Värmechock


Misschien denken jullie dat het warme chocola betekent, maar het gaat hier om een warmtegolf die eraan komt. Morgen of donderdag wordt het wel 15 graden hier, POE! De t-shirtjes en bloesjes kunnen uit de berging en dan kunnen de sjaals en mutsen er in. Ik ben al hevig aan de serre bezig, maar ik ben ook helemaal verslingerd aan mijn nieuwe quiltwerk. Ik heb 9 blokken helemaal af en 4 onderhanden. Het gaat eigenlijk best vlug vooral als je tot twee uur ’s nachts zit te naaien en ik heb ook ontdekt dat ik waarschijnlijk maar 48 of in het ergste geval maar 62 blokken nodig heb. Ik ga gewoon aan die quilt een hoes of zo maken, waarmee de zijkant en achterkant (wat achter de rugleuning verdwijnt) kan worden vastgemaakt. Er zit daar klittenband om de kussens vast te houden en dan kan ik dat klittenband natuurlijk ook gebruiken om de quilt mee vast te houden. Als je zelf naait, kun je het precies pas maken……

Het leuke is dat deze quilt bijna niks kost. Ik maak hem echt van restjes stof die ik al heb. Er gaan onder andere twee in repen gesneden boerenzakdoeken in, een blauwe en een zwarte, die ik bij mijn moeder op zolder vond toen we haar huis gingen leeghalen nadat ze was overleden. Wie wat bewaart heeft wat, kijk maar naar het commentaar van hem op mijn vorige logje. Helaas heb ik waarschijnlijk niet genoeg stof om de populaire kleuren te blijven gebruiken, dus moet ik even nieuwe stof kopen bij haar als ik in april in Nederland ben…gaat de quilt toch nog geld kosten.
Verder is het hier natuurlijk vanaf vandaag langer licht dan bij jullie en dat loopt op tot zo’n drie uur meer licht bij ons dan in Nederland in juni. Voor degenen die vergeten zijn of niet weten dat ik al een aantal keren uitgebreid over heb gelogd hoe dat zit en dat de zomer op het Noordelijk halfrond vier dagen langer duurt dan op het zuidelijk halfrond, moet maar even hier kijken.
De lente: Ik heb er zin in, maar we werden gisterochtend nog wel verrast met een laagje sneeuw. wat wel weer weggedooid was voor 12 uur, dat dan weer wel.

13 Reacties op “Värmechock

  1. naaiverslaafd?????
    Kan leo wel slapen als je zo laat nog aan het naaien bent?

    Lydia

  2. Wat een prachtige kleuren.

  3. He, dat is gek, van die lente… Dat wist ik niet?!

  4. Mooi hoor, die kleuren!
    Heerlijk, dat het weer lente wordt! Hier ook.
    groet, Tineke

  5. Goh, ik heb voor morgen een woordeloos lentelogje gepland staan, blijkt het vandaag al lente te zijn. 😉

  6. Wat een mooie quilt, lekker frisse kleurtjes. En mooi gemaakt. Ik zou het niet zo kunnen vrees ik, niet genoeg geduld om alles zo precies uit te kienen en bij elkaar te zoeken. Bovendien ben ik er niet precies genoeg voor, mijn lapjes zouden vast niet van die mooie patronen vormen. Kortom “klasse” van jou, applaus!

  7. Hi Janneke,
    Dat van niets iets maken spreekt me heel erg aan.Ik heb nog nooit gequilt (kan wel goed naaien) en wil een herinneringsquiltkussen maken van enkele kledingstukken van mijn ouders. Dat patroon zou daar mooi voor zijn. Hoe kies je de kleuren. Heb je tips? Ik heb nog een lade vol restjes stof, dus …..
    Ik vind het ook leuk dat je de quilt gewoon gebruikt. Veel quilters doen net of dat heiligschennis is en hangen die dingen alleen aan de muur als kunst.
    Ik vergeet nog bijna te zeggen dat ik de jouw quilt heel mooi vind vooral de tegenstelling licht/donker.

    groetjes,

    Dorothé

    • Het patroon heet log cabin en je kan op allerlei manieren via Internet lezen hoe je dat moet maken. Het geheim is, dat je twee rijen lapjes van een lichte tot middelkleur naait en vervolgens twee rijen van middel (iets donkerder dan de donkerste van de andere rijen) naar donker. Die lapjes naai je over elkaar op ruitjespapier(vlies) Het middelste lapje ‘hoort rood of in enkele gevallen blauw te zijn. Ik heb gekozen voor donkerblauw met een heel klein rood appeltje hier en daar…. Als je geen goed patroon kan vinden, moet je maar even mailen, dan zal ik een heel logje aan log cabin wijden. Ik heb binnen een blok ook nog de kleuren van de lichtste naar de donkerste laten verlopen. Dan komt er een soort van diepte in en zijn de overgangen in kleur tussen de lichte en donkere kant wat minder scherp.

      • Bedankt Janneke,

        Ik googel wel wat rond en zet het op mijn WIM-lijstje (work in mind). Nu eerst terug aan de studie.

        groetjes,

        Dorothé

  8. Prachtig die quilt….en sneeuw, brrrr, gelukkig krijg je een hittegolf, alhoewel chocolademelk beter past bij sneeuw!

  9. Je quilt wordt prachtig!!! Zet je de blokken ook gelijk aan elkaar? Ga je de quilt ook machinaal quilten of met de hand?
    Dit lijkt me een leuke verslaving!

    • Ik, het is de bedoeling dat mijn quilt machinaal gequilt gaat worden, maar ik ga het met deze quilt op de ‘quilt as you go-manier’ doen. Dat betekent dat ik 8 blokken aan elkaar naai (of vier) en dat ik die dan quilt. Later naai je dan al die gequilte stukken aan elkaar. Deze quilt is er ontzettend goed voor geschikt, omdat je de achterkant niet ziet. Ik moet eerst goed oefenen, want ik heb nog nooit op de machine gequilt en dan wil ik niet meteen beginnen met zo’n hele rol stof onder je machine. Ik zit al fimpjes op Internet te kijken hoe het moet, maar ik heb het nog niet gewaagd……

      • Je zou van zulke blokken ook eerst een kussen kunnen maken. Je blokken zijn ongeveer 23×23 cm dus 4 blokken is een kussen. Het principe van quilten is hetzelfde, maar het is in ieder geval een stuk handzamer om te beginnen en een kussen is ook handig. Succes ermee, we zien het wel weer!

        Ik ben met heel andere dingen bezig (ik doe het zelf) een slaapkamer verven en sausen en volgende week komt mijn dochter laminaat leggen. En dan schoonmaken en een grote kast weer in elkaar zetten enzovoort. Ach zo blijft een mens bezig! Enne …. rust roest!

Geef een reactie

