Joh, we wonen gewoon in Heijkoop!


Wat een raar fenomeen is dat toch! Je komt ergens toevallig terecht, je komt ergens wonen en na een poosje word je vanzelf trots op dat plekkie. Zo vergaat het ons ook met deze plek, Linköping. Ik volg naast zweedse les een cursus die heet Sverige nu och då (toen). We leren wat over de verschillende provincies , maar ook geschiedenis krijgen we. Uitgebreid over de emigratie naar Amerika, want die is aanzienlijk geweest. Er zijn gebieden (Småland bijvoorbeeld) waar 30% van de bevolking naar Amerika is vertrokken tussen 1835 en 1930. Hele dorpen zijn ontvolkt. Daarom hebben ze hier over het algemeen geen moeite met het binnenhalen van buitenlanders. Ze hebben de werkkrachten veel te hard nodig.
Maar daar wou ik het niet met jullie over hebben. Bij die geschiedenislessen zit ook een module over de geschiedenis van Linköping. En ik word me daar toch trots van! Mijn stad! Het was al heel vroeg een knooppunt. Er was namelijk hier een doorwaadbare plek in de rivier en iedereen die van het zuiden naar het noorden reisde of andersom, moest over deze doorgang. Het Christendom is hier pas rond het jaar 1000 gekomen. Er waren eigenlijk alleen maar waterwegen en je kon lopend of te paard door het land rijden, maar je kon niet met paard en wagen rijden. Dat was er gewoon niet…..
In ieder geval: omdat hier die doorwaardbare plek was, kwamen de landlieden af en toe wat verkopen daar en er werd een herberg gezet. Toen kwam er natuurlijk een marktje en het werd een koopcentrum (köpen maar)Op een gegeven moment kwamen er ook wat huizen en een missiepost. Waarschijnlijk de oudste kerk van Zweden is gebouwd (1050) op de plek waar nu een andere kerk staat. Op een gegeven moment kwam hier een bisschop zetelen, er werd een heuse cathedraal gebouwd en een klooster en toen werd er ook een koorschool gesticht en een gymnasium en toen was Linköping ineens een handels- èn een kenniscentrum. In ongeveer 1600, toen Linköping een inwoner of 1500 had, is hier een grote slag uitgevochten tussen koning Vaasa (ja, van het knäckebröd) en ik geloof de Deense koning en toen ze dat gewonnen hadden, hebben ze meteen maar van Linköping een kazernestad gemaakt. Drie kazernes werden er gebouwd voor drie regimenten en dat is pas opgeheven in 1950 of zo.
De naam is afgeleid van het latijse Ljunga Kuopinge volgens een geschrift uit 1000 en nog wat toen de missiepost hier kwam.
Ljunga betekent heide, eigenlijk is het dopheide en dat is in de loop van de tijd verbasterd naar Lin- We wonen dus eigenlijk gewoon in Heikoop….

Onder deze kerk van 1700 bevinden zich kelders en muren uit ongeveer het jaar 1000. Waarschijnlijk de eerste kerk in Zweden...

16 Reacties op “Joh, we wonen gewoon in Heijkoop!

  1. En ik maar denken dat ik een blogkennis had die heel interessant in een ver en vreemd land woont (-;

  2. Joh wat een leuk verhaal! Mooi dat ik kan meegenieten van je lessen Sverige nu och då . Vooral DOORGAAN……

  3. NOu dan kom ik morgen met de trein even een bakkie halen. haha….
    Liefs, Lydia

  4. Wat leuk dat we nu veel meer weten over Linkoping, oftewel Heikoop!
    Mooie foto van de kerk in de sneeuw!
    Groet, Tineke

  5. Oh wat spannend, deze lessen…..! En eeh … Heikoop is voor mij ook nog ver weg hoor :))
    Even iets anders, gisteren las Marco op een Nederlandse blog: “We gaan straks naar Quinten”. “Héé, dat is leuk, komen ze bij ons op visite?” Quinten is in NL een voornaam en bij ons een plaatsje niet zo gek ver van ons vandaan ….

    • Ja, Quinten is een best bekende Nederlandse voornaam. Hier is Anders dus een voornaam, daar moet ik ook zo aan wennen……

  6. Wat leuk om zo meer te weten te komen over de stad waar je woont.

    ot: je moet gisteren heel wat afgelezen hebben 😉

  7. Oh leuk dit soort info. Maar echt de koning van het knackebrod?

  8. Kijk eens aan, je woont dus minder ver dan we dachten, of uhh. . . . nou nee toch niet er zijn alleen meer hondjes die Fikkie heten.
    Leuk de geschiedenis van je woonplaats. Ik houd erg van geschiedenis en oude dingen. Ik woon in een voormalig bedevaartsoord maar jammer genoeg is de gemeente niet erg zuinig met de overblijfselen. Er zijn fundamenten van het oude klooster gevonden, de meeste overblijfselen zijn in kaart gebracht en weer onder de grond gestopt, waarna ze er een nieuwbouwwijkje op hebben gebouwd.
    Een klein deel dat aan de kerk grenst, is een open put gebleven, eerst met twee mooie booggewelven (intact) maar men heeft er geen hek omheen, zodat de kinderen (vaak van toeristen die niet weten wat het is) er overheen gingen lopen en springen, nu is er al één boog verdwenen en van de andere is ook al een rij stenen ( originele zeeuwse moppen ) afgeschopt of verpulverd.
    Ik kan me daar nog steeds druk over maken, kennelijk ben ik de enige .

    • Nou, dat is echt niet meer van deze tijd hoor, om zo slordig om te springen met erfgoed! Natuurlijk maak je je daar druk om, het komt niet meer terug als het vergaan is. In de zestiger jaren werd alles wat los en vast zat gesloopt, ook hier in Linköping. Een gedeelte hebben ze op diepladers gezet en buiten da stad als Openluchtmuseum weer neergezet. Tegenwoordig zijn ze hier in Zweden – en ik dacht ook in Nederland – veel voorzichtiger mee. Hier zijn ook allerlei oude fabrieksgebouwen gerestaureerd en dat zijn nu warenhuizen en bedrijven, echt prachtig!

  9. Tj, als je het zo bekijkt/beschrijft… Leuk!
    (Rss feeds langs m’n blog zijn gelukt! Dank voor je uitleg!)

  10. Leuk!! Ook mij boeid geschiedenis!!
    Kan me vaak afvragen wat er vroeger zich heeft afgespeeld op de plek van mijn huidige huis,ook die vragen heb ik qua mijn geboortehuis,hoewel ik daar wel het eea. van weet.

    Corina

  11. Leuk om te lezen Janneke! Het is fascinerend om de historie te kennen! Het land druipt van de historie… Veel historische info ook hier (Rengsjö) over de omgeving in “onze” hembygdsgård.

  12. Prachtige foto van de kerk, het is net een ansichtkaartje. Heb je de layout verandert van je blog of is er iets met mn laptop aan de hand, kan ook hoor.
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  13. Interessant om te lezen Janneke!

Geef een reactie

