PANIEK!!! PEEEUW!!!!!!


Sinds wij geen geld meer verdienen in Nederland, hebben we maar een van onze bankrekeningen aangehouden met bijbehorende pinpas en creditcard. Het is altijd handig om in Nederland bij Euro’s te kunnen, al is het alleen maar voor het bijvullen van die vermaledijde OV-kaart! Eens in de zoveel tijd, als we rood staan, stort mijn man wat geld bij, zodat we in nood altijd in Nederland geld op de bank hebben staan.Drie dagen voordat ik weg ging, kreeg ik van de Rabobank een nieuwe pas toegestuurd een wereldpas nota bene! en er werd bijgeschreven dat die pas dezelfde pincode had als de oude. Je moet hem dan altijd de eerste keer in Nederland gebruiken en daarna kan je hem ook in Zweden gebruiken….. Twee weken eerder had ik al een nieuwe creditcard toegezonden gekregen met dezelfde mededeling, alleen daar had ik niks aan. Je kan nl. bij de Rabobank je pincode veranderen en ik had – jaren geleden – de pincode van mijn creditcard gelijk gemaakt aan de pincode van mijn bankpas…. Die originele pincode wist ik dus niet. Gelukkig heb ik ook een rekening hier in Zweden met een pinpas en een Visa-creditcard. Nu wil het toeval dat ik een week eerder mijn pinpas, mijn viscard en mijn pasje van de Co-op hier uit mijn jaszak was verloren. Pas toen ik mijn passen had geblokkeerd, bleken ze gewoon naar de politie gebracht te zijn. Op de dag dat ik wegging kreeg ik keurig een nieuwe pinpas en een nieuwe Visacard met twee nieuwe pincodes. Dezelfde pincodes houden , daar doen ze hier niet aan in Zweden. Nu ben ik verschrikkelijk goed, maar twee nieuwe pincodes uit mijn hoofd leren in twee uur, dat lukt zelfs mij niet…. Ik heb dus van de brieven met de codes alleen de code afgescheurd, heel stijf opgevouwen en die twee heeele kleine papiertjes in een hoekje van mijn buidel gedaan. Eigenlijk wilde ik voor vertrek nog mijn oude Rabobankpas vernietigen, maar ik heb hem toch nog maar even gehouden. Ik kon hem in Nederland altijd nog wegdoen.
Nu is het ‘traditie’ dat ik altijd een volle boodschappentas voor mijn dochter haal als ik bij haar logeer. Ik vind het leuk om uit te zoeken wat ik zoal wil eten en evt. koken en dan koop ik wat extraatjes en zo, gewoon voor de leut. Ik vind boodschappen doen leuk en lopend boodschappen doen vind ik nog leuker. AH is bij haar om de hoek, de jongens wilden wel mee er draaien daar tekenfilmpjes namelijk, dus iedereen gelukkig. Heerlijke boodschappen heb ik gekocht, ik had een kar vol. Gelukkig hadden we de buggy bij ons om alles op te zetten, anders is 500m. zelfs nog ver.
Nou, je voelt hem al aankomen: de wereldpas deed het niet…verkeerde code, nog een keer proberen, nee, verkeerde code, laatste keer. Dan maar de creditcard geprobeerd. Nee, verkeerde code. Nu moest er in mijn buidel gezocht worden naar de codes van de Handelsbankenpasjes. Er werd al een bediende geroepen om te helpen inpakken, ik werd roder en roder en verzekerde dat ik geld genoeg had om te betalen, hoor, maar ik kwam geloof ik niet erg geloofwaardig over. Achter mij stond een man met ook een volle kar en hij was heel aardig. Alle andere mensen werden snel naar andere kassa’s gedirigeerd. Ze keken me aan met lange blikken en ik kon zien dat ze dachten: “Eindelijk zie ik er eens een in het wild. Ik heb gelezen dat een hoop mensen met de crisis gewoon hun oude uitgavenpatroon handhaven tot ze helemaal niet meer kunnen betalen. Dit is er dus zo een. Moet je zien wat een volle kar, tssss”…
Ik haal mijn buidel binnenstebuiten, achterstevoren, maar alleen de code van de creditcard komt tevoorschijn. Toch te klein opgevouwen…. Ondertussen hebben ze mijn boodschappen al uit de kassa gehaald en achter gezet, “dan kan ik rustig zoeken”.
Er staat daar ook een automaat, dus ik probeer met de Handelsbankencreditkaart geld uit de automaat te krijgen….WORDT MIJN CREDITCARD INGESLIKT!!!!!, mijn gloednieuwe creditcard waar ik de code van gevonden heb!! Ik had thuis nog wel even gekeken natuurlijk welke code bij welk pasje hoorde, dat lukte nog wel. Ik zeg tegen die man die achter mij was en ondertussen net afgerekend had “Nou eet hij mijn hele creditcard op!!” De mensen die mij kennen, weten dat ik nogal felle ogen heb. Zegt die man geschrokken: “Daar kan ik toch niks aan doen mevrouw!!!” Toen heb ik mijn dochter gebeld dat ze maar moest komen en betalen en dat ik het haar wel terug zou betalen. Terwijl zij zich gereed aan het maken was, probeerde ik voor de zekerheid mijn oude Rabobankpasje eens en tot mijn verbazing deed die het gewoon! Dus nu heb ik de hele vakantie met contant geld betaald. Ik nam gewoon 250 Euro op en dan betaalde ik alles contant iedere keer, zelfs benzine. Bij de Rabobank bleek het volgende: ik heb TWEE sets pasje en creditcard met ieder een eigen pincode! Niet geweten, nooit geweten! In ieder geval is het nu in orde. De tweede set – met wereldkaart – is teruggetrokken en mijn pinpas kan ik gewoon nog gebruiken, want die hoorde bij de andere set. De nieuwe code voor de creditcard is ondertussen hier aangekomen. Volgende keer als ik in Nederland ben kan ik hem weer gelijkmaken aan de pincode van de pinpas.
Bij de Handelsbanken krijg ik – opnieuw – een nieuwe pinpas en een nieuwe creditcard met twee nieuwe pincodes. Ben ik even blij dat ik die andere nog niet uit mijn hoofd geleerd heb….

18 Reacties op “PANIEK!!! PEEEUW!!!!!!

  1. Je hebt emotievolle ogen, dat heb je…..heb je gezien wat ik op je facebook zei over de dino? Het is schiterend!

  2. …. dat zijn dus van die momenten dat ik zou gaan huilen in de supermarkt…..wanhoop …. pfff.. het zweet breekt me uit alleen al bij het lezen van dit logje!

  3. O wat een gedoe zeg! Kan me zo voorstellen hoe je je voelde. Overigens hoef je als expat je RABOkaart niet meer in Nederland te activeren, dat kan ook op een andere manier! En bij Nordea kon ik gewoon wel mijn zelfgekozen pin behouden voor mijn nieuwe bankpas/tevens Visakaart. Zou dat per bak verschillend zijn?

    • Ja, maar ik verander mijn pincode voor een zelfgekozen code. Als je dan een nieuwe krijgt, moet je eerst de oude pincode weten om hem weer te veranderen…. Wat Zweden betre”ft: ik denk inderdaad dat dat per bank scheelt. Ik heb het speciaal nagevraagd, maar iedere keer krijg je een nieuwe pincode bij de Handelsbanken….. Verder heb ik geen klachten over ze.

      • Volgens mij bedoelen ze met de oude code gewoon jouw zelfgekozen code hoor! Anders zou je altijd die nieuwe codes moeten bewaren omdat je hem ooit weer nodig hebt. Zou toch gek zijn. Dan zou ik trouwens ook in de problemen zitten bedenk ik me nu…

      • baasbraal

        Nee Floor, ik weet zeker dat dat niet zo is, want ik heb het al eens aan de hand gehad……. Dat betekent inderdaad dat je je oorspronkelijke code altijd moet bewaren of bij ieder nieuw pasje onmiddellijk een nieuwe pincode aanvragen, of je code nooit moet veranderen………

      • Dan zal het vast per bank verschillen, ik krijg bij iedere creditcard een nieuwe code die ik dan meteen verander. Bij m’n pinpassen kan ik altijd meteen mijn eigen code gebruiken, die veranderen ze niet. Lastig dat je dan nog steeds die oude codes moet bewaren. Gelukkig is het goedgekomen door contant geld op te nemen. Ik las laatst iemand die ze op de volgende manier in haar telefoon had gezet: inge de vries 0612345678, eerste letters zijn de banknaam laatste vier cijfers de pincode. Misschien een tip?

      • baasbraal

        Dat is een hele goede tip, ook fraudesafe, zou ik zeggen. Ik ben van het pre-electronische tijdperk. Ik zou nooit op het idee gekomen zijn. Dat ga ik doen met mijn nieuwe codes!

  4. uuuuh vind je het erg als ik het niet meer kan volgen? wat een gedoe!!! gelukkig komt het altijd wel weer goed, maar het scheelt kilo’s!

  5. Arghhh… Wat een ellende!

  6. Wat een toestanden , mied ik zou met een kop als een boei staan stuntelen, ik heb maar één pas gelukkig met pincode dus al dat uit het hoofd geleer is aan mij niet besteed.
    Bovendien hou ik ervan om mijn boodschappen met echt geld te betalen, dan hou ik het overzicht tenminste.
    Een hoop gedoe dat is het zeker, meerder banken, meerdere rekeningen en dan ook nog dubbele sets met pin en creditkaarten, een mens zou door minder al stapelgek worden. . .
    Je hebt het wel humoristisch opgeschreven maar het was volgens mij toch wel een tikkie boelveel vervelend om daar met je boodschappen te staan en niet te kunnen pinnen.

  7. Vreselijk!!Weet waar je het over hebt.
    Mijn oude kaart deed het niet,met genoeg geld voor boodschappen voor ik weet niet hoe lang(voor mij dan he).Is het geld “on hold” gezet bij de bank.Why?? A little mistake! GRRR.
    Groet,
    Wilma

  8. Leuker kunnen ze het niet maken. Of is dat van een andere instantie? 😉

    • Ja, Mrs. T. , een HELE andere instantie! Van deze instantie KRIJGEN we alleen maar geld…als ik het er af kan krijgen tenminste.

  9. Wat een toestand, zeg! Een echt horrorscenario…….;-)
    Groet, Tineke

  10. Jeetje ik zou het ook spaans benauwd hebben gekregen!!

    Corina

  11. Typisk;-) Maar het levert wel een mooi verhaal op. Welkom terug in Zweden, groetnis Anna

  12. Je hebt er in ieder geval weer een prachtig verhaal aan overgehouden . hahaha . Je bent en blijft Janneke .
    Liefs, Sylvia

Geef een reactie

