Hebben we potverdikkeme toch weer een huisdier!!!



Toen we naar Zweden gingen, hebben we besloten geen huisdieren meer te nemen. We hebben grote aantallen katten, konijnen, vissen en zelfs (woestijn)ratjes gehad, maar nu de kinderen groot zijn wilden we niet meer. Soms hebben we de katten van Jessica te logeren en dat is genoeg. Maar nu, nu hebben we een muis. het is er echt maar 1, maar we krijgen hem niet weg. ’s Nachts gaat hij spoken. We proberen hem uit te hongeren, maar zo’n beest eet muizehapjes natuurlijk . Iedere dag inspecteer ik mijn voorraadkast, maar daar komt hij niet. Hij woont onder de koelkast en achter de kachel. Soms, als ik ’s avonds zit te naaien, komt hij achter de kachel vandaan naar het naaikamertje waar hij onder het logeerbed gaat zitten. Dat beest is tenslotte ook maar alleen. Ik heb een muizenval gekocht, maar ik weet niet hoe ik hem in elkaar moet zetten en dat laat ik even zo. Ik dacht dat het een muizeval was waarmee de muis blijft leven, maar er stond op de verpakking (niet goed gelezen) dat het op een milieuvriendelijke manier zijn nek breekt. Ik KAN het niet over mijn hart verkrijgen… Maar na vannacht ben ik het wel goed zat. Net als een kat zo vervelend kan zijn als jij wilt slapen, was die muis vannacht vervelend. Hij had de kolder in zijn kop of zo. Hij kwam naar onze slaapkamer en maakt een verschrikkelijke herrie onder ons bed. Hij deed me denken aan een konijn wat we eens hadden te logeren. Als hij nieuw voer wilde, ging hij met zijn voederbak tegen de tralies van het hok trappen midden in de nacht. Dat hoorde je dan door het hele huis. Op een gegeven moment werd ik weer wakker van het geluid dat de muis maakte en toen hoorde ik een verdacht bekend gerammel van iets dat op de grond viel en voortgeduwd werd en heen en weergeschoven of gerold.. Ik herkende dat geluid en ja hoor: Ik heb drie kunstvoortanden. ’s Avonds als ik mijn tanden heb gepoetst, leg ik die in een bekertje met water en Steradent. Gisteravond was ik dat vergeten en had toen ik ging slapen mijn tanden op het nachtkastje gelegd en daar lagen ze nu niet meer. Ik hoorde dat hij ermee aan de gang was. Als ik het licht aandoe, wordt Leo wakker en kan dan miet meer slapen, dat heeft hij zijn hele leven al. Ik voelen onder bed, maar nee, ik voelde ze niet en ik zag ze ook niet in het donker… “Nou ja, ” dacht ik, “dat komt morgen wel”… Iedere keer als ik net in slaap was, begon hij weer. Op een gegeven moment was ik klaarwakker en iedere keer als hij weer begon, probeerde ik hem te pakken te krijgen of te verjagen. Nou, dat verjagen is op een gegeven moment gelukt, maar toen hoorde ik hem in de keuken over de kookplaat rennen zodat die begon te piepen. Zoals katten hun gekke kwartiertje hebben, had hij zijn doldwaze uren. Daarna ben ik in een onrustige slaap gevallen en heb wel drie keer gedroomd dat ik mijn tanden had gevonden(waarvan een keer dat hij ze had geprobeerd achter de kachel te slepen, maar dat ze voor het roostertje vast waren blijven zitten) om daarna weer wakker te worden zonder tanden. Ik heb nog gedroomd van een vliegtuig wat neerstortte bij ’s Gravendeel en dat ik mijn handtas met alles erin bij de buren in huis had laten staan en dat de sleutels van hun huis daar ook binnen lagen en ik werd vanmorgen gebroken en met een verschrikkelijke rugpijn wakker. Ik vond mijn tanden inderdaad diep onder het bed en die liggen nu te ontsmetten. Ik maak er een uiterst rustig dagje van met zonder tanden en met veel slaap, veel rustig lezen en rustige muziek. Ik ben niet naar de kerk gegaan, ik kon de energie er niet voor opbrengen……

33 Reacties op “Hebben we potverdikkeme toch weer een huisdier!!!

  1. Ha-ha-ha! Ik heb me naar gelachen om je belevenissen met de muis!
    Maar voor jou natuurlijk niet zo lekker midden in de nacht. Ik zou geen oog dicht doen met een muis onder mijn bed. Wij hebben ook wel eens een muis gehad, die liep gewoon s ‘avonds door de kamer als we tv zaten te kijken. Uiteindelijk ondekten we dat hij onder het gootsteenkastje woonde. Daar hebben we een diervriendelijke muizenval geplaatst en daar zat hij toen op een keer in. Daarna ver mee naar buiten genomen, en losgelaten. Nooit meer teruggezien gelukkig.
    Ik hoop dat dat je de ondeugende muis snel vangt! En.. een rustige zondag gewenst.
    Groet, Tineke.

  2. Sorry dat ik moet lachen hoor Janneke …..

    Sterkte met je huisdier, ik heb geen ervaring met muizenvallen ed en ik hoop dat dat zo blijft. Zou je de katten van Jessica niet kunnen later logeren?

  3. Dat is nog eens een berättelse. Moet er natuurlijk wel om lachen maar leef wel met je mee!

  4. met chocola en een diervriendelijke val kan je muizen vangen . ( dat hoorde ik van de veerman ! )
    Succes !!!

  5. Ach wat een schattig nieuw huisdiertje 🙂 Nu heb ik ook zo’n beessie gehad tijdens mijn studietijd. Die woonde achter de muur en kwam ’s avonds altijd even gezellig buurten. Maar ja die herrie ’s nachts, vervelend. Nu heb en had ik geen losse onderdelen waar hij mee aan de haal kon, maar een muis die in een prullenbak is gekropen maakt ook een vreselijke herrie.

    Nu hoop ik dat hij in het vervolg je tanden met rust zal laten, want dat is nu niet zo fris en je blijft ontsmetten. Maar ik kan me voorstellen dat je hem om deze overtreding niet zijn nek wil laten breken (arm beessie en zo alleen ook nog)

    Zijn er geen muisvriendelijke vallen te koop? Zoiets als een vangkooi in het klein? Ach als de winter voorbij is dan gaat hij vast weer naar buiten om met zijn vriendjes te spelen.

  6. Prachtig verhaal. Ha ha ik heb ook erg gelachen, ik zie de muis al met je tanden onder het bed lopen! Maar, zal ik zo’n kooi valletje bij de Welkoop voor je kopen en opsturen?

  7. Schitterend verhaal. Misschien wilde hij die tanden meenemen voor een oude soortgenoot die geen tanden meer heeft.

  8. Sjonge, jij maakt wat mee ’s nachts 🙂 Misschien een zaklampje naast je bed leggen zodat je toch actie kunt ondernemen zonder dat Leo wakker wordt?

    • Ja, dat bedacht ik me vannacht ook! Dan had ik onder bed kunnen schijnen kijken. De angst dat mijn tanden onder de koelkast zouden verdwijnen was reëel.

  9. Oh, sorry, maar wat een hilarische belevenissen. Echt sorry.

    • Ja ja, hilarisch…… Nee, ik vond het zelf eigenlijk ook wel hilarisch.Ik was alleen lichtelijk in paniek dat ik ’s morgens mijn tanden niet meer zou vinden. /voor de rest: eigen stomme schuld, moet ik ze maar goed opbergen.

  10. Prachtig verhaal, heb er wel om moeten lachen (…. sorry!).
    Stomme schuld zou ik het niet willen noemen, wie houdt er rekening met een inwonende muis.
    Stel je voor, dat je de muis niet had gehoord. Had je voor altijd met de vraag gezeten, “hoe komen mijn tanden zo ver onder het bed terecht?”
    Sterkte voor komende nacht!

  11. Getverderrie….wat een vervelende muis….ik wens je sterkte voor vannacht en hoop dat die muis ander vertier vindt dan jouw tanden!

    • @Roelien, @Mariam: Ik heb ook nog zo’n hoogfrequent gilding dat de muis wel kan horen, maar wij niet. Dat heb ik nu in de slaapkamer geïnstalleerd, dus dan hoop ik dat hij vannacht ergens anders de buurt onveilig gaat maken.
      Ik voelde me wel een beetje Oma Duck, alleen die heeft geen tanden……

  12. Ik heb werkelijk enorm moeten lachen, ik zag het helemaal voor me. Ja, zo’n valletje wat jij bedoelt heb ik hier, maar ja, beetje ver om te brengen :-). Ik hoop voor je dat hij vannacht een ander vertrek kiest.

  13. Wat heb je dit mooi omschreven, ik zie het al helemaal voor mij. En ook al moet ik er een beetje om lachen ( ik zag het kleine muisjes er al vandoor gaan met je tanden) ik kan het mij ook voorstellen dat het vreselijk vervelend is als je zo.n beestje de hele nacht in de weer hoort. Hopelijk houd hij zich de komende tijd rustig en kan je weer lekker slapen.

  14. Je kunt zó in een aflevering van ‘het programma met de muis’ ! Ken je dat nog?

  15. Ohhh wat heb ik hartelijk moeten lachen hierom. Ik zie het zo voor me. Dat nieuwe huisdiertje van je heeft de tijd van zijn leven bij julie. Je kunt hem dan beter een lokspoor naar buiten toe leiden en hopen dat hij daar gaat dineren en zich in de nacht koest houdt. Met deze vrieskou begin je anders toch niets.

  16. O sorry hoor,maar hier ook een dikke glimlach….

    Corina

  17. hoi Janneke,
    Ik heb het al gevisualiseerd en moet er om lachen, maar uiteraard heel vervelend voor jou!
    Groeten Marja aka Borduurmuppet

  18. Toch gewoon die val zetten? Ik weet het, het is hartstikke zielig, maar als het goed is, is hij gelijk dood. Bij ons tenminste wel destijds, maar dan krijg je wel het probleem: wie haalt hem eruit.
    Gewoon met val en al in de kliko gegooid…

  19. whoehahahaha, hilarisch grappig weer janneke 🙂 sorry hoor hihihi maar k zou m maar snel vangen op een of andere manier 🙂 een goede nachtrust is goud waard

  20. @Allen: Met mijn gilding aan heb ik vannacht heerlijk geslapen! Hij is niet in de slaapkamer gekomen. Hij was wel even gisteravond bij mij in de keuken en ik hoorde hoe hij het naaikamertje in wilde komen. Ik had de deur een beetje dichtgedaan, want anders wordt Leo wakker van de TV. Zie ik op een gegeven moment die deur een stukje opengeduwd worden e heel even twee kraaloogjes om het hoekje gluren. Toen hij mij zag zitten, kwam hij toch maar niet binnen…….. Als hij zo is, mag hij wel blijven op voorwaarde dat hij alleen blijft. Hij moet me alleen wel ’s nachts laten slapen!

  21. Oh brrr. Ik heb het niet zo op muizen. In mijn studentenkamer gingen ze altijd ’s nachts tikkertje spelen onder m’n bed. Ik deed geen oog meer dicht, als de dood dat ik op een ochtend naast een muis wakker zou worden. Heb van pure ellende wel eens m’n matje en slaapzak gepakt om op een andere verdieping te gaan slapen. Je had m’n huisgenoot moeten zien kijken de volgende ochtend toen ie z’n kamer uit kwam.

  22. hahaha wat een story! Maar wel erg vervelend als je er niet van kan slapen. Dus gewoon die val zetten en hij is er in één klap geweest. Niks zielig hoor 9al vind ik het ook héél naar) anders komen ze van t voorjaar in ’t kwadraat terug en moet je nog veel meer vangen. Ik spreek uit ervaring.Dus even op je tanden bijten en succes! grts Margriet

  23. Ik herinner me een avond, lang geleden. Mijn vader en ik zaten te lezen in de woonkamer, drie hoog. Ineens zei hij zacht: “Kijk eens.” Een klein grijs muisje liep voorzichtig de kamer door. We waren allebei vertederd. Een dierbare herinnering is dit, mijn vader is al lang niet meer onder ons. Nu heb ik 4 katten. De muizen die binnen komen zijn helaas altijd dood, prooi van mijn katten, die ze binnen brengen. Als ik ’s nachts niet rustig slaap komt dat doordat mijn twee jongste katers willen spelen over mijn benen. Grappig zoals jullie toch weer een huisdier ‘opgedrongen’ krijgen. Lastig ook. Ik kan me voorstellen dat je die muizenval iniet wilt gebruiken, daar zou ik ook moeite mee hebben.

  24. Geweldig verhaal! wij maken hier altijd een pindakaas val: leg een latje dwars op een plank oid waar de muis vaak loopt. Zo, dat het latje uitsteekt en precies in evenwicht is. Zet een hoge! bak (bv. prullenbak) onder het uiteinde van de lat en smeer pindakaas aan het eind van de lat. Bij ons werkt dat prima, we vingen een heel nest binnen een uur en de kinderen brengen dan maar wat graag de muis naar een nabijgelegen parkje! Je moet wel echt een hoge bak nemen want die beestjes springen hoog.

Geef een reactie

