Eindelijk!!



Op donderdag 12 september 1962 verliet ze haar huis om half een. Al weken, maanden, eigenlijk al jaren had ze er tegenop gezien. Nu moest het er dan eindelijk van komen. Haar zus, die vroeger altijd voor háár opgekomen was, was ziek geworden. Ze hadden elkaar jaren niet gezien en ze was niet eens op de begrafenis van haar zwager geweest. Jammer dat ze zo ver weg woonde. Schrijven was natuurlijk ook nooit een optie geweest.
Lopend ging ze naar het Breeplein waar de provinciale bussen stopten naar Dordrecht, de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard. Haar bus ging 1x per uur. Bij iedere blauwe bus die stopte, keek ze gespannen naar de voorkant. Als hij stopte, stapte ze op de open deur af en vroeg aan de chauffeur of dit de bus naar Bleskensgraaf was. Tot drie keer toe zei de chauffeur: “Nee mevrouw, deze bus gaat naar Alblasserdam, of Ridderkerk, of Dordrecht….. De vierde chauffeur keek haar minachtend aan en vroeg snerend: “Ken je nie leze mevrouw?” Dat was de vraag die ze verwacht en altijd gevreesd had. Wat kon het haar ook eigenlijk schelen! Ze haalde diep adem en met een iets te schelle stem gooide ze er uit: “NEE, inderdaad: Ik KAN niet lezen!! Waarom denkt u dat ik het vraag? Als ik zou kunnen lezen, zou ik dat heus niet doen, maar dat kan ik nu eenmaal niet!!” De chauffeur keek beschaamd weg en zei: “De bus naar Bleskensgraaf komt om ongeveer 10 minuten, lijn 149 naar Zuidland” en weg was hij. Een man die alles gehoord had, bood aan haar te waarschuwen als de bus kwam. Een diep gevoel van triomf overviel haar. Ze had het gedurfd! Eindelijk had ze het open gegooid en de wereld was niet vergaan en niemand had haar uitgelachen! Had ze dat nou maar jaren eerder gedaan…..

Dit is een verhaal voor de WE-300. Deze maand was het onderwerp Overwinning

15 Reacties op “Eindelijk!!

  1. Een dijk van een WE.
    Fijn weekend, Janneke.

  2. als ook nu maar toch meer mensen dit zouden durven….!!

  3. Knap een probleem omschreven , jammer dat degenen die dit nodig zouden hebben je verhaal niet kunnen lezen.

  4. Er is nog zoveel schaamte bij de mensen die niet kunnen lezen en dat is zo jammer. U heeft het zo mooi beschreven… de opluchting die er kwam toen ze het durfde te zeggen.
    Mijn complimenten voor uw stuk, prachtig!

  5. @Allen: Ik heb gewoon niet genoeg fantasie om een heel nieuw verhaal te schrijven, dus ook dit is een greep uit mijn geheugen. Ik stond als middelbaar scholiertje bij die bushalte waar die vrouw aan iedere chauffeur vroeg of het de bus naar Bleskensgraaf was….. Ik hoorde die chauffeur tegen haar sneren en haar antwoord. Het maakte een diepe indruk op me. De rest heb ik er bij gefantaseerd, dat dan weer wel.

    • Een stukje uit je geheugen omvormen tot een verhaal is minstens zo waardevol als een gefantaseerd verhaal. Het gaat hier om een mens en zijn/haar problematiek. Alle waardering daarvoor. Als we iemand kennen die niet kan lezen, kunnen we het altijd nog voorlezen en zeggen dat niemand zich hoeft te schamen. Het delen van problemen zorgt voor opluchting en oplossingen.

      Prima WE dus.

  6. Wat goed zeg dat ze dit gedaan heeft. Jammer dat ze eerst zulke botteriken tegen moest komen.

  7. echt gebeurd maakt het verhaal alleen maar sterker. Mooi! Een luister verhaaltje van maken zodat de mensen die het kan helpen het kunnen beluisteren…

  8. Mooi verhaal!
    Ik stond daar ook vaak op de bus te wachten, maar dan de bus naar IJsselmonde.
    Leuk en herkenbaar voor mij!
    Groet, Tineke.

    • Ja, ik woonde op het Zevenbergsedijkje! Bus 37 en dan kwam ik aan met bus 52 uit de stad (ik zat op het Montessorilyceum in Blijdorp)…

  9. Komen alle verhalen niet een beetje uit ons ‘geheugen’,vind het een mooie WE.

Geef een reactie

