Speciaal ingehuurd


let op de fladderende handenen de speciale 'gehandicapte' grijns


Af en toe zie je eens een film waarvan je denkt dat ze een bepaalde persoon gewoon zo hebben ingehuurd in plaats van een acteur de rol te laten spelen. Een aantal jaar geleden is dat me overkomen. Ik viel halverwege een film in en daar speelde – of was echt – een verstandelijk gehandicapt jongetje in. Hij had precies dezelfde gebaren en bewegingen en ik kon me niet voorstellen dat het een acteur was. Tegelijkertijd moest hij dan wel hele ingewikkelde dingen doen als hij het zelf was. Toen de film was afgelopen, keek ik gretig op de aftiteling en tot mijn verbazing werd de gehandicapte jongen gespeeld door Leonardo Dicaprio!! Ik had hem totaal niet herkend, hoewel ik een paar maanden eerder de Titanic had gezien.Gisteravond was hij weer hier op TV en ik vind het een van de beste films die ik ken. Hij heet :What’s eating Gilbert Grape. Het is een film van 1993 en hij is nog steeds actueel zou ik zeggen. Het gaat over een familie, moeder en vier kinderen, die uit elkaar dreigt te vallen omdat de zorg voor een moeder die 300 kg. weegt en dat gehandicapte broertje steeds zwaarder op de drie andere kinderen weegt, die hun eigen ambities zien verdampen. De karakters, ook van de bijrollen, worden uitstekend neergezet, maar vooral het spel van Leonardo Dicaprio is fenomenaal, Hij doet precies de bewegingen en buigingen van hoofd en vingers na en de uitschietende stem bij opwinding, zoals ik ze vaak heb gezien bij licht hersenbeschadigde kinderen. Hoewel ik dacht dat hij destijds een jaar of 15-16 geweest moet zijn, was hij precies de leeftijd die hij speelt: 18 jaar.

Gisteravond heb ik hem eindelijk vanaf het begin gezien. Omdat ik min of meer wist hoe het verhaal ging lopen, kon ik meer genieten en letten op het spel van alle acteurs en er vielen me allerlei dingen op die me de vorige keer ontgingen. Ik ben er vandaag de hele dag al blij van ook omdat ik een acht had voor mijn proefwerk! Het is een film die ik wel zou willen hebben om van tijd tot tijd te bekijken. Sommige mensen willen een film (welke dan ook) nooit meer voor een tweede of derde keer zien of een boek nog een keer lezen, maar ik vind het heerlijk om op andere dingen te kunnen letten als ik de film nog een keer zie of het boek nog een keer lees. Hoe is dat met jullie?

18 Reacties op “Speciaal ingehuurd

  1. Ik ga die film ook eens bekijken. Was nooit zo’n diCaprio fan, maar ik ga eens kijken of dat misschien toch anders is..

    Ik kijk films soms wel dubbel of drie keer, vooral bij goeie filmhuisfilms, waar het niet om de whodunnit gaat of het geweld maar subtiele details je de tweede keer beter ziet. Boeken lees ik vrijwel nooit twee keer. (Ik heb dus ook bijna geen boeken, alleen naslagwerken en dingen met plaatjes!)

  2. Ik ken de film. Sterker nog: hij staat in mijn top 3 films. Ik zag hem al heel lang geleden en ik kon Leonardo dus nooit als sexsymbool zien omdat ik hem ken als dat ventje…

    Zonder deze film zou ik hem een acteur van niks hebben gevonden. Door deze film echter, zal hij voor mij altijd degene zijn die dit zooo absurd wist neer te zetten….

    Wist je dat die dikke moeder is gecast omdat ze bij Oprah was? Dat ze geen actrice was? Dat ze in het echt nooit meer uit huis kwam? En dan spelen in een film? Dat vind ik pas dapper!

    De scene dat ze het huis in de fik steken om hun moeder zelfs na haar dood de schaamte te bewaren. Daar krijg ik keer op keer kippenvel van.

    Ja, in die film werd ik verliefd op Johnny Depp!

    Ik vind het heel fijn om te lezen dat we elkaar WEER eens ergens kunnen vinden!

    • Ja, het was ook eigenlijk vanwege die dikke moeder dat ik dacht dat Arnie ook zichzelf speelde…. Wat ik deze keer vooral heel striking vond, was dat er gewoon niets aparts hoeft te gebeuren in zo’n gezin en het valt helemaal uit elkaar. Toen hij zijn aandacht niet meer volledig op zijn broertje kon richten, ging er van alles mis. Op mij heeft deze keer ook die scene dat hij zijn broertje zelf uit bad wil laten komen, een grote indruk op mij gemaakt. Ik ken ouders van gehandicapte kinderen die gewoon nooit langer dan 2 uur slapen omdat hun kind dan gedraaid moet worden of moet drinken of medicijnen of…. of….. Als je samen bent, kun je afspraken maken, maar als je alleen bent, moet je het wel doen.

  3. Leuk om te zien dat je je Nederlands kwijtraakt… Ok, een woordje maar 😉

  4. Wat gaaf dat Leo hierin zo goed was als knulletje nog maar! Ik ken de film niet, je verslag maakt me wel nieuwsgierig. En ja, ik kijk echt goede films ook vaker dan 1 x
    Gefeliciteerd met je goede cijfer!

  5. Goede films kan ik ook meerdere keren kijken. Iedere keer vallen me weer andere dingen op zodat het verhaal me blijft boeien. Ik kan me niet herinneren dat ik deze film ooit gezien heb, al ken ik het verhaal wel. Even in de gaten houden wanneer hij weer uitgezonden wordt.
    En gefeliciteerd met je mooie cijfer!

  6. Ik ken deze film,ontroerend!

    Corina

  7. Ik heb deze film dus nog nooit gezien. Zodra ik de kans krijg ga ik dat goed maken. Ik lees momenteel ‘De andere zoon’ van Jodi Picoult. Over een jongen met Asperger die beschuldigd wordt van een moord. Een buitengewoon indrukwekkend boek.

  8. De zorg voor de moeder weegt steeds zwaarder op de anderen. Is het Zweeds?

    • Hij heeft de zorg op zich genomen voor zijn ouder moeder! De zorg voor zijn oude moeder weegt steeds zwaarder. Volgens mij is het goed Nederlands. In de film is het namelijk de ZORG (niet de zorgen) die steeds zwaarder gaat wegen en die alle tijd opslokt. Zo is het oudste meisje zo’n beetje de hele dag bezig eten te maken voor die moeder en de rest van het gezin. De oudste zoon kan zijn broertje eigen lijk geen ogenblik uit het oog verliezen of hij haalt weer wat uit. Hij moet hem ook iedere dag in bad doen en naar bed brengen en daardoor hebben die kinderen geen tijd voor zichzelf. Het is dus de zorg die steeds zwaarder gaat wegen……

      • Jaahaaa, maar… de zorg voor de moeder weegt steeds zwaarder. Punt. Of: de zorg DRUKT steeds zwaarder OP de anderen. Toch?

      • Nou ,je hebt gelijk. het is een contaminatie! Maar met mijn Zweeds heeft het niks te maken, bedankt!

  9. Vrouwe Janneke,
    Ik heb de film tot twee keer toe gezien en ik vind Dicaprio GE-NI-AAL! Soms heeft een mens moeite om toe te geven dat die grote sterren echt wel goed kunnen acteren, maar in die film is hij werkelijk verbluffend (en ik ben bijzonder gevoelig voor het thema, want mijn dochter is zelf licht-autistisch, doch dit uiteraard geheel terzijde).
    Mijn favoriete films wil ik ook telkens weer opnieuw zien.
    – Patton
    – The Duellists
    – Lawrence of Arabia
    – enz enz enz
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  10. Er zijn boeken die ik wel 10x gelezen heb.
    “In zijn arm de lammeren” bijvoorbeeld. Over dat kleine Fransje met zijn hoofdje boordevol gedachten en zijn leven zo dicht bij Jezus.

  11. Ben benieuwd naar deze film, die ga ik bestellen. Wat schrijf je weer mooi. En … ik heb een paar films staan waar ik regelmatig weer naar kijk. Omdat ze zo mooi zijn of omdat het puur jeugdsentinemt is 🙂 Ken je “I am Sam”? ook zo een mooie, ontroerende film.

Geef een reactie

