog nooit iemand zien doen, dus voor mijn geldt gelantine onder de appels dus als echt Zweeds.(Zelf doe ik er grof verkruimelde beschuit onder).
    En die ‘sneeuwkrukken’ ook erg handig lijkt me.

  2. Hier een beetje custard poeder eronder.

  3. Die pinnen, die zien er nogal gevaarlijk uit! Als je niet oppast heb je naast wat je al had waarvoor je die krukken nodig had ook nog een grote vleeswond in je enkels! (-;

  4. Die sneeuwkrukken kreeg ik 2 jaar geleden na een ski ongeval in Zwitserland. Ik heb ze nog en dit jaar een kennis mee geholpen. In NL zijn ze niet bekend. Super dingen! De appeltaart truc ga ik proberen, lijkt me heerlijk en makkelijk

  5. Dat ga ik echt onthouden! Dat van die gelatine dan…

  6. Oh, wat is die oma mooi grijs! Sommige mensen hebben dat, die hebben zo’n mooie grijze haren. Niet dat jij dat niet hebt trouwens, maar haar coupe is ook zo mooi.

  7. Peter heeft exact zo’n ‘prikker’ aan zijn wandelstok. Gekocht in een zorgwinkel in NL. Misschien wel geïmporteerd uit Zweden 🙂

  8. Wat een goede tip! Nooit gehoord, nooit gezien. Klinkt goed, misschien ook maar eens proberen als ik ooit weer appeltaart maak.

  9. Dat klinkt lekker zeg! Ik ben dol op taarten met zo’n jamlaagje.

  10. oh, je batterijen vanje fototoestel waren leeg, ik dacht even dat het jouw batterijen waren die leeg waren… gelukkig niet dus! have a nice time! is het eigenlijk allemaal te doen qua afstand?! linkoping en stockholm?!
    na mijn bali-reisje, komen we samen met de mensen die mee naar zweden gaan, ik ken er nl nog maar 2 mensen van! spannend!

  11. Ben ik heel vervelend als ik zeg dat ik appeltaart wel eens met gelatine op de bodem maak? Ook vaak met custard of koekkruimeltjes (bitterkoekjes, speculaasjes!).

  12. Is dat echt lekker gelatine in appeltaart?? Het zal wel, anders deed niemand het. Nou, ik ken het niet, dus schaar het gerust wat mij betreft onder LZW. Hahaha, net of ik wat over jouw indeling te zeggen heb. Gelukkig niet denk ik meteen. Ik heb meer dan zat aan mezelf.

  13. Ondanks dat ik morgen jarig ben moet ik tot mn schande bekennen nooit te bakken,is het voordeel als je zoon bakker is……..
    Maar het klinkt lekker!!

    Corina

  14. Ja die stokken hebben we hier in Zwitserland ook. En ook zijn er van die spikes voor onder je schoenen. Maar nu ik een link zocht kom ik natuurlijk alleen die van de fabriek tegen en die is in….eeh. Zweden. Ja.

    http://www.brunngard.se/Servlet?page=4&parent=sHALKSKYDD

  15. Hallo Hej Janneke,
    Vanuit Schoorl kijk ik zomaar in jullie leven. Wat leuk! Wat dapper dat jullie deze stap naar zweden hebben gezet. Wat ontdek je veel in een nieuw land. Dat lijkt mij reuze spannend en een avontuur. Ben wel een beetje jaloers….Is de quilt al af? Hopelijk vind je het niet erg dat ik zomaar reageer…
    Hej da! Ellen

    • Leuk om je hier te lezen! Het klinkt avontuurlijker dan het is hoor! We wonen hier in een geweldig huis, van alle gemakken voorzien, omringd door prachtige natuur en lieve behulpzame buren. Dat was vroeger wel anders, getuige mijn volgende logje.
      Het enige wat ik jammer vind is dat ik niet even naar de kinderen kan springen als er iets is, als er eentje ziek is of zo……

  16. Handig die pinnen op de kruk! Hier nog nooit gezien, zelfs niet in het gesticht! Appeltaart bak en eet ik niet, maar vind het wel een handige tip, eens aan G vertellen…

  17. Hejsan Janneke, ik geloof dat ik al een ‘yrkesskada’ heb opgelopen. Ik kijk opeens heel anders naar je foto’s. Die pinnetjes zijn isdubbar op kryckor;-). Wat geweldig he dat alles nu begint te groeien, heb zelfs al longkruid geplukt. Groetnis, Anna

Geef een reactie

