“Jannete, it ben een teute”


vijf schortjes op een hoopje...


Hij kan de ‘k’ nog niet zeggen, maar hij was reuze blij met zijn schortje. Hij wilde het niet meer af en hij was dus een keuken, kondigde hij aan. Jammer genoeg kon hij het pas na het weekend aan, want de band ging niet over zijn hoofd en ik heb er dus elastiek tussen gezet. Helaas was ik al ziek toen en heb dus van hem geen foto’s genomen met zijn schortje aan. Dat kind begint gewoon overal te spelen en die hoor of zie je niet meer, geweldig!

bij zijn tante....


Twee keer heb ik hem een hele dag op sleeptouw gehad en is hij niet naar het kinderdagverblijf geweest. De andere oma komt altijd op dinsdag oppassen, maar niet van half december tot half maart, want dan maken zij en haar man een lange reis naar Vietnam of Midden-Amerika of Achterindië, zoiets. Helaas kunnen de kinderen dan niet op dinsdag op de creche of buitenschoolse opvang terecht, want die zit dan vol met kinderen die ALTIJD op dinsdag daar zitten. Dus neemt mijn dochter in die maanden op dinsdag vrij in plaats van woensdag normaal en moeten de kinderen op woensdag naar de creche en buitenschoolse opvang. Vooral de oudste heeft daar een pesthekel aan, want dan zit ze met allemaal kinderen die ze niet zo goed kent. Bovendien is het de hele woensdagmiddag. Deze keer was ik er zelfs twee woensdagen om de kinderen op te vangen. De tweede woensdag was het ook schoolvakantie, dus had ik ze allebei de hele dag, heerlijk. Het ging nog bijna niet door, want toen ik dinsdagmiddag bij mijn dochter kwam, was ik verschrikkelijk moe. Na een uurtje geslapen te hebben, kwam ik er ineens achter dat ik gewoon ZIEK was en heb verder tot woensdagochtend bijna voortdurend op bed gelegen (als ik niet op de WC zat). Ik durfde het toch aan om ze te hebben en het is goed gegaan. Ik heb af en toe zelfs even een uurtje kunnen slapen, terwijl ze lief speelden. Jammer genoeg hebben we dus niks ondernomen woensdag, maar ze vonden het geloof ik niet erg en ik ook niet.
Ik had nog even de volgende conversatie met mijn kleinzoon: “Jannete, jij bent errug langzaam hè?” “Oja? Vind je mij langzaam?” “Ja, Errug langzaam” “Maar ja, ik ben ook een beetje ziek hè?” “Nee (meedogenloos), dattomt omdat je zo oud bent” Nou, en daar kon ik het dan weer mee doen……

9 Reacties op ““Jannete, it ben een teute”

  1. Ach gossie, zo oud ben je toch niet?

  2. Heerlijk kindertjes, vooral als ze je zo ontzettend lief beledigen! Dan ga je toch niet zomaar op vakantie als oma en opa (-;

    Hoe zeg je keuken als je de K niet kan uitspreken, teuten?! Ik vond het zoooo moeilijk om mijn eigen dreumes (de laatste) te verstaan toen hij veel letters nog niet kon zeggen, geen idee waar het over ging. Maar nu is hij een stuk beter te verstaan en blijkbaar werkt dat voor hem ook goed, want hij klets de hele dag door met prachtige volzinnen!

    • @Mammalien: ja, teute (staat in de titel van het logje). Sommige klanken beïnvloeden de verstaanbaarheid meer dan andere. Als kinderen de ‘k’ niet of niet goed uitspreken wordt de verstaanbaarheid erg beïnvloed. Hetzelfde geldt voor de ‘s’ . En dan bedoel ik niet dat ze hem slissen of zo, maar dat ze er een andere klank voor in de plaats zetten of hem helemaal weglaten. Ik heb kinderen behandeld met complexe articulatiestoornissen (spastisch) en dan was ik al een hele tijd aan het werk en had al een heleboel klanken aangeleerd zonder merkbaar resultaat voor de buitenwereld en dan ineens kwamen ze een grens over! Dan kreeg ik in dezelfde week 4-5x te horen (was op een school) dat ze het kind ineens zomaar konden verstaan. Het is altijd de vraag of je ‘eigen’ ook moet behandelen. Één van mijn vier kinderen heb ik een beetje geholpen toen hij met vierenhalf jaar nog sroenen en saatsen (schaatsen) zei. Bij deze kleinzoon sta ik in dubio. Hij wordt pas in juli 4 jaar. Zinsbouw is veel belangrijker dan articulatie en die is goed. Hij kan ook kakkerlakken(met de ‘k’) zeggen namelijk. Als ik hem wat vaker zou zien zou ik dat uitbouwen naar kokkerlokken, kekkerlekken kikkerlikken kuikerluiken enz. zodat hij leert de ‘k’ te zeggen met allerlei klinkers. Maar je moet erg voorzichtig zijn met articulatie verbeteren en dat geldt speciaal voor de ‘k’. Als je er spanning in brengt, dat wil zeggen dat je ze erop attendeert dat ze het fout zeggen, kunnen ze gaan stotteren en dan ben je verder van huis natuurlijk…….

  3. oh wat heerlijk he van die dagen met je kleinkids genieten ook al doe je niks bijzonders het is toch een klein feestje…
    Onze kleinzoon heeft een taal achterstand, zoon en schoondochter hebben een cursus gevolgd hoe hem op een positieve manier te stimuleren en dat doen wij als oma’s en opa’s nu ook, niet steeds verbeteren maar de tijd nemen om het hem te vertellen en rustig…of er een spelletje van te maken, zijn andere oma heeft hem op het aanrecht gezet terwijl ze aan het koken was en door steeds te herhalen geleerd groot en klein (grote pan/kleine pan) hij doet nu ook buiten de dingen zien grote auto kleine auto enzo 🙂 hij gaat nu een tijdje naar de peuterspeelzaal en dat helpt absoluut ze zijn er veel met taal bezig ook omdat er meerdere kinderen zitten die de NL taal niet eens machtig zijn, voor hem dus eigenlik wel goed…..

  4. Jeannette Luksen

    Wat een leuke schortjes, volgens mij zijn je kleinkinderen daar apentrots op. Jammer dat je gammel was. Desondanks heb je volgens mij toch erg genoten, alleen de gesprekjes al zijn om nooit te vergeten. Heb je er al eens aangedacht van de leuke en minder leuke op- en
    aanmerkingen notities te maken. Dat doet en deed Barend en dat bleek toch wel heel leuk. We merkte n.l. dat we de dingen ook wel weer snel vergeten.

    groetjes Jeannette

  5. Dank je wel Janneke voor je leuke verhalen. We vinden het altijd erg leuk om ze te lezen. Bedankt! En… zo oud ben je helemaal niet. Je bent een jonge hippe oma, met een enorme dosis energie!

    Fijne dag. lieve groetjes,
    Franca

  6. Wat jammer dat je ziek bent geworden, maar wat heerlijk dat je zo hebt kunnen genieten ondanks dat!! En oud? Jij? Neeeeee…. toch? 😉

  7. Wat een super-leuke schortjes! Jammer dat je ziek werd, beterschap!
    Groet, Tineke

  8. Hoi Janneke,
    Mooi gemaakt hoor de schortjes, ik snap dat je kleinkinderen er blij mee zijn. Jammer dat je niet in orde was, maar desondanks heb je genoten. Oud, ha, ik teken er voor om op jouw leeftijd te doen wat joj doet, als ik die leeftijd bereik. Lekkere zin zie ik nu, maar je snapt wat ik bedoel.
    Heb je nog meer trucs op je naamachine ontdekt?

    Groeten Marja aka Borduurmuppet

Geef een reactie

