VZZ (Vreemde Zweedse Zaken) en dus eten uit de voorraad.


Niemand vertelt je hier iets in Zweden. Ze gaan er vanuit dat iedereen op de hoogte is van allerlei zaken. Toen Leo in januari weer halve dagen ging werken, werd er gezegd dat hij zijn salaris voor januari uit de ziekenkas zou ontvangen…. Bij navraag werden we niet veel wijzer, alleen dat je 80% van je salaris krijgt als je langer dan een maand ziek bent. Toen Leo zijn geld kreeg, stond ons een minder prettige verrassing te wachten, want het was maar 50% van zijn salaris! Nu blijkt na nog een heleboel navragen en een heleboel doorvragen, dat je wel 80% van je salaris krijgt, maar slechts tot een bepaald maximum. Omdat Leo te veel verdient, krijgt hij alleen maar dat maximum. Toch wel handig om te weten natuurlijk. We zijn echt niet zielig hoor, we krijgen ook nog AOW uit Nederland, maar ik ben toch de ABZ (Actie Beetje Zuinig) begonnen. Ik heb eens even de voorraad geïnspecteerd en ik heb een paar leuke recepten bedacht. Omdat Leo een kaliumarm dieet heeft, kunnen we een aantal zaken niet meer eten of niet meer samen eten. Zo mag Leo 2x per week aardappels, maar stamppot is b.v. te veel aardappels en je moet sowieso het combineren met groente die bijna geen of geen kalium bevatten(dus geen zuurkool, geen boerenkool, geen rauwe andijvie). Als ik dus groente eet, doe ik dat met pasta of rijst. Hij mag helemaal geen tomaat hebben en geen spinazie, dus ik had een lasagnaprobleem. Ik had al een tijdje een pak met verse lasagnabladen in de koelkast liggen en ik wist niet wat ik er mee moest doen. Ineens kreeg ik de geest en heb een schaaldierenlasagna gemaakt! Zelf verzonnen en ik heb er foto’s van gemaakt voor jullie.
Hier in Zweden kan je een heleboel vis en en schaaldieren kopen en ik doe dat dan ook. Zo had ik nog grote garnalen met schaal in de diepvries en een pakje Jacobsschelpen. Ik heb de garnalen en de Jacobsschelpen in een pannetje water gedaan en even aan de kook gebracht, zodat ze ontdooid waren. Toen heb ik de garnalen gepeld en de schillen teruggedaan in het pannetje en het water een beetje ingekookt. De garnalen en de jacobsschelpen heb ik grof gesneden en op de lasagna gelegd.


Toen heb ik een soort bechamelsaus gemaakt van wat ik nog in huis had: bloem, ingekookt water van de garnalen en de Jacobsschepen en kwark die was overgebleven van een kerkactiviteit èn tatataratááá een pakje garnalensoep! Je kan ook kreeftensoep gebruiken of zoiets.

Ik legde ook nog een handje gedroogde uien op de bodem van ieder rijtje bladen. Niet alleen is dat erg lekker, maar de uien nemen water op bij het verwarmen en dan wordt je lasagna niet zo papperig.

Na drie lagen lasagna bladen, schaaldieren, jacobsschelpen, gedroogde uienringen, bechamelsaus met garnalensoeppoeder en kwark, heb ik er tot slot geraspte kaas overheen gedaan. Ik heb nu wel lekkere kaas gevonden (Appenzeller en Primadonna), maar die is te duur om over de lasagna te strooien. Dus koop ik speciaal daarvoor een zakje geraspte kaas. Nu had ik het nog in huis..

En zo kwam hij er uit:

Nu het er allemaal zo lekker uitziet, zal ik dan maar in het volgende logje beschrijven hoe de keuken er uit zag toen de lasagna klaar was. Doordat ik door de camera keek, zag ik de zooi, anders had Leo dat allemaal moeten opruimen. Hij heeft het zwaar met zo’n slordige vrouw…….

16 Reacties op “VZZ (Vreemde Zweedse Zaken) en dus eten uit de voorraad.

  1. Ziet er goed uit , Janneke ! Het water loopt door mn mond . Eet smakelijk .

  2. Ziet er zeer smakelijk uit Janneke, goed dat je zoveel fantasie hebt.
    Toen ik het kopje van je mail las dacht ik dat je ingevroren was, het betrof echter heel andere zaken.!!!
    Maar je jij verzint ook steeds wel nieuwe afkortingen wat mij wel doet grinneken.

    Groetjes ook voor Leo.

    Jeannette

  3. lijkt me erg lekker Janneke..

  4. De lasagna ziet er heerlijk uit, maar smaakte het ook lekker?
    Toch best vreemd dat je in Zweden niet op de hoogte wordt gesteld van mogelijke financiele problemen bij ziekte e.d. Dus krijg je zomaar ineens 50% van je salaris, terwijl je er geen begeleidend briefje of zo bij krijgt? Of moet je daar een wetboek voor hebben om dat soort dingen te weten komen?
    Is je man trouwens nu weer hele dagen aan het werk?
    Groet,
    Tineke.

    • Nou, ze gaan er gewoon van uit dat iedereen dat weet of zo…. Toen Leo zijn installatie had als professor, moest hij als eerste van iedereen (zijn naam begint met BAA)voor de zaal buigen in jacquet met een hoed. Hij heeft wel tien keer gevraagd hoe dat moest en ook voorgesteld dat iemand anders eerst ging, maar nee, het zou best in orde komen. Hij hoefde alleen maar te buigen. Hij heeft dus gebogen en zijn hoed afgenomen. Toen bleek later dat je die hoed helemaal nog niet op mocht zetten. Dat mocht pas als iemand anders hem eerst had opgezet en dat was dan het teken dat iedereen (ook de mensen in de zaal) zijn hoed moest opzetten……
      Leo werkt nog steeds halve dagen, maar het gaat al beter. Hij is niet zo uitgeput meer als hij thuiskomt. Hij heeft nog wel moeite om op te warmen, maar het gaat overall beter.

  5. Ah! Dat ziet er goed uit. Ik ben een kokkin van niks, ik vind het fantastisch hoe jij recepten maakt/verzint/creatief aanpast….

    Gelukkig kon ik mijn Daltons vanavond nog blij maken met een stapel (vokoren) pannenkoeken.

    Hmmmmm…..kaliumarm…..hoe zit het met Indisch eten? Zal ik je eens wat Indische kruiden sturen om vlees en rijst te marineren/kruiden? Is dat een idee?

    • Lief van je om daaraan te denken, maar ik neem altijd Indische kruiden mee uit Nederland. Ik maak zeker eens in de week Nassi met verse kruiden en soms braad ik rundvlees of kip op zijn Indisch. Ik bak ook altijd zelf kroepoek bij zo’n maaltijd. Pindasaus mag Leo niet meer (hij mag geen noten en geen peulvruchten), dus heerlijke zelfgemaakte saté is ook uit den boze (tenminste de pindasaus). Hij kan geen groentensoep meer eten, geen champignonsoep, geen tomatensoep (mag beslist geen paddestoelen), dus maak ik af en toe kippensoepen en een heel enkele keer aspergesoep. Daar mag hij dan weer niet te veel van eten. Na verloop van tijd wordt het eten dan wel saai, kan ik je vertellen. Maar ik bezig allerlei nieuwe recepten te verzinnen,,,,

  6. Ziet er toch geslaagd uit, en waarschijnlijk ook wel lekker want er zit niks anders dan lekkere dingen in 😉

  7. Het ziet er heerlijk uit. Hahaha, mijn moeder heeft ook altijd een chaos in de keuken als ze gekookt heeft. Ik toch wel iets minder. Ik ben benieuwd naar je volgende logje.

  8. zo’n kalium arm dieet heeft mijn man ook een tijd moeten volgen, ik vond het een hele klus.
    zo te lezen heb je je er al goed in verdiept, maar toch een tip: ik maakte vaak pompoen of koolraap als groente klaar, omdat daar voor groente relatief weinig kalium in zit. en risotto aten we vaak.

    moet hij ook op zout letten? gelukkig koos mijn man voor zoutloos brood, zodat er nog een klein beetje marge bleef bij het avondeten, voor geraspte kaas ed. anders werd het wel heel eentonig allemaal.

    wij zijn inmiddels al 3 jaar verder, dankzij een donor nier. is dit dieet voor leo definitief? veel sterkte met improviseren in ieder geval!

    • Bedankt voor de tip! Dan zou ik dus een keer pompoensoep kunnen maken? We zitten nu in het proces voor de dialyse en pas dan kan hij opgegeven worden voor een donornier. Ik weet niet of ze dat nog doen trouwens als je over de 65 bent…..

      • ken je de site http://www.dieetinzicht.nl al? als je daar tabbellen aanklikt, en dan producten en vervolgens de optie mineralen kan je uitzoeken hoeveel kalium (K) overal in zit. in 100 gr gekookte pompoen zit 84 mg kalium. ( in veel andere groente over de 200)

        ik heb geloof ik nooit soep gemaakt in die periode, maar wel bijvoorbeeld gebakken blokjes pompoen door de eerder genoemde risotto bijvoorbeeld.

      • Ik heb een tabel voedingsmiddelen, daar staat overal het kaliumgehalte op. Je kan kiezen per 100 gram of per portie….. Ik probeer onder de 200 mg. te blijven bij iedere maaltijd. Als dat niet lukt onder de 300, maar meer niet, echt niet!!

  9. zo’n dieët was vroeger.. (nou ja 50 jaar geleden) alleen geen zout in je eten maar waarom nu ook geen kalium? Sterkte met de recepten.

    • Tja, de nieuwe inzichten zeggen dat kalium slechter voor de nieren is dan zout. het is zelfs zo dat nierpatiënten tegenwoordig niet meer helemaal zoutloos hoeven te eten, ze moeten alleen oppassen met zout. Je mag en moet wel iets kalium naar binnen krijgen, maar de nieren kunnen een grote hoeveelheid niet verwerken en dan ga je vocht vasthouden en het scleroseproces versnelt… Het blijft dus kiezen: eet ik dit of eet ik dat, maar niet samen…..

  10. oh, dankjewel voor deze info ik had er nog niet van gehoord; als ik nog een lekker recept tegenkom mail ik het aan je door hoor! grts M.

Geef een reactie

